تاریخ انتشار۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۲:۱۷
کد مطلب : 29525
اعرافی:

موضع حوزه در مقابل نظام، بایستی موضع مدافع ناصح باشد

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی با اشاره به بحث استقلال حوزه که یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: یکی از بحث های چالشی، مخصوصا در سال های اخیر، بحث استقلال حوزه و ارتباط آن با نظام و دولت است.
موضع حوزه در مقابل نظام، بایستی موضع مدافع ناصح باشد
خبرگزاری تقریب (تنا):

رئیس جامعة المصطفی العالمیة، افزود: در مسئله استقلال حوزه، سه دیدگاه قابل تصویر است که دو دیدگاه آن، نگاهی افراطی و تفریطی به این مسئله دارد. 

وی سخنان خود را اینگونه پی گرفت: دیدگاه اول با این که بر استقلال حوزه تأکید می کند، اما معنا و مفهوم خاصی دارد که در حقیقت نتیجه آن، چیزی جز انزوای حوزه و عدم تعامل نیست؛ یعنی حوزه به خاطر هراس از وابستگی و انتقال مرکز تصمیم گیری آن به بیرون، باید به سمت انزوای از جامعه برود که قطعا نتیجه این کار، عدم تعامل با نظام و نیازهای جامعه است؛ در یک کلام می توان گفت که این دیدگاه، دیدگاهی است که نتیجه آن انزوا و دوری از تعامل است. 

اعرافی گفت: تفکر دیگری در مورد استقلال حوزه وجود دارد که ممکن است، استقلال حوزه را با تعامل حداکثری عنوان کند و در حقیقت بگوید که حل شدن حوزه در نظام های بیرون منافاتی با استقلال حوزه ندارد! 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با تأکید بر این که هر دو تفسیر فوق از استقلال حوزه، تفسیرهای غلطی است، افزود: به نظر می آید تفسیر درست از بحث استقلال حوزه، همان تفسیر سومی باشد که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شد. 

وی، با اشاره به نظر مقام معظم رهبری در مقوله استقلال حوزه، تصریح کرد: از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، این تفسیر برداشت می شود که استقلال برای حوزه آری، دراین تفسیر استقلال به معنای این است که مرکز تصمیم گیری و تصمیم سازی حوزه از درون آن می جوشد. در یک کلام، باید گفت، خط فرمان حوزه درون‌زا از سوی رهبری، مراجع و بزرگان حوزه تعیین می شود. 

به نوشته خبر حوزه، اعرافی خاطرنشان کرد: طبق این تفسیر صحیح و اصولی، معنای استقلال این نیست که ما در تعامل با جامعه و نظام ونیز پاسخ گویی نسبت به نیازهای داخلی و خارجی قرار نگیریم یا کمکی را از بیرون دریافت نکنیم، بلکه در واقع استقلال حوزه باید همراه با تعامل با نظام و جامعه باشد. 

وی در مورد موضع حوزه در برابر نظام، اظهار داشت : موضع حوزه در مقابل نظام، باید موضع مدافع ناصح باشد. در واقع این دو رکن هم مورد تأکید فراوان رهبر معظم انقلاب بود. 

رئیس جامعة المصطفی گفت: مقام معظم رهبری ويژگي‌هاي حوزه مستقل را مطرح كردند. ايشان روی پنج نکته اساسی يعني حوزه مستقل، حوزه متعامل، حوزه مدافع، حوزه ناصح و حوزه پاسخگو تأکید داشتند که اين امور شاخص حوزه مستقل و پويا مي‌باشد. 

اعرافی در فراز دیگری از صحبت های خود با اشاره به فرمایشات حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به فعالیت‌های جامعة المصطفی اظهار داشت: مقام معظم رهبری همچنین تأکید کردند که فعالیت های جامعة المصطفی، یک حرکت علمی شفاف و روشن است که به صورت بسیار آشکار در سطح بین الملل انجام می گیرد. همچنین، ایشان از فعالیت های جامعة المصطفی و طلابی که در آن مشغول تحصیل هستند، تقدیر کردند. 

وی افزود: مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان شان، به طلاب غیر ایرانی توصیه‌های اخلاقی مبنی بر این که باید به تحصیل و تهذیب همزمان عنایت داشته باشید، داشتند. 

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی، گفت: مقام معظم رهبری، در کنار اصولی که بیان کردند، به جنگ ها و مقابله های نظام اسلامی در عرصه بین المللی اشاره کرده و گفتند؛ این انقلاب، با پایداری، صبوری، بردباری و مقاومت، بر همه مشکلات و چالش هایی که در آن قرار دارد، فائق آمده است. 

وی در مورد بحث صدور انقلاب و وظیفه جامعة المصطفی در این زمینه، اظهار داشت: مقام معظم رهبری، تصریح کردند که در بحث صدور انقلاب، گاهی یک تفسیر غلطی می شود و آن این که با روش های سیاسی-امنیتی بخواهیم صدور انقلاب داشته باشد، حال آن که این روش ها، امروزه، کهنه شده و اصولا هم نظام جمهوری اسلامی و نهاد های نظام اسلامی هیچ گاه به دنبال چنين صدوری نبوده‌اند. 

اعرافی افزود : تنها مفهوم درست صدور انقلاب، که مقام معظم رهبری هم بارها روی آن تأکید داشتند، ارائه مفاهیم بنیادین انقلاب و اسلام و ارزش های متعالی اسلامی است و البته این تنها چیزی است که جمهوری اسلامی روی آن تأکید دارد. 

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در فراز پایانی صحبت خود به سفارشات مقام معظم رهبری به مدیریت جامعة المصطفی اشاره کرده، خاطرنشان کرد: ایشان علاوه بر سفارشات خود در راستای حفظ سیاست علمی بودن، غیر سیاسی بودن، شفاف بودن و همین‌طور روی باز نشان دادن به همه کسانی که می خواهند، با معارف الهی و اسلامی و ذخائر فرهنگی و تمدنی اسلام و ایران آشنا شوند، به بحث وحدت امت اسلامی، استحکام آن و تعامل میان مذاهب هم تأکید داشتند و طبعا همه این امور مهم، از سیاست های اصولی جامعة المصطفی خواهد بود.
https://taghribnews.com/vdccppqi.2bqoi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی