تاریخ انتشار۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب : 235519

ماه رمضان در کشور آفریقایی ساحل عاج

ساحل عاج درغرب آفریقا حدود 18 میلیون نفر جمعیت دارد. 60 ذرصد مسلمان، 36 درصد مسیحی و بقیه دین های دیگری دارند. از لحاظ قومیتی ساحل عاج 63 قبیله است که هر فبیله زبان مخصوص به خودش را دارد.
ماه رمضان در کشور آفریقایی ساحل عاج

همه ساله در آستانه ماه مبارک رمضان و در 15 شعبان عموم مردم این روز را به عنوان عید تلقی و روز را روزه  و شب را جشن می گیرند.
قبل از ماه رمضان مردم تمام مواد غذایی لازم در این ماه را تهیه می کنند. به محض اینکه هلال ماه رمضان دیده شود مؤذنان مساجد طبل های بزرگی را به صدا در می آورند تا مردم بدانند که فردا روز اول ماه مبارک رمضان است. شیعیان بعد از نماز عشا با راهنمایی پیش نماز مسجد به خواندن سوره های مخصوص ذکر شده و نمازهای معین می پردازند.
اهل سنت هم در این شب بعد از نماز عشا به اعمال عبادی مشغول هستند و نماز تراویح به صورت جماعت برگزار می کنند.
(لازم به ذكر است كه نماز تراویح در زمان پیامبر (ص) نبوده و از اموری است كه در زمان خلیفه دوم به عبادات اضافه گردیده و اكنون تنها مورد اهتمام اهل سنت است.)

 فرهنگ جالب
فرهنگ جالب مردم مهربان ساحل عاج این است که هر مردی برای پدر و مادر و همسر خود مقداری ما یحتاج مربوطه به ماه مبارک را تهیه و به آنها هدیه می دهد. جالب تر اینکه در آنجا هیچ زنی در ماه مبارک از همسر خود دور نمی ماند و یک روز قبل به نزد همسر خود بر می گردد تا در این ماه در کنار شوهر ثواب بیشتری ببرد. اگر خانمی هم مرخصی گرفته باشد از شوهرش اجازه می گیرد و به دیدن پدر و مادرش می رود.

 ختم قرآن
مردم بعد از نماز صبح شروع به قرآن خواندن می کنند، بعد اذکار خاص این ماه را می گویند و سپس به سرکار می روند. در مساجد ساعت 10 تا اذان ظهر تفسیر قرآن برگزار می کنند و در بعد از ظهرها از ساعت 16 تا اذان مغرب . آنها در طول ماه مبارک یک دوره کامل قرآن را برای مردم تفسیر می کنند تا با حقایق الهی آشنا شوند و هر روز به خدای خود نزدیک شوند.

حکایت غیر مسلمانان
در این ماه با وجود اینکه 36درصد مردم مسلمان نیستند، اما رفتار مسلمانان کلاً باعث تأثیر در دیگران می شود.

سیاست و دیانت
چون دولت آنجا لائیک است، مراکز موسیقی و موزیک تعطیل نمی شود.

دعوا، بی دعوا
مردم با هم در این ماه دعوا نمی کند چون اعتقاد دارد از ثوابشان نزد خدا کم می شود و دیر به خدا می رسد.

اول سجود
 مردم افطار خود را نزدیک اذان به مسجد می برند. مالکی ها اول نماز مغرب را می خوانند و بعد افطار، وهابی ها اول افطار می کنند و بعد نماز می خوانند. شیعیان ابتدا نماز مغرب می خوانند و بعد افطار می کنند.

اطعام
مسلمانان و به خصوص شیعیان در این ماه سعی می کنند هر روز یک غذای خوب و بسیار خوشمزه پخته و آن را به یکی از همسایگان و یا بستگان و یا دوستان و آشنایان به عنوان هدیه بدهند.

 وفات و میلاد
فقط شیعیان اینگونه مراسم ها برگزار می کنند. آنها بعد از نماز مغرب و عشا مراسم مخصوصی را در روز معین با خواندن قرآن به همراه سخنرانی و مداحی به زندگی حضرت خدیجه – سلام الله علیها – و امام حسن مجتبی – علیه السلام - می پردازند.

شب قدر
شیعیان به نحوه خود مثل ایران دقیقاً عمل می کنند. در مناطقی که شیعیان زیاد باشند به صورت دسته جمعی مراسمها برگزار می شود. حتی در مناطق سنی نشین. اما اگر در مناطقی شیعه نباشد و یا کم باشد مراسم برگزار نمی شود. و اگر شهر دور نباشد به شهر دیگری برای شرکت در مراسم می روند.
وهابی ها از شب 21 تا 30 رمضات هر شب 4 رکعت نماز می خوانند و بعد سخنرانی و ادامه تهجد و بعد دعا و در نهایت هم آماده می شوند برای سحری و برای نماز صبح.آنها در این 10شب قرآن را ختم می کنند.
مالکی ها فقط یک شب را به عنوان لیله القدر احیا دارند و آن شب 27 است. از ساعت 9 تا اذان صبح. مردم از همه جا می آیند و این شب را شب صدقه دادن نامیده اند. آنها پول می دهند که به فقرا دهند و یا علما به فقرا بدهند. و در طول شب نمی خوابند. در ساحل عاج نقطه ای نیست که مسلمان نباشد به همین دلیل همه جا این گونه عمل می شود.
طهارت درونی؛ لباس مخصوص
لباس مخصوصی در این کشور وجود ندارد. اما در این ماه سعی می کنند که علاوه بر اینکه لباس تمیز و پاکیزه و نو در این ماه بپوشند از لحاظ درونی نیز جدیدتر از گذشته عمل کنند.

غذای مخصوص
برای افطار از شیر برنج ، شربت هم زیاد مصرف می کنند. آنجا برای افطار غذای سبک و بعد از نماز مغرب و عشا مجدداَ غذا می خورند. اما غذای مخصوص خود را در سحر استفاده می کنند.

 عید فطر
عید فطر مراسم سنی ها و شیعه فقط  دراجرای نماز متفاوت و دیگر کارها مثل هم می باشد. سنی ها در ماطق خود در شهر یا روستا قبل از رفتن به نماز یا 2 روز مانده یا شب قبل زکات خود فطر خود را به امام محله می دهند تا بین فقرا تقسیم کند. دراین روز لباس جدید برای اعضای خانواده تهیه و با آن لباسها خود را مزین و به عید می روند. و در این روز به دید و بازدید یکدیگر و عذرخواهی بابت هر مشکلی که قبلاً پیش آمده می پردازندو به بچه ها عیدی و هدیه داده نی شود.
مسلمانان این كشور همه‌ساله هم‌زمان با هفته‌ی پایانی ماه شعبان با شركت درغبارروبی مساجد و منازل خود، تدارك لباس‌های نو و همچنین برگزاری دعا و نیایش به درگاه حق تعالی، با شور و اشتیاق خاص خود به پیشواز این ماه عزیز می‌روند. مسلمانان ساحل عاج همچنین در این ماه پر فضیلت با اِطعام ایتام و ترویج فرهنگ مهرورزی، برگزاری مراسم ویژه‌ی دعا و نیایش، تلاوت قرآن و نیز آموزش قرآن به نوجوانان در مساجد، به میهمانی خدا می‌روند.

این در حالی است كه رادیو «البیان»، شبكه‌ی قرآنی این كشور نیز با پخش برنامه‌های ویژه‌ی ماه نزول قرآن، مسلمانان این كشور را در اجرای مراسم قرآنی همراهی می‌كند.

این شبكه‌ی رادیویی تنها شبكه‌ی اسلامی این كشور است كه با پخش روزانه‌ی تلاوت اساتید قرآن مصری و پخش ویژه‌برنامه‌های اسلامی، مورد توجه جمعیت كثیری از مسلمان این كشور قرار دارد.

یادآوری می‌شود ساحل عاج كه یكی از اعضای سازمان كنفرانس اسلامی(OCI) است، با هجده میلیون جمعیت یكی از كشورهای مهم غرب آفریقا محسوب می‌شود و بر اساس آمارهای غیر رسمی حدود پنجاه الی شصت درصد از این جمعیت را مسلمانان تشكیل می‌دهند.
https://taghribnews.com/vdccspqio2bq1p8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی