تاریخ انتشار۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : 181816

مبانی تکفیر از دیدگاه اهل سنت

امروز بهترین فرصت برای جهان اسلام جهت تمرکز بر مشترکات دینی و سیاسی به منظور کنترل اوضاع ایجاد شده است که در صورت عدم استفاده از این فرصت به چالش اساسی تبدیل می‌شود.
مبانی تکفیر از دیدگاه اهل سنت
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که «با ظهور داعشیسم فضای مناسبی برای ایجاد "انسجام میان امت اسلامی" پدید آمده است» گفت: شرط تحقق این مهم به میدان آمدن ابتکاراتی جامع است که بتواند زمینه‌ها و فرصت‌ها را به سمت انسجام سوق دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست علمی "مبانی تکفیر از دیدگاه اهل سنت" در قم افزود: امکان ایجاد بسیج فکری علیه مفهوم "جهاد داعشی"، فرصتی تاریخی و بزرگ را برای مبارزه با پدیده تکفیر و پالاییدن ذهنیت‌ها از ریشه‌ها و رسوبات آن، فراروی همه قرار داده است.

وی افزود: تلاش برای نفی تکفیر در روابط شیعه و سنی باید همراه با دو رویکرد صورت گیرد؛ که یکی نفی ملزومات یعنی ریشه‌ها و دیگری نفی لوازم یعنی آثار است.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بکار بردن ادبیات نزدیک به تکفیر و انجام امور بهانه دهنده به دست تکفیریان به تقویت جایگاه و مواضع تکفیریان می‌انجامد.

وی گفت: دیدگاه اهل تسنن نسبت به پدیده تکفیر در چند فراز "نگاه دینی"، "نگاه تاریخی"، "رای فقهی" و "سلوک عملی" قابل مطالعه و بررسی است.

وی گفت: اهل سنت در نگاه دینی و تاریخی در خصوص تکفیر، واجد اندیشه‌های مهمی هستند. از جمله اینکه نفس اقدام به تکفیر خود یک بدعت است اگر از دامنه بسیار محدود شرعی‌اش تجاوز کند و دیگر این‌که تلاش اصلی همه باید بر دعوت مردم به دین باشد نه هل دادن آن‌ها به خارج از دین و دیگر این که ما مامور به شناخت باطن افراد نیستیم بلکه به ظاهر باید تکیه کرد.

مبلغی اظهار کرد: اکثر علمای کنونی اهل سنت همچنین معتقدند تکفیر فتنه‌ای بزرگ است که به ایجاد اختلاف و عقب ماندگی جهان اسلام منتهی می‌شود و نیز می‌گویند پدیده‌ای به نام تکفیر در اسلام نبوده و این از زمان خوارج به کالبد جامعه اسلامی تزریق شده است.مبلغی گفت: این اندیشه‌ها نزد شیعه نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: رای فقهی اهل تسنن در زمینه تکفیر نیز در بسیاری از زمینه‌ها با شیعیان یکی است و هر دو در زمینه معیار ورود به اسلام و نیز معیار خروج از اسلام دیدگاه‌های بسیار نزدیک به هم دارند.

مبلغی افزود: اهل تسنن شهادتین را معیار ورود به اسلام می‌بینند که شیعه هم معتقد است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به دیدگاه اهل تسنن پیرامون "معیار خروج از اسلام" گفت: آنها انکار خداوند، انکار رسالت پیامبر (ص) و انکار ضرورتی از ضرورت‌های دینی را عامل کافر شدن انسان می‌دانند.

مبلغی یادآور شد: اهل سنت در ارتباط با معیار خروج از اسلام مقوله‌ای را تحت عنوان "تنزیل حکم الکفر"، مطرح کرده‌اند که تطبیق حکم کفر را بر افراد به شدت حداقلی می‌کند، در ذیل تنزیل حکم کفر، دو قاعده را مطرح نموده‌اند یکی اینکه " اگر شما در کفر کسی شک دارید نباید او را تکفیر کنید چراکه در این صورت، روایات ناهی از تکفیر شما را در بر می‌گیرد.

وی گفت: قاعده دوم این‌که ورود فرد با شهادتین به اسلام، امری یقینی است و اگر در خروج او از اسلام شک دارید با شک نمی‌توانید یقین سابق را بشکنید و حکم کفر را بر او جاری کنید.

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: متاسفانه در سلوک عملی بخش مهمی از آن، به دست جهال و غیرعلما افتاده است، کسانی که فقها آن‌ها را قبول ندارند؛ کسانی که به اسلام منهای فقاهت روی آورده‌اند.

مبلغی افزود: برخی از سلفی‌ها در زمره فقها هستند، اما در شرایط کنونی سلفی‌های غیر فقیه به صحنه آمده‌اند که بر ذهن آنها جهاد با قرائتی بی‌رحم و غیر انسانی به عنوان یک پارادیم چیره شده است.

وی ادامه داد: آنها برای ترور و کشتن افراد تفسیرهای خاصی دارند و متاسفانه بخش‌هایی از آنها در دهه‌های اخیر به سمت سیاست، حکومت و تشکیل خلافت پیش رفته‌اند و فقدان فقاهت و داشتن پارادایم‌هایی مانند جهاد با ابعادی غیر انسانی از آن‌ها خطری بزرگ ساخته است.

مبلغی تصریح کرد: مولفه‌های فوق کار سلفی‌های تندرو را به جایی کشانده که دست به تکفیر گروهی می‌زنند و این چیز بی سابقه‌ای است و علمای اهل سنت در تفسیر این پدیده شوم می‌گویند اینها از خوارج صدر اسلام خطرناک‌تر هستند.

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: امروز آنها در قالب داعش ظهور کرده و وجدان عمومی و انسانی را به شدت جریحه دار کردند و همه اعم از شیعه و سنی کارهای آنها را به شدت به ضرر اسلام می‌دانند، آنها در خشونت‌های خود شیعه و سنی را مورد هدف قرار می‌دهند.

مبلغی همچنین گفت: امروز بهترین فرصت برای جهان اسلام جهت تمرکز بر مشترکات دینی و سیاسی به منظور کنترل اوضاع ایجاد شده است که در صورت عدم استفاده از این فرصت به چالش اساسی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: دولت‌های اسلامی در قالب گفت‌وگوهای سیاسی، حداقلی از مشترکات سیاسی را به عنوان پایه قرار دهند و کیان امت اسلام را حفظ نمایند.
https://taghribnews.com/vdccssqse2bq448.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی