>> مهمترین مأموریت معصومین(ع) مدارا بوده است عزاداری سید الشهداء نماد هویتی مسلمین است | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : 183904
آیت الله محسن اراکی:

مهمترین مأموریت معصومین(ع) مدارا بوده است/ عزاداری سید الشهداء نماد هویتی مسلمین است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مهمترین مأموریت معصومین(ع) مدارا بوده است، تأکیدکرد: تقریب، وحدت و مدارا به معنی دست برداشتن از مسلمات دینی و کوتاه امدن از مرزهای فکری نیست.
مهمترین مأموریت معصومین(ع) مدارا بوده است/ عزاداری سید الشهداء نماد هویتی مسلمین است
به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در همایش "مبانی مدارای دینی و مذهبی و الگوی امام موسی صدر" که صبح روز پنج شنبه در مشهد مقدس برگزار شد با تأکید بر اینکه در روایات اسلامی بر مدارا تأکید بسیار زیادی شده است، اظهار داشت: مهمترین مأموریت معصومین(ع) مدارا بوده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه مدارا به معنی همراه شدن برای همراه کردن است، اظهار داشت: همراه شدن با دیگران یکی از شیوه های همراه ساز کردن دیگران با خود است.

وی با بیان اینکه مدارا به معنی کوتاه آمدن نیست، اظهار داشت: مدارا به معنی دست برداشتن از اصول و ضوابط نیست بلکه یک روش رفتاری برای همراه دیگران با خود است و در این روش برای اینکه بخواهیم دیگران را با خود همراه کنیم ابتدا باید با او همراه شویم تا او با ما همراه شود.

آیت الله اراکی با تأکید بر اینکه این همراه شدن گاهی در اهداف و گاهی در راههای رسیدن به اهداف صورت می گیرد، اظهار داشت: ما باید در اهداف، نقاط مشترک را پیدا کنیم تا بتوانیم دیگران را با خود همراه نماییم.

وی افزود: ما نه تنها می توانیم اهداف مشترک با مذاهب مختلف اسلامی بلکه اهداف مشترک با اهل کتاب و حتی تمام مردم دنیا داشته باشیم و با آنها در این اهداف مشترک همراه شویم. هدف هایی نظیر فضلیت و عدالت خواهی از جمله اهداف است که می توانیم در آن مشترک باشیم و دیگران را نیز دعوت کنیم تا بر اساس این اهداف مشترک حرکت کنند که در مرحله بعد راههای مشترک برای این اهداف پیدا می شوند و این از اصول مدارا است.

آیت الله اراکی در ادامه به سه اصل مدارا مهم اشاره کرد و گفت: اصل اول: یافتن نقاط مشترک در اهداف است، ابتدا باید هدف های خودمان را بررسی نماییم و سپس هدف ههای مشترک را پیدا نماییم.

وی با اشاره به مدارا با مذاهب مختلف اسلامی، اظهار داشت: پیرامون مذاهب مختلف اسلامی، فراتر از مسئله مدارا مطرح است زیرا در این زمینه موضوع تقریب و وحدت را مطرح کرده ایم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: تقریب، وحدت و مدارا در مذاهب اسلامی به معنی دست برداشتن که از مسلمات دینی و کوتاه امدن از مرز های فکری نیست.

وی افزود: معنی تقریب این نیست که از مسلمات خود دست برداریم و از اهل سنت نیز انتظار نداریم که چنین کنند البته در کلاس های درس و پژوهش ها انتظار داریم اگر برهانی اقامه کردیم آنها در برابر برهان ما کوتاه بیایند و ما نیز حاضریم اگر آنها برهانی ارائه کردند ما ننیز در برابر آن کوتاه بیاییم زیرا این دستور قرآن کریم است و تکبر در برابر آیات الهی مخالف تعالیم انبیا است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه در عین اینکه علمای شیعه و اهل سنت با هم محاوره علمی می کنند با یکدیگر دوست هم هستند، اظهار داشت: ما با یکدیگر اختلاف نظر داریم اما به این معنی نیست که با هم دوست نباشیم و وحدت نداشته باشیم.

وی افزود: همه ما به خداوند متعال، رسول خدا(ص)، قرآن کریم و اهل بیت (ع) ایمان داریم بنابراین ما باید روی این مشترکات اساسی و بنیادی با هم وحدت داشته باشیم مگر می شود یک محب اهل بیت(ع) نسبت به محب دیگر اهل بیت(ع) دشمنی و کینه کند. کسی که با اهل بیت رسول اکرم(ص) دشمنی داشته باشد و یا محب او نباشد اهل سنت او را قبول ندارند.

ایت الله اراکی اظهار داشت: کتاب هایی که درباره اهل بیت(ع) توسط اهل سنت نوشته شده بیش از کتاب هایی است که توسط تشیع یرامون اهل بیت نگاشته شده است و همچنین بسیاری از کتاب هایی که امروزه درباره تشیع نوشته می شود منابع آنها از کتاب های اهل سنت است.

وی با بیان اینکه ما مسلمانان در بسیاری از نقاط می توانیم با هم مشترک باشیم اظهار داشت: من بسیار دیده ام علمای اهل سنت وقتی نام امام حسین(ع) برده می شود اشک از چشمانشان جاری می شود یا اینکه وقتی نام فاطمه زهرا(س) برده می شود گریه می کنند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه خدا، قرآن، رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) از اصول مشترک ما هستند، اظهار داشت: ما می توانیم با تأکید بر این مشترکات امت واحده اسلامی را بر اساس آنها تعریف نماییم.

وی با بیان اینکه یکی از راههای که جامعه و مردم پراکنده را یکی می کند خشنودی و ناخشنودی است، اظهار داشت: وقتی یک فلسطینی کشته می شود همه مسلمین گریه می کنند و یا اینکه وقتی حزب الله پیروز می شود همه مسلمانان شاد می شوند این همان وحدت است زیرا ما در خشنودی ها و ناخشنودی های اساسی با هم مشترک هستیم. همانطور که حضرت علی (ع) می فرماید آنچه مردم را یکی می کند خشنودی ها و ناخشنودی هاست.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه همه مسلمین باید در غم حادثه کربلا شریک شوند، اظهار داشت: برخی از افراطی ها تلاش می کنند که دیگران را در صف مقابل عزاداری امام حسین(ع) قرار دهند. اما ما باید طوری عمل کنیم که سایر مسلمانان نیز در غم امام حسین(ع) شریک شوند غم امام حسین مخصوص ما نیست بلکه از آن همه مردم جهان است.

وی با تأکید بر اینکه همه مسلمین چه شیعه و چه سنی در غم امام حسین(ع) شریک هستند، اظهار داشت: غم امام حسین(ع) غم همه بشریت و غم ارزش ها است.

آیت الله اراکی در ادامه تأکید کرد: یکی از مهمترین اصول مدارا این است که هدف را خوب تعریف و نقاط مشترک هدف را تبیین نماییم تا دیگران با ما همراه شوند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه اصل دوم بهره برداری از راه و روش های مشترک است، اظهار داشت: وقتی هدف مشترک بود می توانیم راه و روش مشترک را تعریف نماییم.

وی با بیان اینکه عزاداری سید الشهداء برای شیعیان نماد هویت است اظهار داشت: عزاداری امام حسین(ع) هویتی نیست که اهل سنت با ما شریک نباشد بلکه با ما در این هویت شریک و همگامند بنابراین چرا باید در این عزاداری بر شیوه های اصرار کنیم که باعث شود تا دیگران با ما همراه نشوند.

وی افزود: ما در عزاداری سید الشهداء، اهل سنت را شریک خود می دانیم و عزاداری سید الشهداء نماد هویتی مسلمین است چون رسول اکرم(ص) نماد هویت مسلمانان است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد از اینکه چرا برخی کاری می کنند که عزاداری سید الشهداء به عزاداری خصم و دشمنی تبدیل شود، گفت:عزاداری امام حسین(ع) باید به ابزار وحدت مسلمین تبدیل شود و ما باید شیوه های عزاداری و ابراز غم مشترک را پیدا کنیم و روی این شیوه ها کار کنیم و آنرا ترویج نماییم تا هویت واحد ما جلوه گر شود.

آیت الله اراکی در ادامه گفت: اصل سوم موارد تزاحم است. وقتی می گوییم با اهل سنت نماز مشترک برگزار کنیم بنابراین مجبوریم برای اجرای اصل وحدت از برخی شرایط چشم پوشی کنیم و اینجاست که بین چشم پوشی از برخی شرایط و ایجاد وحدت تزاحم به وجود می اید.
https://taghribnews.com/vdccx1qs02bq4o8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی