تاریخ انتشار۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 262203

افتتاحیه اولین دوره آموزشی مبلغان و محققان تقریبی با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

افتتاحیه اولین دوره آموزشی مبلغان و محققان تقریبی با حضور آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی, فضلا و طلاب حوزه علمیه در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد
افتتاحیه اولین دوره آموزشی مبلغان و محققان تقریبی با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
افتتاحیه اولین دوره آموزشی مبلغان و محققان تقریبی با حضور آیت الله اراکی دبیرکل  مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی, فضلا و طلاب حوزه علمیه در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد .آیت الله اراکی در این مراسم گفت : حاکم کسی است که اراده او برتر از اراده مردم است و اراده جامعه تابع اراده حاکم است . وی افزود : ماهیت جامعه الهی قوامش به چیست ؟ به اینکه یک اراده واحد وجود داشته باشد . دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب تصریح کرد : وقتی جامعه با اراده صالح و سالم اداره می شود شخص می تواند هویت خود را با هویت و اراده جامعه همراه سازد .وی با اشاره به حاکمیت الهی اظهار داشت: عبودیت رسول الله برای خداست چون تحت اراده خداست. رسول همان فرمان خدا را صادر می کند اراده ای که فقیه بر جامعه حاکم می کند قطعاً اراده شخص فقیه نیست. زیرا اگر اراده شخصی باشد این باطل است. هرجا بخواهد جامعه واحدی صورت پذیرد باید همین اسباب موجود باشد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه  جامعه ولایی مخصوص جامعه شیعی نیست، گفت: مردم با چه ابزاری باید به تبعیت از حاکم بپردازند؟ امام علی (ع) می فرماید: آنچه مردم را به تبعیت از حاکم سوق می دهد عشق  است. مردم اگر از حاکم راضی باشند،در صورت رضایت مردم از حاکم تبعیت به وجود می آید.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه در بیان چگونگی جلب رضایت مردم فرمود: حاکم یا با فریب مردم را راضی نگه می دارد و یا با زور و قدرت رضایت مردم را کسب می کند، مثل بنی امیه و یا با روش انبیا که همان روش حقانیت و کمال عشق آفرین و محبت است رضایت مردم را جلب کند .
وی در ادامه تاکید کرد : مسئله وجوب مودت یک مسئله حاکمیتی است و معنای مودت همان عشق به اهل بیت است، زیرا آنها را عادل و مظهر کمال می دانیم و همیشه به آنها عشق می ورزیم.
آیت الله اراکی افزود : مودت یک فریضه تشریفاتی نیست، بلکه یک اصل است. استاد درس خارج حوزه اظهار داشت :  آنچه جامعه را به وحدت می رساند از همین مودت شروع می شود و به تبعیت منجر می شود  و تبعیت به ولایت می رسد و ولایت به وحدت حاکمیت ختم می شود .
دبیرکل مجمع جهانی تقریب در تبیین اهداف استراتژیک مجمع گفت : ما سه هدف استراتژیک را در مجمع تقریب دنبال می کنیم : 1- فرونشاندن جنگ و خصومت در جوامع اسلامی و عمل کردن به آیه « و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم»  2- تعامل و تعاون مردم در جوامع اسلامی  در ابعاد مختلف برای نمونه چرا باید روابط اقتصادی جوامع اسلامی به نفع جوامع غیر اسلامی مثل امریکا و چین باشد  3- ایجاد امت واحده  اسلامی.
وی در ادامه به توضیح امت واحده پرداخت و افزود : بهترین حالت برای ما ایجاد یک امت واحده بین تمام جوامع اسلامی است که انشاءالله با ظهور امام زمان(ع) محقق می شود. اما با حفظ چارچوب جغرافیایی کنونی و تلون و تعدد حاکمیت ها ، ما طرحی داریم برای ایجاد چارچوب جامعه اسلامی که مثل حلقه وصلی است که تمام جوامع, حکومت ها , و قومیت ها  را به حداکثر همسویی و همگرایی می رساند .
آیت الله اراکی در پایان ضمن تشکر از مجموعه معاونت فرهنگی با اشاره به این دوره آموزشی افزود : امیدوارم این دوره آموزشی موفق باشد و تاکید می کنم  این کارگاه یک دوره آموزشی صرف تقریب نیست بلکه یک دوره آموزشی اولین اولویت های جامعه اسلامی کنونی و آینده ما  خواهد بود.

 
https://taghribnews.com/vdccxiqi12bqei8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی