تاریخ انتشار۲۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : 222207

سازمان ملل: عربستان و دولت یمن باید به قربانیان جنگ غرامت بدهند

مشاوران ویژه دبیرکل سازمان ملل بخش عمده فجایعی را که در یمن صورت گرفته جنایت علیه بشریت توصیف کرده و تصریح کرده اند که عربستان سعودی و مسئولین کشور یمن ملزم به پرداخت غرامت به قربانیان این جنایات هستند.
سازمان ملل: عربستان و دولت یمن باید به قربانیان جنگ غرامت بدهند
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) اداما دینگ مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور مربوط به'جلوگیری از نسل کشی ها 'و جنیفر ولش رایزن او درامور مربوط به قربانیان جنگی و 'مسئولیت حفاظت' این سازمان روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه مطبوعاتی درمورد ابعاد وحشتناک جنایاتی که در مورد شهروندان غیر نظامی یمن اعمال می شود هشدار دادند.
در این اطلاعیه نوشته شده است که با گذشت یک سال از شدت گرفتن درگیری ها در یمن جهان بطور روزمره شاهد فرسایش احترام نسبت به قوانین بین المللی انساندوستانه وقوانین حقوق بشر دراین کشور بوده است.
این کارشناسان با اشاره به این که تکرار و استمرار این جنایت ها در کشور جنگ زده یمن و مرگ شهروندان و نابودی شالوده های زندگی آن ها به جایی رسیده که به تدریج حتی موجب بی رغبتی رسانه های بین المللی در پوشش دادن به آن ها شده است، از جامعه بین الملل و بویژه شورای امنیت سازمان ملل خواسته اند تا برای خاتمه بخشیدن به این وضعیت اقدامات جدی تری اتخاذ کنند.
در گزارش مذکور با اشاره به این که موارد بیشمار نقض حقوق بشر و قوانین انساندوستانه بین المللی از سوی طرفین درگیر در یمن 'و نیروهای متحد آن ها' همگی بطور گسترده ای ازجمله از سوی سازمان ملل جمع آوری و مستند شده اند تصریح شده است که بسیاری از این موارد جرائم جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می شوند.
این مشاوران در نهایت بصراحت خواستار انجام تحقیقات جامع و بی طرفانه ای درمورد این جنایات و همچنین پرداخت غرامت جنگی به قربانیان آن از سوی مقامات دولت یمن و عربستان سعودی شده واز جامعه بین المللی خواسته اند تا در راستای رسیدگی به این جنایات سازو کارهای بین المللی سازنده و بی طرفانه ای را برای تحقیق و رسیدگی به این جنایات و پاسخگو قرار دادن عاملان آن بوجود بیاورند.
عربستان در فروردین ماه سال جاری و در سکوت رسانه های عربی و بین المللی و با حمایت کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و دیگر هم پیمانان عرب خود به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رییس جمهور فراری یمن به قدرت؛ مردم این کشور را هدف حملات زمینی، هوایی و دریایی خود قرار داد.
بر اثر این حملات، زیرساخت های یمن به کلی از بین رفته و این کشور به ویرانه ای تبدیل شده است، هزاران شهروند بی دفاع آن در حملات سعودی ها جان خود را از دست داده و میلیون ها نفر نیز آواره شده اند.
https://taghribnews.com/vdccxiqim2bqii8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی