تاریخ انتشار۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۸:۵۰
کد مطلب : 255805
دبیرکل جدید سازمان ملل:

بنیادگرایی دینی و افراط گرایی ملی خطری برای صلح جهانی است

دبیرکل جدید سازمان ملل متحد با اشاره به رویدادهای اخیر در جهان گفت: بنیادگرایی دینی، پوپولیسم سیاسی و افراط گرایی ملی همه رفتار هایی غیرمنطقی هستند که امروزه صلح و امنیت جهانی را در معرض خطر قرار می دهند.
بنیادگرایی دینی و افراط گرایی ملی خطری برای صلح جهانی است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "آنتونیو گوترش" که از یکشنبه 12 دی فعالیت کاری خود را به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز کرده است، در گفت وگو با نشریه "جورنال دی نوتیسی یس" دیدگاههای خود را درباره مهمترین رویدادها و مسایل مهم جهان مطرح کرد.
 
وی با بیان اینکه تحولات سیاسی اخیر اروپا در نتیجه نارضایتی از مدیریت فعلی بوده است، گفت: آنچه در آمریکا روی داد هم مرتبط با همین مسأله است؛ مردم از وضع فعلی خسته شده و خواستار رویکردی متفاوت هستند.
 
گوترش با اشاره به تحولات اخیر کشورهای اروپایی و آمریکایی اظهار کرد: جهانی شدن و توسعه فناوری تأثیری برجسته بر رشد اقتصاد جهانی و کاهش فقر داشته، فقر مطلق در سطح جهانی کاهش یافته و همکاری کشورهایی نظیر چین در این زمینه مؤثر بوده است. اما از سوی دیگر، نابرابری های اقتصادی افزایش یافته و جوامع متحمل محرومیت های اجتماعی طاقت فرسا هستند.
 
وی با بیان اینکه در برخی مناطق صنعتی کشورهای توسعه یافته اروپا و آمریکای شمالی، جهانی شدن به از دست رفتن شغل های بسیاری منجر شده و برخی طبقات اجتماعی که نمی توانند خود را با شغل های جدید تطبیق دهند را آسیب پذیر کرده است، گفت: نتیجه چنین وضعی این است که موجی فزاینده علیه نظام های سیاسی فعلی از جانب مردم شکل گرفته است؛ مردمی که معتقدند سیاستمداران تنها به فکر حفظ قدرت خود هستند و به آنها اهمیتی داده نمی شود.
 
دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه این موضوع موجب شده تا مردم خواستار تغییر شرایط فعلی باشند، ادامه داد: دولت های اروپایی بدین ترتیب در همه پرسی ها ناکام هستند و این موضوع نه مرتبط با مسأله طرح شده، بلکه در نتیجه نارضایتی از مدیریت فعلی است.
 
دبیرکل سازمان ملل با اشاره به افراط گرایی مذهبی که امروزه در فعالیت گروه های تروریستی همچون داعش نمود پیدا کرده است، گفت: این چنین نیست که ما درست بگوییم و دیگران همه در اشتباه باشند؛ همه ما بخشی از حقیقت را دارا هستیم که باید به آن معتقد باشیم و در عین حال به حقیقتی که نزد دیگران است، احترام بگذاریم. همچون تندروی های سیاسی، خطر گمراهی هم در همه مذاهب وجود دارد.
 
وی ادامه داد: بنیادگرایی دینی، پوپولیسم سیاسی و افراط گرایی ملی همه رفتار هایی غیرمنطقی هستند که امروزه صلح و امنیت جهانی را در معرض خطر قرار می دهند. گوترش، مسأله سوریه را نگران کننده ترین مسأله موجود دانست و رسیدگی به وضع عراق، سودان و جمهوری دمکراتیک کنگو را از جمله اولویت های مهم بعدی برشمرد.
وی، مسأله تغییرات آب و هوایی را هم یکی از چالش های جدی پیش روی جامعه بین المللی دانست.
 
https://taghribnews.com/vdccxpqip2bqp48.ala2.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی