تاریخ انتشار۱۴ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : 237176
واشنگتن پست گزارش داد

گسترش نفوذ داعش در دنیا با وجود شکست میدانی در عراق و سوریه

باوجود شکست‌های داعش در عراق و سوریه نفوذ این گروه تروریستی در مناطق فراتر از حوزه خلافت خود گسترش یافته و انجام ۳ حمله تروریستی طی کمتر از یک هفته بیانگر این موضوع است.
گسترش نفوذ داعش در دنیا با وجود شکست میدانی در عراق و سوریه
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، کشتارهای منتسب به گروه داعش در سال جاری میلادی در چهار قاره انجام شد و به اعتقاد کارشناسان این زنگ خطر را به صدا درآورد که با وجود کاهش کنترل این گروه بر مناطق تحت تصرف خود در عراق و سوریه، ایدئولوژی این گروه در حال گسترش است.به گزارش تسنیم،تنها طی 5 روز گذشته سه مورد قتل‌عام غیرنظامیان در استانبول ترکیه، داکا در بنگلادش و بغداد بیانگر گسترش فعالیت این گروه شبه‌نظامی فراتر از مرزهای خلافت خود است. نکته نگران کننده تر این است که تعداد فزاینده‌ای از این حملات که با حمله به پاریس و بروکسل آغاز شدند توسط گروهی از مهاجمان صورت گرفت و نه یک فرد مسلح تنها.
 
بروس رایدل، مقام سابق در بخش ضدتروریسم سیا و کارشناس القاعده و داعش در مؤسسه بروکینگز در این باره گفت: مسئله تکان دهنده برای من این است که حملات داکا و استانبول هیچ یک توسط  مهاجمانی تنها صورت نگرفت. این حملات توسط تیمی از تروریستها انجام شد که دارای یک برنامه حمله مشخص و کامل بودند. این موارد درحال تبدیل شدن به امضاء داعش هستند.
 
هفته گذشته داعش در بزرگداشت دومین سالگرد تأسیس خود با ایجاد یک نمودار مناطق تحت نفوذ خود را مشخص کرد که از کنترل بخش‌هایی در فیلیپین تا حضور مخفیانه در فرانسه و 15 کشور دیگر را شامل می‌شد. حتی کشورهایی که در این لیست حضور نداشتند نیز نگران کننده هستند. در هند دولت ده‌ها مسلمان هندی را پس از آنکه توسط داعش مورد آموزش قرار گرفت تحت نظر قرار داد، اما با اینجال مقامات هندی اعلام کردند که تعداد این افراد می‌تواند به مراتب بیشتر باشد.
 
هرچند حلقه مرکزی خلافت در عراق و سوریه به واسطه حملات هوایی ائتلاف و نفوذهای ارتش سوریه و عراق درحال محدود  شدن است اما سربازان داعش در سراسر خاورمیانه و نقاط دیگر دنیا پخش شده‌اند. حملات در ترکیه، بنگلادش، نیجریه، افغانستان، لیبی، تونس، عربستان، مصر، کویت و چندین پایتخت اروپایی و حتی حمله به اورلاندو و سن برناردینیو بیانگر توانایی داعش به عنوان یک ایدئولوژی است.
 
مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که شکست‌های داعش در عراق و سوریه به نظر می‌رسد باعث تحریک رهبران داعش به تسریع چارچوب حملات تروریستی در کشورهای دیگر شده است. بسیاری از مقامات اطلاعاتی و کارشناسان مسائل تروریستی معتقدند حملات اخیر در پاریس، بروکسل، ترکیه و بنگلادش بازتابی از آن استراتژی به شمار می‌رود.
 
https://taghribnews.com/vdcd550x9yt0sf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی