تاریخ انتشار۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۹
کد مطلب : 277271
//به مناسبت برگزاری کنفرانس مسلمانان و مقابله با تروریسم و افراط گرایی در برزیل//(9)

راه پیشرفت جامعه بشری و حل مشکلات آن، ایجاد وحدت جهانی است/ایران در مقابله با تروریسم بزرگترین خدمت را به بشریت کرد

تنا - برزیل
آیت الله اراکی که برای شرکت در کنفرانس"مسلمانان و مقابله با تروریسم و افراط گرایی "به برزیل سفر کرده است در گفتگو با روزنامه "استادو دو سائوپائولا" گفت: متأسفانه قدرتهایی که امروز سلطه بر جهان دارند، در نقاط مختلف جهان از شرق تا غرب و منطقه خاورمیانه جنگ افروزی می کنند و مخصوصا با ایجاد گروههای تروریستی جوامع ما را دچار چند دستگی و از هم پاشیدگی می کنند.
راه پیشرفت جامعه بشری و حل مشکلات آن، ایجاد وحدت جهانی است/ایران در مقابله با تروریسم بزرگترین خدمت را به بشریت کرد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در مورد اهداف خود از حضور در کنفرانس مذکور سخن می گفت، اظهار داشت: در منطقه ما مردم صدها سال با صلح و برادری زندگی می کردند؛ در سوریه، عراق و افغانستان و پاکستان، مسیحی و مسلمان، سنی و شیعه با هم با برادری زندگی می کردند، در منطقه خلیج فارس هیچ گاه جنگی نبوده است، در اروپا و امریکا، عملیات تروریستی که یکی دو سال اخیر شاهد بوده ایم، اصلا سراغ نداشتیم، اما قدرتهای بزرگ مثل آمریکا به جای تلاش برای صلح بین ملتها همیشه در این منطقه ها مدافع و پشتیبان جنگ و جنگ افروزی بوده اند.

وی با طرح سؤالی ادامه داد: تروریسم چگونه متولد شد؟ رهبران آمریکا با صراحت می گویند که ما داعش را درست کردیم؛ یازده نفر از کسانی که در عملیات برج های دوقلوی نیویورک نقش دشتند الان در عربستان سعودی مورد حمایت آمریکا هستند، سازمان به اصطلاح مجاهدین خلق که خود اقرار به ترور 17 هزار نفر دارد، امروز از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه و آلمان مورد حمایت قرار می گیرند.

آیت الله اراکی تأکید کرد: حرف ما یکی  و آن این است که اگر انتقام و کینه توزی و ترور و کشتار تبدیل به فرهنگ عمومی در جامعه بشر بشود، متأسفانه آینده بسیار تاریکی برای جامعه بشر متصور هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: تروریسم دین نمی شناسد، وطن ندارد و اگر  رشد کند همه جا را فرا خواهد گرفت؛ اسلام دینی است که از آغاز ممنوعیت ترور را اعلام کرده است، در روایت از رسول اکرم(ص) است که می فرمایند: «ایمان ترور را منع می کند، مؤمن هیچ گاه ترور نمی کند».

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب ادامه داد: امام خمینی(ره) در انقلابی که علیه استبداد شاه مورد حمایت قدرتهای استکباری انجام داد، هرگونه ترور و کشتار را در راه انقلاب ممنوع کرد؛ اساس شرکت ما در این کنفرانس برای این است که به دنیا اعلام کنیم ترور ممنوع است و همه جوامع بشری باید همزیستی مسالمت آمیز و برادرانه و صلح آمیز داشته باشند.

وی تأکید کرد: اگر جوامع با هم متحد شوند و با هم برادری کنند همه سود می برند، راه پیشرفت جامعه بشری و حل مشکلات آن ایجاد وحدت جهانی بین این جوامع  است.

آیت الله اراکی در پاسخ به سؤالی در مورد نقش ایران در جنگ با داعش به خصوص در عراق و سوریه و امکان همکاری ایران با آمریکا در این جنگ گفت:ایران از ابتدای انقلاب همیشه مدافع صلح و آرامش و برقراری امنیت در منطقه بوده است، متأسفانه آمریکا در طول این چهار دهه ای که ما دیدیم همواره جنگ افروزی کرده است، آمریکا از صدام حمایت کرد و سلاح شیمیایی در اختیار او گذاشت، هزاران نفر از مردم ایران و خود عراق به وسیله صدام بمباران شیمیایی شدند، هنوز هم مجروحان شیمایی ما یکی پس از دیگری از بین می روند.

وی افزود: بعد از جنگ تحمیلی صدام علیه ایران، آمریکا در افغانستان جنگ راه انداخت؛ مجرمین اصلی انفجار دو ساختمان در نیویورک، عربستانی و شناخته شده هم بودند، حالا هم شناخته شده هستند، اما آمریکا اجازه نمی دهد اطلاعات مربوط به آنها فاش شود؛ اما از طرفی به بهانه این  انفجار دو ساختمان افغانستان را بمباران کرد؛ صدها هزار انسان در افغانستان به وسیله نیروهای آمریکایی کشته شدند، حتی پاکستان که در جنگ دخیل هم نبود به وسیله بمبهای آمریکایی مورد حمله قرار گرفت.

آیت الله اراکی اضافه کرد: جنگ افغانسان هنوز تمام نشده  بود که آمریکایی ها در عراق جنگ راه انداختند، با اینکه صدام متحد آنها بود، به بهانه اینکه صدام به کویت و عربستان حمله کرده است به صدام حمله کردند، حال آنکه صدام در حمله به عربستان و کویت با آمریکایی ها هماهنگ کرده بود.

وی ادامه داد: صدام را وادار کردند به عربستان و کویت حمله کند، بعد از کویت و عربستان پول گرفتند که صدام را از بین ببرد، هنوز هم نیروهای نظامی آمریکا در عراق وجود دارند، بعد که تروریسم را در عراق راه انداختند، به عراق آمدند با این عنوان که با تروریسم بجنگند، در حالی که با این بهانه با نیروهای مسلح عراقی جنگیدند و ارتش عراق را که با تروریسم می جنگید، بمباران کردند، حال آنکه که ایران آمد و ارتش عراق را بازسازی کرد.

دبیر کل مجمع تقریب خاطر نشان کرد: ایرانی ها بودند که نیروهای الحشد الشعبی را منسجم کردند و  آموزش دادند و عراق با همین  پشتیبانی های ایران توانست داعش در عراق را شسکت دهد، در سوریه هم همه گروههای تروریستی مورد حمایت آمریکا بودند و نیروهای نظامی ایران و حزب الله، دولت سوریه را در سرکوب این تروریستها کمک کردند، در آخرین حمله ای که در غرب لبنان و مناطق عرسال انجام گرفت، شاهد بودیم که چگونه حزب الله توانست، با کمک ارتش سوریه تمام این تروریستها را در منطقه از بین ببرد.

وی اظهار داشت: امروز نیروهای ایران و همپیمانان آن با کسانی هستند که با تروریسم در صحنه میدانی می جنگند، هیچ نیرویی در جهان نیست که همچون نیروهای جمهوری اسلامی و هم پیمانان آن، به طور جدی در میدان با تروریسم بجنگد؛ما معتقدیم جمهوری اسلامی بزرگترین خدمت را به بشریت کرد، اگر با کمک ایران و حمایت او تروریستها در عراق و سوریه سرکوب نمی شدند، امروز باید منتظر می بودیم که در همه جای دنیا، تروریستها بلوا و ناامنی ایجاد کنند، کشورهای مستقل و صلح دوست، باید از جمهوری اسلامی و نیروهای هم پیمان جمهوری اسلامی برای مبارزه با تروریسم تشکر کنند.

آیت الله اراکی در پاسخ به سؤالی در مورد انتقادات وارد شده علیه ایشان به خاطر سفر به برزیل از سوی جمعیتهای یهودی صهیونیستی گفت: با توجه به اینکه ما هنوز وارد کشورشان نشده بودیم و معلوم نبوده است ما در برزیل چه می خواهیم بگوییم، لذا انتقادها بیشتر بر مبنای تخیل بوده و اساس نداشته است، اگر بنا بود، انتقادات، انتقادات منطقی باشد باید صبر می کردند ببینند ما در برزیل چه می گوییم، سپس انتقاد کنند، بنابراین اینها بر اساس یک پیش داوری است و منطقی نیست.

وی افزود: ما واقعا آماده گفتگو با هر جهتی که به ما انتقاد دارد و آماده شنیدن انتقادات از روبرو  و گفتگو در هر زمینه هستیم، راه ایجاد صلح و سازش تفاهم است و تفاهم با گفتگو حاصل می شود.

خبرنگار در مورد این سخن آیت الله اراکی که در دیدار با شیخ یزبک مطرح و گفته بودند نابودی اسرائیل وعده الهی و قرآنی است پرسید و گفت: منظور شما از این سخن چیست و آیا این تداخلی با نظریه جنگ با تروریسم دارد یا خیر؟ آیت الله اراکی پاسخ گفت:در همه کتابهای دینی ما پیش بینی هایی وجود دارد، در خود تورات این پیش بینی هست که دولتی برای یهودیان برقرار می شود و این دولت از بین می رود، خیلی از تمدنها به وجود می آیند و از بین می روند، خیلی ازدولتها تأسیس می شوند و از بین می روند، ما در منطقه خودمان تا همین هفتاد هشتاد سال پیش خلافت عثمانی داشتیم اما از بین رفت، خیلی از تمدنها در منطقه ما و دیگر مناطق دنیا از بین رفت، اتحاد جماهیر شوروی قدرت بزرگی بود که از بین رفت؛ امام خمینی(ره) خودش از کسانی بود که پیش بینی کرد که اتحاد جماهیر شوری از بین می رود، ما در قرآن آیه ای داریم که در این آیه پیش بینی شده برای یهودیان دو دولت در تاریخ به وجود می آ ید، دولت اول که به وجود می آید از بین می رود، بعد دولت دوم خیلی با قدرت شکل می گیرد، که این دولت دوم هم از بین خواهد رفت.

وی افزود: این پیش بینی تنها در قرآن ما نیامده است، در تورات و حتی انجیل هم مطلبی آمده، آن هم به همین شکلی که در قرآن آمده است، به این صورت که دولت پایانی یهود به وسیله عیسی مسیح نابود خواهد شد.

آیت الله اراکی اضافه کرد: الان در آمریکا خیلی از فلاسفه پیش بینی می کنند که خود قدرت آمریکا ممکن است در آینده متلاشی شود؛  شخصیتهای بزرگی پیش بینی می کنند که آمریکا الان با این روندی که پیش می رود، امکان بقا و تداوم ندارد؛ اگر ما بخواهیم جلو اندیشه و تفکر را بگیریم معنایش این است که دیگر هیچ بشری نباید فکر کند، ما از متفکران یهودی دعوت می کنیم که بیایند و بررسی کنند این دولتی که در الان در اسرائیل با این روش شکل گرفته است، آیا امکان تداوم دارد یا خیر؟
 
وی افزود: از متفکران یهودی دعوت می کنیم که یک پژوهش جامعه شناسانه میدانی و به دور از سیاست انجام دهند؛ چون هر دولتی و جامعه ای برای تداوم نیاز به مقومات تداوم دارد؛ یکی از مقومات تداوم این است که این دولت بتواند با محیط اطرف خودش رابطه خوبی داشته باشد و در درون خودش آرامش را برقرار کند.
 
آیت الله اراکی اظهار داشت:رژیم صهیونیستی هفتاد سال است که هم در داخل و هم با خارج جنگ دارد؛ ما معتقدیم که این شیوه از مدیریت و سیاست و اداره قابل تداوم نیست.ما در جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی برای برقراری صلح در فلسطین داریم که به سازمان ملل هم مطرح کردیم و آن این است که رفراندومی با مشارکت همه مردم فلسطین اعم از یهودی و مسلمان و مسیحی برگزار شود، تا قانون اساسی و دولتی، مورد پذیرش همه مردم اصلی فلسطین شکل بگیرد؛ این راه برقراری صلح ثابت در منطقه است.
 
وی افزود:این چه وضعیتی است که ما شاهد هفتاد سال جنگ و خونریزی در داخل وخارج کشوری که فعلا به نام اسرائیل نامیده می شود، هستیم؟ آیا این کشور حدود دارد و  آیا مشخص است چقدر جمعیت دارد؟ این چه کشوری است که نه سرزمین آن و نه ملتش معلوم است؟ پس بهتر است بر اساس صلح و قانون کشوری تعیین شود که هم مردمش و هم سرزمینش مشخص شوند.
 
 دبیر کل مجمع تقریب ادامه داد: نیروهای نظامی اسرئیل، با مردمی که می خواهند در مسجد الاقصی نماز بخوانند می جنگند، مسجد الاقصی معلوم نیست متعلق به کدام کشور است چون مدیریت آن در اختیار اردن است و کلا کرانه باختری خارج از کشوری است که اسم خود را اسرائیل گذاشته است، از طرفی نیروهای نظامی اسرائیل اینجا را مال خود می دانند، از طرف دیگر دنیا مسجدالاقصی را متعلق به آنها نمی داند؛ وقتی کشوری نه مرز دارد نه ملت دارد چگونه امکان تداوم دارد؟ بسیاری از کارشناسان سیاسی و اجتماعی و خیلی از متفکرین خود اسرائیل نیز همین پیش بینی ها را می کنند.
 
آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: ما نباید دهانها را ببیندیم و ذهنها را از تفکر باز داریم، جریانی که می گوید نباید بیندیشیم، نباید فکر کنیم و حرف بزنیم، جریان منطقی نیست، بلکه نوعی افراط است اگر در برابر این تحلیلها تحلیل دیگری وجود دارد خوب است ارائه شود، نه اینکه کسی را که تحلیلی بر اساس واقعیتها دارد، محکوم کنند.
 
خبرنگار روزنامه "استادو دو سائوپائولا" پرسید آیا خاخامی که نظرش با شما مختلف باشد، می تواند در ایران با شما گفتگو کند؟ آیت الله اراکی پاسخ داد:ما در کشورمان یهودیان ایرانی را داریم که بین آنها شخصیتهای فکری وجود دارد و حتی از بین آنها نماینده پارلمان داریم و از حقوق برابر برخوردارند، امثال اینها همیشه در ایران هست و متفکرینی هستند که با افکار من مخالفند.
 
دبیر کل مجمع تقریب در پاسخ به سؤالی در خصوص انتخاب برزیل برای برگزاری کنفرانس مذکور و جوسازی های صورت گرفته علیه آن گفت:من برزیل را انتخاب نکردم؛ خود مردم برزیل مرا دعوت کردند؛ قبل از برزیل در یک کنفرانس بزرگ دیگر در لندن شرکت کردم که در آن شخصیتهای یهودی و مسیحی هم شرکت داشتند و همه از این ایده ما "وحدت در جوامع بشری"استقبال کردند.
 
وی ادامه داد: ما به وحدت و صلح و برادری فرا می خوانیم، باید از مخالفین ما پرسید چرا با ما مخالفت می کنند؟ گفته شده است ما آمده ایم اینجا تا نفرت ایجاد کنیم! آیا ما که می گوییم مردم باید با هم زندگی کنند و صلح و برادری و عدل باید برقرار شود، به نفرت دعوت می کنیم؟ یا آنهایی که می گویند نباید چنین حرفهایی زده شود؟
 
آیت الله اراکی اضافه کرد: اینها که ما را دعوت کردند بخشی از مردم برزیل هستند؛ آیا اینها حق ندارند دعوت کنند برای گفتگوهایی که به نفع بشر است؟ آنهایی که می خواهند این دسته از مردم برزیل را از برگزاری چنین کنفرانسهایی منع کنند، اینها هستند که کینه و نفرت و دشمنی ایجاد می کنند؛ ما برای ایجاد کینه و نفرت به اینجا نیامده ایم، ما به طور رسمی وارد این کشور شده ایم و دولت برزیل از این کنفرانس حمایت کرده است؛ این کنفرانس به نفع همه مردم است و جایگاه برزیل را در دنیا بالا می برد.
 
وی ادامه داد: این که برزیل بشود کشوری که مردم از همه دنیا در اینجا جمع شوند و شخصیتهای مهم در مورد صلح و برادری بحث کنند، از نظر سیاسی و جایگاه جهانی به نفع برزیل است و از همه رسانه های برزیل انتظار داریم که از این کنفرانس حمایت کنند و پیام اصلی آن را که صلح و برادری است، به همه جای دنیا منتقل کنند.
 
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب در پاسخ به سؤالی در مورد ترس ایران از لغو برجام توسط ترامپ گفت: معتقدیم که نقض برجام به نفع کسی نیست و اگر ترامپ برجام را لغو کند، افکار عمومی ایران دیگر نه تنها زیر بار برجام نخواهد رفت، بلکه به سمت بیرون آمدن قرارداد "ان پی تی" خواهد رفت.
 
آیت الله اراکی در مورد نقش ایران در حل تنش بین قطر و عربستان گفت: ایران همیشه همه کشورهای همسایه را به صلح و دوستی دعوت کرده است و آمادگی دارد هر تلاشی در جهت صلح بین این دو کشور همسایه انجام دهد؛ ایران پیامهای زیادی به هر دو کشور فرستاده است، مبنی بر اینکه این نحو تعامل به سود هیچ یک از دو کشور نیست.
 
وی افزود:این وضعیت درستی برای منطقه نیست که یمن، سوریه و قطر در محاصره هستند! ما معتقدیم که این سیاستها به ضرر همه کشورهاست؛ الان در همین آمریکای جنوبی برخی کشورها به وسیله آمریکا تحریم شده اند؛  تحریمها مردم را تحت فشار قرار می دهد نه دولتها را؛ در تاریخ سابقه نداریم که حکومتی با تحریم سرنگون شده باشد، تحریمها رژیمهای سیاسی را عوض نخواهد کرد، بلکه کینه و نفرت و دشمنی را بین ملتها ایجاد می کند و آنها را از هم دور و مشکلات جامعه بشری را چند برابر می کند.
 
https://taghribnews.com/vdcd550xfyt05x6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی