تاریخ انتشار۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۰۰
کد مطلب : 171773
دکتر عبدالرحمن ابداح از علمای اهل سنت اردن:

اسلام دین رحمت،رافت و مهربانی است

تنا-لندن
همه ادیان برحرمت واحترام به انسان استوار هستند وهر کسی که در سایه اسلام و به نام اسلام بخواهد کشتار راه بیندازد به اعتقاد من موفق نخواهد شد واین جز از افراد غافل و جاهلان و خطاکاران ساخته نیست.
اسلام  دین رحمت،رافت و مهربانی است
دکتر عبدالرحمن ابداح  از علمای اهل سنت و از مسئولان بلندپایه وزارت اوقاف اردن که به همراه جمعی از شخصیت های دانشگاهی ،سیاسی و مذهبی اردن اخیرا به انگلستان سفر کرده بود در نشستی با خبرنگار تقریب (تنا) در لندن به گفتگو و طرح مسائل روز جهان اسلام ،به ویژه اهمیت مسئله وحدت در شرایط کنونی برای مسلمانان و تشریح ماهیت تروریستی گروه های تکفیری پرداخت.
 دکتر عبدالرحمن ابداح ابتدا در خصوص دیدگاه های اسلام در باره حرمت انسان ها به این مطلب اشاره کرد که ، اسلام دینی است که حیات انسانی را بزرگ می دارد و انسان را ارج می نهد و به او این اجازه را می دهد که آزادانه نظرات خود را ارائه کند و نیز برای خون و وجود او حرمت و ارزش بالایی قائل است .
این عالم اهل سنت همچنین در مورد مقام مؤمنان نزد خداوند و در زمین گفت : مؤ من بنیان خداوند بر روی زمین است وملعون است کسی که این بنیان را خراب کند و محترم نشمارد . اسلام آمده است تا رحمتی برای همه مردم باشد همانگونه که خداوند در قرآن خطاب به پیامبرش فرموده است ( ....مَا أَرْسَلْنَاك إِلَّا رَحْمَة لِلْعَالَمِينَ ) و ما تو را نفرستادیم مگر اینکه رحمتی برای همه عالمیان باشی .
وهمچنین خداوند پیامبر اسلام را در قرآن اینگونه توصیف می کند که ( ...بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ... ) برای مؤمنین با رأفت و مهربانی برخورد می کند، به گونه ای که از آنها غمهایشان را می زداید ومسرت و شادی را به آنها می بخشد. لذا هیچ عملی که متصل به این اساس نباشد از اسلام نیست.
این روحانی اهل اردن با اشاره به ادعای گروه های تکفیری مبنی بر جهادی بودن اعمالشان گفت: جهاد در اسلام دارای اهداف و ویژگی ها و شرایط خاص خود است و هر کسی نمی تواند به سادگی عمل خود را به جهاد نسبت دهد .
هنگامی که پیامبر اسلام (ص) اصحاب خود را برای تبلیغ اسلام به شهرهای مختلف می فرستادند تا مردم را به سمت او دعوت کنند اگر می پذیرفتند که هیچ و اگر نمی پذیرفتند برخورد لازم فقط در جهت حمایت از آزادی بیان برای تبلیغ دین خدا صورت می گرفت .
بنابراین کشتار برای یک انسان عاقل هرگز هدف نیست ، همچنان که ادیان دیگر نیز براین امر استوار هستند ، چه اسلام باشد چه مسیحی وچه یهودی.
لذا همه ادیان برحرمت و احترام به انسان استوار هستند و هر کسی که در سایه اسلام و به نام اسلام بخواهد کشتار راه بیندازد به اعتقاد من موفق نخواهد شد و این جز از افراد غافل وجاهلان وخطاکاران ساخته نیست.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش رسانه ها در ایجاد تفرقه ودامن زدن به کینه ها ونفرت ها گفت : رسانه ها به دنبال اهداف خودشان هستند و متاسفانه بعضی از مسلمانان هم تحت تاثیر تبلیغات مغرضانه اینگونه رسانه ها قرار می گیرند تا جایی که فکر می کنند مسائل همانگونه است که رسانه ها می گویند. متاسفانه آنچه که نمایش داده می شود جنگ بین شیعه وسنی است حال آنکه واقعیت ندارد و باید از جهات متفاوتی به این مسئله نگاه کرد مثلا از دیدگاه پیشینه تاریخی و قبیله ای، زیرا ممکن است بعضی ها از پس زبانه های آتش این معرکه تاریخی و قبیله ای منافعی داشته باشند .
دکتر عبدالرحمن ابداح که از مسئولان ودست اندرکاران وزارت اوقاف کشور اردن می باشد در پایان این گفتگو در پاسخ به سؤال خبرنگار تقریب در مورد نقش و وظیفه علمای اسلام در ایجاد و تقویت وحدت میان مسلمین و مذاهب مختلف اسلامی گفت: کارهای بسیاری است که علمای اسلام می توانند انجام دهند . از جمله اینکه با حضور در صحنه های مختلف جامعه ، مردم را هدایت و رهبری کنند . بعنوان مثال اینجا در انگلستان که جمعیت زیادی از مسلمانان حضور دارند علما می توانند جلودار مردم در همه زمینه ها برای ایجاد هبستگی و اتحاد در میان آنان باشند ، زیرا آن چیزی که الان پیش آمده جز از جاهلان و غافلان و کسانی که غرض دارند و همچنین افرادضعیف النفس بر نمی آید . بنابراین نیاز داریم که در این زمینه و در مسئله اتحاد مسلمین بیشتر فکر کنیم و بطور مستمر آنرا پیگیری کنیم و به همه مسلمانان اعلام کنیم که امت اسلام یکی است و در عقیده و رفتار اتحاد دارند و اگر اختلافی هم باشد ناچیز است . باید بدانیم که اینگونه اختلاف های نظری در همه ادیان دیگر هم وجود دارد .
در زبان عربی ضرب المثلی است که می گوید : اختلاف باعث از بین رفتن اصل موضوع نمی شود.
https://taghribnews.com/vdcd5f0fsyt0556.2a2y.html
مرجع : خبرنگار تنا- لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی