تاریخ انتشار۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 165770
مفتی اهل سنت عراق:

جهان اسلام نیازمند آرامش فکری و عقیدتی است

تنا - اختصاصی
مفتی اهل سنت عراق در گفتگو با تقریب تأکید کرد: امروز جهان اسلام بیش از هر چیز نیازمند آرامش فکری و عقیدتی است و شرایط کنونی منطقه ایجاب می کند که ما به سوی یک گفتگوی اسلامی مبتنی بر پایه های صحیح و استوار حرکت کنیم.
جهان اسلام نیازمند آرامش فکری و عقیدتی است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "شیخ مهدی الصمیدعی" مفتی اهل سنت عراق، در گفتگو با خبرنگار تقریب، با اشاره به وضعیت موجود در منطقه و بحران سوریه و عراق، خواستار تقویت روحیه گفتگو میان مسلمانان شد و گفت: ما امیدواریم بتوانیم میان مسلمانان یک گفتگوی عقلانی مبتنی بر پایه های صحیح و استوار ترتیب دهیم تا حقیقت دین اسلام آشکار شده و از اقدامات تروریست های تکفیری که از سوی برخی کشورها حمایت می شوند جلوگیری شود.

مفتی اهل سنت عراق در ادامه، ضمن تقدیر از تلاش های تقریبی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ما تلاش های جمهوری اسلامی ایران در راستای وحدت صفوف مسلمانان و تقویت همبستگی و شوکت آنها و به ویژه تلاش در راستای از بین بردن اختلافات و تفرقه و جلوگیری از گسترش تکفیر را ارج می نهیم و بر ضرورت ادامه این تلاش ها برای متوقف شدن افراطی گری در میان شیعه و سنی تأکید داریم.

الصمیدعی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید راه های گفتگو را برای همبستگی همه مذاهب اسلامی، با هرگونه اندیشه و عقیده ای که هستند، هموار کند تا به توافق و تعاون بر اساس نیکی و تقوا دست یابیم و صفوف خود را برای مقابله با اندیشه تکفیری که هیچ ارتباطی با دین اسلام ندارد، متحد نماییم.

وی با اشاره به اینکه دسیسه ها و توطئه های غرب در جهت ایجاد تفرقه میان پیروان یک دین واحد است، از رهبری جمهوری اسلامی ایران نیز خواست تا نقش کارآمد خود در جلوگیری از اهانت به سمبل های دینی مسلمانان و صحابه را ادامه دهد و از مقدسات مسلمانان دفاع نماید.

شیخ الصمیدعی ابراز امیدواری کرد که مسلمانان نسبت به توطئه های اطراف خود آگاه باشند و دشمنان حقیقی خود را بشناسند تا امت اسلامی عزت و کرامت خود را بازیافته و از نو ساخته شود.

وی با تأکید بر اهمیت نقش علمای مسلمان در آگاه سازی مسلمانان و دور کردن آنها از اختلافات مذهبی و فرقه ای خاطرنشان کرد: به عقیده من، علمای امت اسلامی باید در وهله اول اطمینان داشته باشند که هرچند اختلافات و درگیری ها بزرگ باشند، اما می توانند راه حلی برای‌شان پیدا کنند. لذا از امت اسلامی می خواهم که با توکل بر خدا و با تکیه به فرموده خداوند متعال «اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» (تغابن: ۶۴) در این راه قدم بگذارند.

مفتی اهل سنت عراق در پاسخ به اتهاماتی که متوجه ایران است، گفت: این اتهامات به منظور تحریک مسلمانان منطقه علیه یکدیگر انجام می گیرد، اما من یقین دارم که نظام اسلامی در ایران، دارای مواضع بسیار روشن و مشخص در قبال جهان اسلام و وحدت مسلمانان است. ضمن اینکه ایران مواضع روشنی در حمایت از مسلمانان در بسیاری از کشورهای جهان از جمله افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و فلسطین دارد.

این عالم اهل سنت عراقی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار تقریب، با اشاره به بحران اخیر در عراق و اقدامات تروریستی گروهک داعش در این کشور گفت: مشغول بودن سیاستمداران به منافع شخصی خود و اهمیت ندادن به نیازهای مردم و شرایط حساس کشور، موجب شده است که افراد مسلح داعش از اوضاع عراق سوء استفاده کرده و این کشور را تخریب کنند.

الصمیدعی از احزاب سیاسی عراق خواست تا به سود مردم کشورشان، اختلافات خود را به فراموشی بسپارند و همراه با دولت و ارتش این کشور در مبارزه با گروه های تروریستی تلاش نمایند.

وی موضع مرجعیت شیعه عراق، آیت الله سید علی سیستانی را در خصوص صدور فتوای جهاد کفایی علیه عناصر تروریستی داعش ستود و تأکید کرد: تکفیر و تروریسم در هر صورت غیرقابل پذیرش است و ما به عنوان علمای اهل سنت عراق وظیفه داریم مردم را به مقابله با توطئه هایی که کشورمان را تهدید می کند ترغیب نماییم و اجازه ندهیم دشمنان با هر گرایش فکری و عقیدتی که هستند، تحت نام دین و مذهب، کشور عراق را تقسیم کنند.

مفتی اهل سنت عراق در زمینه تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه نیز خاطرنشان کرد: دشمن صهیونیستی نه تنها دشمن همه مسلمانان، بلکه دشمن همه بشریت است و آنچه که امروز در غزه رخ می دهد نتیجه مشغول شدن مسلمانان به اختلافاتی است که توسط دشمن طرح ریزی شده است. و از جمله آثار این توطئه ها، رخدادهای عراق، سوریه و افغانستان است که به کشتار مردم بی گناه و تخریب مقدسات اسلامی به دست گروه های تکفیری دست نشانده صهیونیسم و غرب منجر می شود.

شیخ الصمیدعی در پایان این گفتگو، از تلاش های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تقویت روحیه برادری و تقریب میان مسلمانان جهان قدردانی و بر ضرورت برگزاری برنامه ها و کنفرانس های تقریبی با حضور شخصیت های اسلامی در ایران و دیگر کشورها تأکید کرد.

https://taghribnews.com/vdcd5k0fzyt0956.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی