تاریخ انتشار۲۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۹:۵۶
کد مطلب : 163475

محاسبات رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه

صهیونیست ها به پشتوانه محاسبات خود درباره اوضاع بین المللی، منطقه ای و داخلی در برهه کنونی به غزه یورش آورده اند. با این همه، محور مقاومت با اتکا به عوامل قدرت زای خود طعم شکست را به اشغالگران خواهد چشاند.
محاسبات رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه
رژیم صهیونیستی پس از روزها سرکوب ساکنان کرانه باختری رود اردن و بمباران و کشتار مردم بی گناه غزه، بیستم تیرماه یورش زمینی به این باریکه را آغاز کرد. پرسش اینجا است که چرا اشغالگران قدس، این روزها را برای جولان نظامی و راه انداختن ماشین جنگی خود برگزیده اند.
گرچه آغاز ناآرامی ها در فلسطین به بیست و دوم خردادماه و ناپدید شدن سه نوجوان صهیونیست و سپس کشف جنازه آنان برمی گردد اما آنچه سبب شد آتش خشم این رژیم حتی با زنده سوزاندن یک نوجوان فلسطینی پس از شکنجه او و کشتن نوجوانان دیگر و حتی یک دختر بچه سه ساله فروننشیند، محاسبات آنان درباره اوضاع کنونی در سطح بین المللی و نیز منطقه و سرزمین اشغالی است.

** اوضاع بین المللی
رژیم صهیونیستی پس از به بن بست کشاندن گفت و گوهای سازش به دلیل سرپیچی از آزادسازی آخرین گروه اسیران مورد توافق و نیز ادامه شهرک سازی ها، با انتقاد بسیاری از همپیمانان غربی روبرو شد تا جایی که فرانسه، آلمان، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا به شهروندان خود درباره سرمایه گذاری در شهرک ها و همکاری با شرکت های صهیونیستی هشدار دادند.
حتی تلاش های «خورخه ماریو برگوگلیو» دویست و شصت و ششمین رهبر کلیسای کاتولیک مشهور به پاپ «فرانسیس»، در سفر چهارم خردادماه به فلسطین اشغالی برای برقراری صلح نتیجه چندانی نداد.

همچنین ناتوانی های اطلاعاتی این رژیم در اموری مانند کشته شدن یک زوج ساکن تل آویو و از ماموران باسابقه اطلاعاتی این رژیم در موزه یهودیان بروکسل و نیز یافتن جنازه سه نوجوان صهیونیست آن هم ۱۷ روز پس از ناپدید شدن، از چشم بسیاری از همپیمانان غربی این رژیم پنهان نماند.

از سوی دیگر، ناآرامی های اوکراین که به عرصه هماوردی میان اروپا و آمریکا با روسیه تبدیل شده، مدتها فکر و توان سیاسی بسیاری را به خود معطوف ساخت.

از این رو، رژیم صهیونیستی مقطع کنونی را برای یورش به غزه برگزید تا از کمند انتقادها علیه خود بگریزد و از خلاء ایجاد شده در عرصه بین الملل برای پیاده سازی نقشه ای شوم بهره گیرد.

** اوضاع منطقه
نقش رژیم صهیونیستی در ناآرامی های سوریه بارها افشا شده است، از فرستادن سلاح و ارایه کمک های اطلاعاتی به شورشیان سوری گرفته تا مداوای آنها در سرزمین اشغالی.

گسترش دامنه فعالیت گروه های تکفیری - تروریستی به لبنان و بلاتکلیفی این کشور در تعیین دولت و نیز یورش گروه موسوم به داعش به عراق و اشغال شهرها و کشتار بیگناهان شیعه و سنی که آن هم با به تاخیر افتادن تشکیل دولت همراه شده، کشورهای کلیدی منطقه را درگیر خود کرده است.

ترکیه هم در آستانه برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری است و در موضوع حضور داعش در عراق کژدار و مریز رفتار می کند تا هم از نفت اقلیم کردستان بهره مند شود و هم شهروندان خود را از آسیب داعشی ها برهاند.

عربستان، کویت و اردن نیز گرچه گفته می شود از پشتیبانان کلیدی داعش و دیگر گروه های تکفیری در سوریه و عراق هستند اما اینک خود را پشت تهدیدهای ظاهری داعش درباره یورش به خاک خود پنهان کرده اند.

مصر هم به تازگی فرمانده پیشین ارتش را به عنوان رییس جمهوری برگزیده و هنوز با هواداران گروه های گوناگون از اخوان المسلمین گرفته تا تندروهای صحرای سینا، درگیر است.

در پاکستان و افغانستان گروه های تندرو همچنان دولت را آزار می دهند. افزون بر این، کابل به دنبال بروز اختلاف ها بر سر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی ناآرام به سر می برد.

جمهوری اسلامی ایران نیز این روزها بخشی از تمرکز سیاست خارجی خود را روی گفت و گوهای هسته ای با گروه ۱+۵ در وین گذاشته است تا پیش از سی ام تیرماه تکلیف راه حل جامع را روشن کند.

به نظر می رسد از دید رژیم صهیونیستی، این زمان که بازتنظیم مسائل داخلی و تنش و درگیری با تکفیری ها و تندروها، بسیاری از کشورهای مهم اسلامی و عربی را به خود سرگرم کرده، فرصت مناسبی برای آغاز یورش به غزه است.

** اوضاع داخلی
پس از توقف گفت و گوهای سازش و ادامه شهرک سازی ها، برخی گروه ها و احزاب کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) تهدید کردند دولت را به تعطیلی کشانده و زمینه برگزاری دوباره انتخابات مجلس را فراهم می کنند.

البته گروهی دیگر، با توجه به بالا گرفتن اعتراض های عمومی دولت را به سوی شهرک سازی های بیشتر سوق دادند. اعتصاب یک هزار مهاجر آفریقایی در اعتراض به وضع زندگی و بازداشت های گسترده خود تنش های داخلی را افزایش داده است.

از سوی دیگر، از دید تندروها، اینکه پاپ فرانسیس برخلاف دیگر مقام های رسمی، نخست به دیدار مقام های فلسطینی در «بیت اللحم» در کرانه باختری رود اردن رفت و سپس در «تل آویو» با رهبران رژیم صهیونیستی گفت و گو کرد، نشان دهنده کاهش جایگاه این رژیم بود.

همچنین درگیری های ارتش این رژیم با وزارت دارایی به سبب بحران بودجه ای به لغو چندین رزمایش، تمرین نظامی و... انجامیده بود. پس از آن بود که حادثه موزه یهودیان بروکسل و ناتوانی ۱۷ روزه در یافتن سه نوجوان صهیونیست زبان انتقاد مخالفان را به روی دولت «بنیامین نتانیاهو» گشود؛ به ویژه آنکه دوره ریاست «شیمون پرز» رو به پایان است و از چند روز دیگر «اوون ریولین» عضو راستگرا و افراطی حزب لیکود، رییس این رژیم می شود.

به هر روی، دولت زیر این فشارها وادار شد به گزارش نوزدهم خردادماه رادیو رژیم صهیونیستی، بودجه سال آینده ارتش در حوزه «ابزارهای ویژه» (تجهیزات و تسلیحات کشتار جمعی) را با ۱۳ درصد افزایش به پنج میلیارد و یکصد میلیون شیکل (واحد پول این رژیم) برساند.

همچنین دوم تیرماه روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت دولت با افزایش چهار درصدی بودجه دستگاه های اطلاعاتی و اختصاص ۲ میلیارد دلار به «شین بت» دستگاه جاسوسی داخلی و «موساد» سازمان اطلاعاتی این رژیم، موافقت کرد.

۲ روز بعد هم روزنامه صهیونیستی «تایمز اسراییل» نوشت که مجلس نمایندگان آمریکا با افزایش بودجه سامانه های دفاع موشکی رژیم صهیونیستی، ۳۵۱ میلیون دلار برای سامانه موشکی «گنبد آهنین» و ۲۷۰ میلیون دلار برای سامانه موشکی «آرو۳» اختصاص داد.

با توجه به فراخوانی یک هزار نیروی ذخیره و دریافت مجوز جذب ۴۰ هزار سرباز از کابینه و نیز هزینه های جنگ غزه، بودجه نظامی هنگفتی بر دوش دولت صهیونیستی تحمیل شده است.

** جمع بندی
رژیم صهیونیستی یورش به نوار غزه و افزایش سرکوب ها در کرانه ی باختری رود اردن را فقط به بهانه ای خودساخته آغاز کرده است زیرا در حالی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را به دست داشتن در ناپدید شدن نوجوانان صهیونیست متهم می کند که این گروه خود را در این موضوع بیگناه می داند.

اشغالگران صهیونیست این برهه را که کشورهای غربی با موضوع های گوناگون درگیرند و کشورهای منطقه نیز سرگرم سامان دادن به امور داخلی و خارجی خود بوده یا با تنش های حاصل از فعالیت گروه های تکفیری روبرویند، برای آغاز نبرد نابرابر دیگری در فلسطین و کشتار زنان و کودکان بی دفاع مناسب دیده اند.

البته همراهی کشورهای غربی با این رژیم و سکوت و مماشات برخی اعراب در برابر فاجعه ای که در ماه مبارک رمضان بر سر مسلمانان فلسطین می رود، نشان دهنده توخالی بودن شعارهای حقوق بشری غرب و نیز بی پشتوانه بودن ادعاهای کشورهای عرب در پشتیبانی از فلسطینیان است.

با این همه، کشورها و ملت های آزاده ای در منطقه هستند که باور دارند رژیم صهیونیستی بزرگ ترین معضل خاورمیانه است، از پس پرده بسیاری از ناآرامی ها و تنش های منطقه دست این رژیم را تشخیص می دهند و در برابر یورش تازه این رژیم به مردم بیگناه فلسطین ساکت نمی نشینند.

محور مقاومت هم، آنچنان قدرتی دارد که فشارها و تحریم ها و بی اعتنایی ها را پشت سر گذاشته و با نوآوری های تازه خود در مواردی چون افزایش برد موشک های دفاعی، اجرای عملیات دریایی، هدف قرار دادن جنگنده های صهیونیستی و... شکننده و پوشالی بودن تمام سدهای دفاعی این رژیم را به اثبات رسانیده است.

در چنین شرایطی، و در آستانه روز جهانی قدس، تنها دستاورد رژیم صهیونیستی از حمله نابرابر به غزه، تجربه شکستی دیگر از مقاومت آن هم پس از نبردهای ۲۲ روزه و هشت روزه و در هم شکسته شدن دوباره هیمنه ی آن خواهد بود. 

مریم مسعود
https://taghribnews.com/vdcd5s0fkyt09o6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی