تاریخ انتشار۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 272870

آداب و رسوم عید فطر در مالزی

با پایان ماه مبارک رمضان و آغاز تعطیلات عید فطر، مردم مسلمان مالزی با بازگشت به زادگاه های خود در روستاها جشن های مناسب این روزها را آغاز کردند.
آداب و رسوم عید فطر در مالزی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، بازگشت مالزیایی ها به زادگاه هایشان که در زبان مالایی از آن به عنوان" بالیک کامپونگ" یاد می شود، شهرهای بزرگ این کشور از جمله کوالالامپور و پوتراجایا را در ایام تعطیلات عید فطر بسیار خلوت کرده و از حجم ترافیک سنگین این شهرها، به ویژه کوالالامپور کاسته است.

عید فطر امسال در مالزی امروز یکشنبه (4 تیرماه) اعلام شد و به این مناسبت بیشتر مالزیایی ها از روز پنجشنبه و جمعه گذشته به مرخصی رفته و خود را آماده برگزاری مراسم عید فطر کردند.

تارنمای روزنامه 'استار' امروز به تشریح عید فطر و نحوه برگزاری آن در مالزی پرداخت و نوشت: 'عید' به معنای بازگشت و 'فطر' به معنای 'وضع طبیعی' است، این مناسبت در پایان ماه رمضان جشن گرفته می شود و به این معناست که یک فرد که اعمال ماه رمضان را به جا آورده مانند یک فرد تازه متولد شده است، در واقع روز نخست ماه شوال، پیروزی مسلمانی محسوب می شود که رمضان را پشت سرگذاشته است.

عید فطر از دو روش رؤیت ماه و همچنین محاسبه اعلام می شود، در صورتی که ماه در روز 29 ماه رمضان قابل مشاهده نباشد، به جای رؤیت، از طریق زمان دقیق عید فطر محاسبه می شود.

بر اساس قوانین مالزی، مهردار حکام به نمایندگی از مجمع حاکمان بر اساس قانون اساسی مالزی این اختیار را دارد که به نمایندگی از پادشاه زمان عیدفطر (و همچنین عیدقربان) را اعلام کند؛ علاوه بر این، این اقدام برای کسب اطمینان از اینکه تنها یک مقام جشن عیدفطر را در مالزی اعلام می کند، انجام می شود.

شب قبل از عید فطر، آتش بازی های گسترده، نوید فرا رسیدن عید فطر را اعلام می دارد و خیابان ها و کوچه ها با چراغانی آغاز ماه شوال را نوید می دهند.

روز عید فطر، نخستین اقدامی که مسلمانان این کشور حوزه جنوب شرق آسیا انجام می دهند، برگزاری نماز عید عطر است، نماز عید فطر در واقع سپاس بنده از خداوند است. علاو بر این، فرصتی برای مسلمانان است که صبح روز عیدفطر گردهم جمع شوند و پس از اقامه نماز با هم دید و بازدید داشته باشند.

مردم مالزی در اوایل صبح روز عیدفطر معمولا با پوشیدن لباس های نو و تمیز به مسجد می روند تا نماز عید را اقامه کنند؛ همچین رایج است که مردم پیش از اقامه نماز غذای سبکی میل کنند، پس از اقامه نماز، دید و بازدید از دوستان و اقوام از دیگر سنت هایی است که بین مردم مالزی رایج است.

مالزیایی ها همچنین در عید فطر به دنبال کسب بخشش از دیگران و همچنین بخشودن دیگران هستند. اگرچه این سنت محدود به ماه رمضان و شوال نیست، اما دراین ایام مورد توجه بیشتری قرار می گیرند. از این ایام همچنین به عنوان فرصتی با هدف انجام صله رحم استفاده می شود.

از دیگر سنت های مالزی در ایام تعطیلات عید فطر برگزاری مراسم 'بار عام'(پذیرایی عمومی) است که از آن به عنوان 'اوپن هاوس' یاد می شود، این مناسبت با هدف به اشتراک گذاشتن لذت و شادی حاصل از برخورداری از مزایای ماه رمضان است.

مسلمانان مالزی در ایام تعطیلات عید فطر غذاهای خاص خود را دارند که یادآور این ایام است،  از جمله این غذاها می توان به 'ماساک لماک' (ترکیبی از گوشت به همراه شیر نارگیل و ادویه جات محلی)، 'رندانگ' (یک نوع غذایی که در آن از گوشت و ادویه های مؤثر در مقابله با میکروب استفاه می شود)، 'کاتوپات' (نماد اصلی عیدفطر که از برنج آب پز و برگ پالم تهیه می شود)، 'ساتی' (جوجه کباب و گوشت به سبک مالایی) و 'سروندینگ' (نوع رشته های گوشت) اشاره کرد که در کنار شیرینی ها و کیک های خانگی، شادی آور محافل مسلمانان مالزی هستند.
https://taghribnews.com/vdcd5x0xzyt05j6.2a2y.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی