تاریخ انتشار۷ تير ۱۳۹۰ ساعت ۸:۱۹
کد مطلب : 54726

تلاش ایران برای كسب ریاست سازمان كنفرانس اسلامی

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:جمهوری اسلامی ایران به همراه سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و مصر برای کسب کرسی ریاست سازمان کنفرانس اسلامی تلاش می کند.
تلاش ایران برای كسب ریاست سازمان كنفرانس اسلامی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) ؛ "علی اکبر صالحی" پس از ورود به آستانه پایتخت قزاقستان در گفتگو با خبرنگاران یاد آور شد: قراربود هفته جاری نشستی برای انتخاب رئیس جدید سازمان کنفرانس اسلامی در شرم الشیخ برگزار شود اما به دلیل شرایط کنونی مصر ؛ این نشست به بعد موکول شد.

صالحی با اشاره به این که سازمان کنفرانس اسلامی دومین سازمان بین المللی پس از سازمان ملل متحد و دوره ریاست آن سه ساله است اظهارداشت : ریاست کنونی این سازمان که ۵۷ عضو از کشورهای آسیایی ؛ آفریقایی و عربی دارد برعهده کشور سنگال است.

وی افزود: سازمان کنفرانس اسلامی اجلاس های سالیانه وزرای خارجه را نیز برگزار می کند و روز سه شنبه سی و هشتمین اجلاس وزرای امور خارجه این سازمان در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار می شود و جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از اعضای آن است که پیشنهادات خود به این سازمان را در این نشست سه روزه دنبال می کند . 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اگر بخواهیم عملکرد سازمان کنفرانس اسلامی را شبیه سازی کنیم ؛ باید بگوییم که این سازمان همانند هیئت مدیره یک شرکت است ؛به این مفهوم که کارشناسان ارشد کشورهای مختلف جمع می شوند و برنامه های سالیانه سازمان کنفرانس اسلامی را بررسی می کنند.

صالحی افزود: بحثهای بودجه در برنامه ها و پروژه های مورد نظر در قالب برنامه های این سازمان بررسی و پیشنهاد می شود که نهایتا در اجلاس وزرای خارجه به تصویب می رسد . وی اضافه کرد: در این اجلاس نیز وزرای خارجه کشورهای اسلامی پیشنهاداتی که از سوی کارشناسان ارشد کشورهای عضو ارائه می شود را بررسی خواهند کرد.

وزیرامورخارجه کشورمان به موضوع پیشنهادات بودجه ای و میزان سهمیه های هر کشور و همچنین احتمال تغییراتی در آرم سازمان کنفرانس اسلامی اشاره کرد و اظهارداشت : شرکت کنندگان در سی و هشتمین اجلاس وزرای امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی همچنین قرار است در نام این سازمان تغییراتی نیز ایجاد کنندکه در این اجلاس این موضوع نیز مطرح خواهد شد.

صالحی ایجاد مراکز خاص در زمینه های مختلف مانند حقوق بشر را موضوعی دانست که برای آن یک مرکز ایجاد خواهد شد اما گفت که در حال حاضر محل آن مشخص نیست .

وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه سازمان کنفرانس اسلامی مانند سازمان ملل متحد دارای سازمان های فرعی در کشورهای مختلف مانند ترکیه و مراکش است تصریح کرد: البته همواره به این زیرمجموعه ها افزوده می شود که این بار نیز احتمالا یک یا دو زیرمجموعه دیگر نیز برای آن پیشنهاد خواهد شد که در نهایت محل آن در اجلاس وزرای خارجه که از امروزدر آستانه پایتخت قزاقستان آغاز بکار می کند؛ مشخص می شود .
 
وی زمان اجلاس را حدود سه روز اعلام کرد و اظهار داشت : همچنین در این دوره از اجلاس هر کشوری این امکان را خواهد داشت که موضع سیاسی کشور خود را در قالب یک سخنرانی بیان کند که امیدواریم ما در سخنرانی مسائلی که ازدیدگاه جمهوری اسلامی ایران مطرح است را بتوانیم بیان کنیم.

صالحی در خصوص اهمیت برگزاری اجلاس با توجه به وجود تحولات منطقه ای نیزگفت : البته در دستور کار کنفرانس بحث و بررسی این تحولات به آن مفهوم نیامده و دستور کار بیشتر بررسی تصمیمات کارشناسان ارشدی است که به تصویب نهایی وزرای امورخارجه خواهد رسید.

وزیرامور خارجه این مطلب را نیز افزود که در جلسات دوجانبه یا چند جانیه ای که خواهیم داشت قطعا تحولات منطقه نیز بررسی می شود چون این نشست فرصتی است تا وزرای خارجه ۵۷ کشور گردهم آیند بنابراین زمان مناسبی برای رایزنی است که قصد داریم بیشترین استفاده را از آن ببریم.
https://taghribnews.com/vdcd950k.yt0ox6a22y.html
مرجع : IRIB
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی