تاریخ انتشار۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : 257561

بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره مسلمانان روهینگا

وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده خود در مالزی با تأکید بر ضرورت محاکمه عاملان خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگا در میانمار و تلاش برای توقف اقدامات آنها در راستای نابودی فرهنگ و هویت مسلمانان روهینگا، از دولت میانمار خواستند اقدامات جدی را برای توقف خشونت‌ها و تبعیض علیه این اقلیت مسلمان در پیش گیرد و به تعهدات خود نسبت به این اقلیت طبق آنچه در قوانین بین‌المللی آمده، پایبند باشد.
بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره مسلمانان روهینگا
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در بیانیه پایانی وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که پس از نشست فوق‌العاده‌شان به ریاست مالزی در شهر کوالالامپور منتشر شد، آنها ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به افزایش خشونت‌ها در شمال استان راخین در میانمار که منجر به کشته شدن صدها مسلمان و آوارگی ده‌ها هزار نفر از آنان شده، تأکید کردند که دولت میانمار باید ضمانت دهد که نیروهای امنیتی این کشور طبق قوانین این کشور و قوانین بین‌المللی انسانی و حقوق بشر برخورد کرده و تمامی اقدامات لازم برای توقف خشونت‌ها و تبعیض انجام می‌گیرد.

در ادامه این بیانیه از دولت میانمار خواسته شده است تا عوامل اصلی مصائب و مشکلات اقلیت روهینگا را از بین ببرد و اقدامات سازنده‌ای برای مقابله با وخامت بحران انسانی در استان راخین در پیش گیرد.

همچنین در این بیانیه بار دیگر از دولت میانمار خواسته شد تابعیت مسلمانان روهینگا را که به موجب قانون سال 1982 از آنان سلب شد، به آنها بازگرداند.

در بیانیه مذکور از تلاش‌ها و اقدامات کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به گروه‌های انسانی آسیب دیده تقدیر شده و از جامعه جهانی و این کشورها دعوت شده به حرکت خود در این مسیر ادامه دهند.

همچنین در بیانیه یاد شده با تأکید بر اهمیت میانه‌ روی به عنوان یکی از اصول مبارزه با تمامی اشکال افراط‌گرایی، از دولت میانمار خواسته شده شرایط لازم برای بازگشت صلح و دوستی میان گروه‌های مردمی از طریق گفتگو و یک اقدام ملی همه‌جانبه با حضور همه گروه‌های مردمی را فراهم کند.

وزرای خارجه کشورهای شرکت‌کننده در این نشست ادامه مشارکت اعضای سازمان در پرداخت هزینه‌های سنگین حمایت و میزبانی از آوارگان روهینگایی را خواستار شده و از دولت میانمار خواستند سیاست شفافیت را در مورد گروه‌های نژادی و مذهبی در پیش گرفته و طبق قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل و نیز قطعنامه‌های شورای امنیت در این رابطه،‌ آنها را به عنوان بخشی جدا نشدنی از جامعه در روند صلح مشارکت دهد.

آنان در ادامه بر قصد خود برای هماهنگی با دولت میانمار در زمینه اعزام هیأت‌های عالی رتبه از گروه‌های تماس سازمان همکاری اسلامی جهت بازدید از استان راخین و گفتگو با مسئولان بومی و گروه‌های آسیب دیده روهینجایی تاکید کرده و از دبیرکل این سازمان خواستند طرح‌های مشترکی را با همتایان خود در سازمان ملل و سازمان آ.سه.آن در راستای حمایت از دولت میانمار جهت برنامه‌ریزی و اجرای گفتگوهایی میان گروه‌های مذهبی و گروه‌های مردمی در این کشور و به شکل کلی در منطقه جنوب شرق آسیا آغاز کند.

این وزرا از گروه‌های سازمان همکاری اسلامی در نیویورک، ژنو و بروکسل نیز خواستند با پیگیری تحولات میانمار به دنبال راهکارهایی برای ارتباط پایدار با میانمار، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و دیگر نهادهای بین‌المللی باشند.

آنان در ادامه از هیات مستقل حقوق بشر در سازمان همکاری اسلامی خواستند مساله مسلمانان روهینگا را در اولویت دستور جلسه این سازمان و در دست بررسی قرار دهد.

همچنین این سازمان روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای درباره فلسطین و قدس تاکید کردند که مساله فلسطین برای اعضای این سازمان مساله‌ای محوری است.

در این بیانیه با اشاره به تمامی قطعنامه‌های صادر شده از سوی این سازمان در مورد فلسطین و قدس و نیز قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت، بر غیرقانونی بودن اقدامات رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی‌ها از جمله قدس شرقی تاکید شد.

در بیانیه کوالالامپور بار دیگر تمامی فعالیت‌های غیر قانونی شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی‌ها محکوم شد و از قطعنامه شماره 2334 شورای امنیت مبنی بر عدم به رسمیت شناختن هر گونه تغییری در مرزهای 1967 میلادی استقبال شد.

در ادامه این بیانیه با تأکید بر قطعنامه مذکور در راستای ایجاد افق‌هایی بهتر برای تحقق صلحی عادلانه، پایدار و همه جانبه نسبت به بیانیه‌ها و موضعگیری‌های خصمانه و مخالف با این قطعنامه که همسو با قوانین بین‌المللی و بسترهای لازم برای برقراری صلح نیز نیستند، ابراز تأسف شد.

در ادامه بیانیه مذکور بر محوریت شهر قدس و ابعاد مذهبی و معنوی آن تاکید شده و با تمامی اقداماتی که در راستای نقض حق حاکمیت کامل فلسطینی‌ها بر این شهر به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین انجام می‌شود، مخالفت شد.

در پایان نیز بر ادامه تلاش‌های کشورهای عضو این سازمان برای کمک‌رسانی به مردم فلسطین و حمایت از آنان جهت احقاق تمامی حقوق‌شان که حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل فلسطین در راس آن قرار دارد، تاکید شد.
https://taghribnews.com/vdcd950xfyt0kk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی