تاریخ انتشار۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 221614
رئیس جمهور سوریه:

برای مقابله با دخالت زمینی احتمالی ترکیه یاعربستان آماده ایم / درصورت درخواست ایران برای ایجاد پایگاه نظامی درسوریه مشکلی وجود ندارد

رئیس جمهوری سوریه با تاکید بر اینکه مذاکره به معنای توقف مبارزه با تروریسم نیست،آمادگی کشورش را برای مقابله با هرگونه دخالت زمینی ترکیه یا عربستان اعلام کرد.
برای مقابله با دخالت زمینی احتمالی ترکیه یاعربستان آماده ایم /  درصورت درخواست ایران برای ایجاد پایگاه نظامی درسوریه مشکلی وجود ندارد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، بشار اسد در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه در دفتر کارش در دمشق گفت: علت درد و رنج ملت سوریه، تروريستها هستند، نه آنگونه که رسانه هاي غربي ادعا مي کنند، بمباران هاي روسيه. يکي از دلايل مهاجرت مردم، تحريم هايي است که از حدود پنج سال قبل عليه مردم سوريه اعمال شده است. باتوجه به اين مسائل، نخستين وظيفه من و هر فرد در سوريه مقابله باتروريسم با کمک مردم  و حمايت دوستان است.
 
رئیس جمهور سوریه از همه افرادي که سوريه را ترک کرده اند خواست به کشورشان بازگردند. وی از دولتهاي اروپايي هم که عامل مستقيم مهاجرت سوریها بوده و  از تروريستها حمايت و تحريم ها را اعمال کرده اند خواست به بازگشت سوري ها به کشورشان کمک کنند.
 
رئیس جمهور سوریه در ادامه در پاسخ به این سوال که آيا دولت سوريه در روزهای آينده قادر به کنترل اوضاع در حلب خواهد بود گفت: نبرد درحلب اکنون بر سر کنترل دوباره اين شهر نيست، زيرا دولت سوريه در آنجا است؛ اما مهمترين موضوع جنگ، قطع کردن مسير بین حلب و ترکيه است؛ زيرا ترکيه مهمترين مسير تامين براي تروريستهاست.

وی با اشاره به وجود 10 جبهه مبارزه با تروریسم در سراسر سوریه افزود:تسلط بر تمام خاک سوریه هدفي است که ما بي ترديد به دنبال تحقق آن هستيم و به اين موضوع که آيا مي توانيم اين کار را انجام دهيم فکر هم نمی کنیم.

بشار اسد درپاسخ به سوالی درباره زمان اتمام جنگ در سوریه با اشاره به ترسیم دو سناريو برای حل مشکل کشورش گفت: اگر سوريه از محيط پیرامونی خود جدا شده باشد مي توانيم در کمتر از يک سال به اين مشکل پايان دهيم که اين اقدام  را از طريق فعاليت در دو جبهه انجام خواهيم داد: مبارزه با تروريسم و اقدام سياسي. اما سناريوي دوم که اکنون در حال رخ دادن است جلوگيري از تامين تروريستها از طريق ترکيه، اردن و تا حدي عراق است؛ زيرا داعش درعراق با حمايتهاي عربستان سعودي، ترکيه و قطر حضور دارد. اين موضوع طبيعتا بدين معناست که حل مشکل، مدت زماني زيادتري طول خواهد کشید و هزينه گزافي نيز درپي خواهد داشت. بنابراين دشوار است که پاسخ دقيقي در خصوص چارچوب زماني اين مساله مطرح شود.
 
بشار اسد در ادامه در رابطه با مفهوم مخالفان و تفاوت آن با تروریستها گفت: تصور نمي کنم عبارت «مخالفان» را بتوان دراين خصوص درفرانسه، يا هيچ جاي ديگر دنيا براي اشاره به افرادي به کار برد که اسلحه حمل مي کنند. مخالفت، يک اقدام سياسي است. تصور کنيم منظور شما «تروريست هاي ميانه رو» است. اين عبارت، يک عبارت متفاوت است. با استفاده از اين عبارت، شما اين مفهوم را منتقل مي کنيد که اين افراد، به داعش، النصره يا ديگر گروه هاي افراطي تعلق ندارند. اوباما گفت مخالفت ميانه رو، يک وهم و خيال است. بايدن نيز موضوع مشابهي را مطرح کرد. اما مهمتر از همه، حقيقتي است که مي گويد چنين مخالفتي هيچگاه وجود نداشته است. بيشتر ستيزه جويان به گروههاي افراطي مانند داعش، النصره، احرار الشام و ديگر گروهها تعلق دارند. بنابراين، پاسخ من این است که همه تروريستها، دشمن هستند. ما به همه مخالفان سياسي احترام مي گذاريم، و بايد اعلام کنم که در داخل سوريه، مخالف سياسي وجود دارد و مواضع سرسختانه اي ضد دولت دارند اما ما به آنها حمله نمي کنيم.
 
وی افزود: از لحاظ قانوني بايد اعلام کنم هيچ تفاوتي بین تروریستها نیست. دولت سوريه با همه افرادي که سلاح حمل مي کنند مقابله مي  کند. من از آنها درباره عقايدشان نمي پرسم. اما تفاوت آن است که گروههاي افراطي از انجام هر گونه گفتگو با دولت سوريه خودداري مي کنند. آنها عقيده دارند مي جنگند، مي ميرند و به بهشت مي روند. دکترين آنها از اين قرار است. گروههاي ديگر، تفکر عقيدتي ندارند. بيشتر آنها به گمراهي کشيده شده اند. آنها بعدا با دولت وارد گفتگو شدند. برخي از آنها سلاح خود را زمين گذاشته اند، و برخي نيز واقعا درکنار ارتش سوريه درحال جنگيدن هستند. ما در ازاي کنار گذاشتن سلاح، آنها را عفو کرديم.
 رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت: ما ادعا نمي کنيم درسوريه مرتکب اشتباه نشديم، اين موضوع در هر دولتي طبيعي است. ما همچنين ادعا نمي کنيم که درخاورميانه، به مرحله گشایش فضاي سياسي دست پيداکرده ايم. ما در اين مسير حرکت مي کرديم، آن هم نه باسرعت بلکه شايد به کندي.

بشار اسد در ادامه درپاسخ به این سوال که ممکن است ترکیه اکنون درحال مداخله کردن در سوريه باشد و آيا تصور مي کنيد تهديد عربستان جدي است؟ تصریح کرد: از لحاظ منطقي، مداخله ممکن است، اما گاهي اوقات واقعيت در تضاد با منطق قراردارد، به ويژه زماني که افرادي غيرمنطقي حضور دارند که يک کشور خاص را رهبري مي کنند. به همين دليل است که من اين موضوع را نفي نمي کنم، آن هم به يک دليل ساده: اينکه اردوغان يک فرد متعصب است که به سمت اخوان المسلمين تمايلاتي دارد. وي درخواب و روياي عثماني زندگي مي کند. براي او، فروپاشي که درتونس، ليبي، مصر و سوريه رخ داد موضوعي شخصي است. اين موضوع، از يک سو آينده سياسي وي را تهديد مي کند و از سوي ديگر، جاه طلبي هاي متعصبانه اسلامگراي او را. وي بر اين باور است که در منطقه ما، داراي يک ماموريت اسلامگرايانه است. اين موضوع درخصوص عربستان نيز صدق می کند. فروپاشي تروريستها درسوريه به معناي فروپاشي سياستهاي آنهاست. به شما مي گويم که اين فرآيند قطعا براي آنها آسان نخواهد بود، و اينکه ما به صراحت مقابله خواهيم کرد.
 
وی در ادامه با اشاره به مواضع روسیه، تلاش مسکو را برای ترغیب کردن او به کناره گیری از قدرت نادرست خواند و افزود: این تصور غربیهاست، روس ها با ما با احترام بسيار زيادي رفتار مي کنند و این همانند رفتار يک ابرقدرت با يک کشور کوچک نيست، بلکه همچون يک کشور مقتدر، با يک کشور مقتدر ديگر است.
 
وی در ادامه درپاسخ به این سوال که آيا شما آمادگي داريد تا به روسيه و ايران، پايگاه هاي نظامي دائم را در خاک خود بدهيد؟ آيا از اين موضوع نگران هستيد که سوريه به يک کشور اقماري براي اين کشورهاي قدرتمند تبديل شود؟گفت: وجود پايگاههاي نظامي براي هر کشوري در سوريه، به اين معنا نيست که سوريه به يک کشور اقماري تبديل خواهد شد. آنها در مسائلي که مربوط به قانون، قانون اساسي يا سياست است دخالت نخواهند کرد. در هر صورت، روسيه در حال حاضر داراي پايگاه (در سوريه) است، درحالي که ايراني ها درخواست داشتن پايگاه در سوريه را مطرح نکرده اند و درصورت طرح موضوع دمشق در این خصوص مشکلي ندارد.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سوال که آيا شما قصد داريد براي همه عمر رئيس جمهور باشيد؟ و آيا درحال
پرورش جانشين هستيد؟ گفت: رياست جمهوري يک تفريح و سرگرمي نيست که ما از آن لذت ببريم بلکه يک وظيفه است و کشور هم مزرعه و کارخانه نیست لذا زماني که دور آينده انتخابات فرا برسد و من احساس کنم مردم خواهان من نيستند، نبايد در انتخابات شرکت کنم. به همين دليل اکنون براي سخن گفتن درباره اين موضوع بسيار زود است. ما هنوز تا دور آينده انتخابات، چند سال زمان داريم.
 
بشار اسد درباره این سوال هم که اتهامات بسياري درباره دولت شما و شخص شما مطرح است و نسل کشی یکی از آنها است که درکميته تحقيقات سازمان ملل متحد به آن متهم شده اید گفت: نهادهاي سازمان ملل متحد را درعمل کشورهاي قدرتمند غربي اداره می کنند و به همين علت بيشتر گزارشهای آنها، سياسي است و درخدمت يک دستور کار سياسي قراردارد. شواهد حاکي از آن است که اين سازمانها هيچ موضوعي را درباره کشتار غیرنظامیان سوری بدست گروههاي تروريستي اعلام نکرده اند و این مخفی کاری از جمله علل نادرستي گزارشهاي آنهاست.بطور منطقی اگر درکشورهاي غربي و کشورهاي ثروتمند حاشيه خليج فارس فردی درحال کشتن مردم کشورش باشد، چگونه مي تواند پنج سال درمسند قدرت باقي بماند؟ لذا به همين دليل من درخصوص اين تهديدها يا اتهامات مطرح شده، نگراني ندارم.
 
وی درخصوص کناره گيري لوران فابيوس وزيرامورخارجه فرانسه نیز گفت: تغيير افراد و شخصيتها، چندان اهميتي ندارد زیرا آنچه مهم است، تغيير سياستها است که از نظر ما، تغييري نکرده و سياستهایي نابود کننده بوده که حمايت مستقيم از تروريسم را گسترش داده به گونه اي که گریبانگیر جان صدها شهروند فرانسوي نیز شد.
 
 
https://taghribnews.com/vdcdff0xoyt0x96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی