تاریخ انتشار۱۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : 203911
امام جمعه موقت تهران:

روح دین بر سه جزء؛‌ حق گویی،‌ حکم عادلانه و وفاداری به عهد استوار است/لبخند دشمن در هر شرایطی پس از برجام، خطرناک است

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به آیات و روایاتی درباره خوش بینی دشمن گفت: باید نسبت به لبخند دشمن حساس بود چرا که لبخند دشمن در هر شرایطی پس از برجام ، خطرناک است.
روح دین بر سه جزء؛‌ حق گویی،‌ حکم عادلانه و وفاداری به عهد استوار است/لبخند دشمن در هر شرایطی پس از برجام، خطرناک است
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، حجت الاسلام والمسلمین "سیداحمد خاتمی" امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست با توصیه مومنان و نمازگزاران به حق مداری، رفتار شایسته، تقوا و اعمال خداپسندانه و بهره جویی از فرصت های زندگی برای تهیه توشه زندگی ابدی گفت: کسی که جامه تقوا بپوشد رفتارش شایسته می شود و در کارهایش موفق خواهد بود.
 
وی با تاکید بر بهره جویی از فرصت های زندگی و انجام کارهای بهشتی ادامه داد: دنیا جای ماندن ابدی نیست، بلکه گذرگاه و مهمان سرایی است که در آن می توانیم برای زندگی ابدی توشه برگزینیم.
 
خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر حق مداری در همه عرصه های زندگی به عمل حق، گفتن و شندیدن حق، قضاوت حق،‌ کمک بر اقامه حق و صبوری بر حق توصیه و تصریح کرد: کسی که حق را نفهمد و نداند که حق با کیست و به خاطر این ناآگاهی ، کوتاهی کند این کوتاهی سزاوار ملامت است.
 
حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی افزود: حالت دوم این است که کسی حق را نفهمد و راه شناخت بر او بسته باشد (جاهل و قاصر) که ملامت برای آن شخص جایز نیست.
 
وی در توضیح حالت سوم گفت: کسی که حق را بفهمد و به آن عمل کند، عملش از ارزش قرآنی برخوردار است و تمام اعمال آن بر اساس حق است زیرا قرآن بسیار سفارش می کند که حرف حق و موضع حق و حق قانونی حتی بر دشمنانتان را زیر پا نگذارید.
 
خطیب جمعه این هفته تهران با نقل روایتی از حضرت امام صادق (ع) ادامه داد: روح ایمان ترجیح حق بر باطل است ولو اینکه حق بر ضرر تو باشد.
 
وی افزود:‌ روایتی از زبان حضرت عیسی (ع) است که می گوید ‌اگر اهل باطل حق هم گفتند حق را بپذیر اما اگر اهل حق ، باطل هم گفتند نپذیر.
 
حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی ادامه داد: روح دین بر سه جزء‌ استوار است "حق گویی،‌ حکم عادلانه و وفاداری به عهد " .
 
خطیب نماز جمعه تهران در توضیح حالت چهارم حق مداری ادامه داد: کسیکه حق را بفهمد اما تسلیم حق نشود ، رفتارش ضد ارزش است چه در عرصه اجتماعی،‌سیاسی و خانوادگی.
 
وی در توضیح یکی از عرصه های ضد ارزش بودن حالت چهارم گفت: پدر و مادر عروس می دانند که حق با داماد است اما حق را به دختر خود می دهند ، این یک رذیله است یا قاضی اگر بفهمد که حکم اشتباه داده است و از اشتباه خود برنگردد دچار یک رذالت شده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی با بیان یکی از ویژگی های قاضی خوب به نقل از حضرت علی (ع) گفت: قاضی خوب و برجسته آن است اگر فهمید حکم اشتباه داده است از حکم خود برگردد.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم به شش نکته درباره برجام اشاره کرد و افزود: اول اینکه اگر قرار است بعد از برجام تحریم ها شکسته شود که رفتار امریکایی ها نقض توافقنامه است و باید مسئولان کشور در این باره موضع صریح بگیرند.
 
وی گفت: دوم اینکه قرار بود تحریم ها پس از برجام لغو شود و نه تعلیق که تعلیق نیز نقض عهد آمریکاست و اگر قرار باشد تحریم ها تعلیق شود ما نیز فعالیت های هسته ای خودمان را تعلیق می کنیم نه تعطیل.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی تاکید کرد: نکته مهم سوم در مورد برجام این است که طرف های مذاکره کننده می گویند ایرانی ها باید کاری متفاوت انجام دهند و از ما می خواهند که از حمایت خود از مظلومان جهان دست برداریم اما آمریکا مطمئن باشد که این کار اتفاق نخواهد افتاد.
 
وی ادامه داد : نکته چهارم در باره برجام این است که اوباما صراحتاً گفته است ما امیدواریم ماهیت حکومت ایران بعد از برجام تغییر کند اما این رویا هیچ وقت تعبیر نشده است و نخواهد شد.
 
خطیب نمازجمعه تهران افزود: اصل برجام یک موضوع است و مسائل بعد از برجام مسائل دیگری است و برجام هم اکنون مراحل خود را به خوبی طی می کند و مقام معظم رهبری نیز فرموده اند که در قضیه برجام نیز نباید مجلس شورای اسلامی را کنار بگذاریم.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی تاکید کرد: طبق قانون همه توافقات بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و این برجام که تعهدی 15 - 20 و 25 ساله برای مردم ما ایجاد کرده است نیز باید به تصویب نمایندگان مردم برسد و حقوق مجلس به این موضوع ناشی از حمایت مردمی است که نمایندگان خود را انتخاب کردند.
 
وی تاکید کرد: ورود مجلس به موضوع برجام طبق نظر رهبری مهم و کاملاً قانونی است و ورود شورای امنیت ملی هم به این موضوع کاملاً قانونی انجام شده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در ادامه به برگزاری هیجدهمین اجلاس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: در این اجلاس نکات و تذکرات خوبی مطرح شد و دو شخصیت موافق و مخالف برجام نیز سخنرانی کردند.
 
وی تاکید کرد: در دین اسلام باید نظر موافقین و مخالفین در همه موارد شنیده شود و بعد تصمیم گیری انجام شود.
 
امام جمعه موقت تهران یادآور شد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار با مجلس خبرگان نیز باید در همه موارد مدنظر ما قرار گیرد.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی همچنین در خطبه های دوم نماز به سالروز واقعه 17 شهریور و شهیدان این روز اشاره کرد و گفت: شهادت این افراد پیروزی انقلاب اسلامی را تثبیت کرد.
 
وی گفت: تاکنون 12 هزار نفر از مردم ایران از اقشار مختلف را منافقان کوردل ترور کردند 4 هزار شهید ترور نیز توسط گروهک های نوکر آمریکا صورت گرفته است.
 
حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: اما همه بدانند مردم مومن و مسلمان ایران همواره از شعار استقلال ، آزادی و نظام جمهوری اسلامی حمایت خواهند کرد.
 
وی تصریح کرد: اینکه آمریکایی ها می گویند برجام فرصتی در داخل و خارج در اختیار آنها قرار داده ، این همان نفوذی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرموده اند.
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران هشدار داد: صاحبان رسانه ها و مسئولان سایت ها و همه کسانی که در عرصه روزنامه نگاری هستند باید مواظب باشند زمینه ای برای نفوذ امریکایی ها نشود و هر قدم و قلمی که برای بزک کردن چهره آمریکا و زدودن نفرت از آمریکایی ها برداشته می شود بی تردید قدم و قلم آمریکایی هاست.
 
وی اظهار داشت: آمریکایی ها و همه کسانی که متمایل و هم فکر آنها هستند می خواهند القا کنند که شعار مرگ بر آمریکا مربوط به تندروهاست اما همه بدانند که شعار مرگ بر آمریکا ریشه قرآنی دارد و ترجمان شعار " هیهات منا الذله " عاشورای حسینی است.
 
حجت الاسلام والمسلمین خاتمی تصریح کرد: شعار مرگ بر آمریکاهای مردم ایران عین اعتدال است و سازش و رابطه با آمریکا در شرایط کنونی که هنوز آمریکایی ها آدم نشده اند بی تردید وادادگی و ذلت است.
 
وی با بیان اینکه هیچ کس و نهادی در جمهوری اسلامی پیدا نمی شود که دلسوز انقلاب باشد اما اعتقادی به قانون مداری نداشته باشد ، گفت: همه باید قانون مداری را بپذیرند و طبق قانون اساسی (اصل 99) ، شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان ، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی را دارد اما آیا این نظارت استطلاعی و نظاره گری است که شورای نگهبان فقط گزارش خود را به هیئت های اجرایی بدهد که آن هم عمل بشود یا نشود ، این نوع نظارت نیازی به قانون ندارد و مختص شورای نگهبان هم نیست.
 
حجت الاسلام والمسلمین خاتمی تصریح کرد: نوع دیگر نظارت هم استصوابی است و شورای نگهبان در همه مراحل نظارت و دخالت دارد و اگر لازم شد حتی رد صلاحیت می کند.
 
امام جمعه موقت تهران گفت: اصل 98 قانون اساسی تفسیر این موضوع را به عهده شورای نگهبان گذاشته است و این شورا هم این نظارت را تفسیر کرده که استصوابی است و بر تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها انجام می شود و نظارت استصوابی یک قانون است و مجریان هم باید قانون را اجرایی کنند.
 
وی افزود : برخی مطالبی که در مقابله با این اصل مطرح می شود حاشیه سازی و بی حاصل است.
https://taghribnews.com/vdcdfs0xfyt0zn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی