تاریخ انتشار۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : 38148
طی يك اجتماع گسترده اعلام شد؛

تأكيد شديد علمای اهل سنت لبنان بر حمايت از حزب‌الله

در اجتماع علمای برجسته و سرشناس اهل سنت لبنان، ضمن اعلام حمایت قاطع از جریان مقاومت و سید حسن نصرالله، به شدت از كسانی که در برابر سید حسن نصرالله ایستاده‌اند، انتقاد شد.
تأكيد شديد علمای اهل سنت لبنان بر حمايت از حزب‌الله
به گزارش خبرگزاری تقريب(تنا)، این شخصیت‌های دینی از دولت بعدی لبنان خواستند از ايجاد زمينه مشاركت احزاب و گروه‌هایی که با رژیم صهیونیستی تعامل دارند، خودداری كند. 
آنها همچنین ضمن حمایت خود از جریان مقاومت، توقف همکاری با دادگاه فرمایشی رفیق حریری را خواستار شدند. 
اين علمای اهل سنت، ضمن انتقاد از سعد حريری و مفتی قبانی به عنوان كساني كه در برابر نصرالله ايستاده‌اند، تاکید کردند: عملکرد نامناسب برخی افراد (سعد حریری و مفتی قبانی) گویای مواضع اهل سنت نیست. 

* هشدار شيخ الجعيد درباره سوءاستفاده از جايگاه علما براي مقاصد شوم صهيونيستی 
شیخ زهیر الجعید، رئيس حزب كار مقاوم با اشاره به شرايط بحرانی لبنان گفت: امروز از امت اسلامی می‌خواهند که از طرح آمریکایی صهیونیستی پیروی کند و در این مقاصد شوم از علما در مسیر غیرالهی بهره می‌برند. 
وی ادامه داد: ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا هویت خود را بازگردانیم؛ هویتی که می‌خواهند مخدوش شده و مورد تزویر واقع شود. 

* شيخ حمود: مجلس اعلای شرعی اسلامی لبنان، نه شرعي است و نه اعلا 
شیخ ماهر حمود، امام مسجد القدس صیدا هم در این اجتماع طی سخنانی با اشاره به سوء استفاده از اسلام و علمای دینی برای اهداف باطل تصریح کرد: آنچه را که امروزه شاهد آن هستیم از تزویر بالاتر است. 
وی افزود: ما شاهدیم که آمریکا با تمام توان از دادگاه بین‌المللی حمایت کرده و رژیم صهیونیستی از آن خشنود است. 
شيخ حمود با انتقاد شدید از برخی علمای اهل سنت گفت: بالاترین درجه تزویر این است که افرادی با پوشش دینی ادعا می‌کنند دادگاه بین‌المللی ضروری است. 
امام جمعه اهل سنت صیدا ضمن انتقاد شدید از مجلس اعلای شرعی اسلامی لبنان (که مفتی قبانی ریاست آن را برعهده دارد) تصريح كرد: این دادگاه تمام صفات خود را از دست داده است‌. 
شیخ حمود درباره مجلس اعلای شرعی اسلامی لبنان گفت: این مجلس، عملا شرعی نیست چراکه در مواضع خود طبق شریعت حرکت نمی‌کند، همچنین اسلامی نبوده چرا که بر نص اسلامی استوار نیست و علاوه بر آن صفت اعلا را ندارد چراکه از دیگران دستور می‌گیرد. 
این عالم برجسته اهل سنت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محکوم كردن مجلس مفتیان لبنان گفت: بهتر است این مجلس سعد حریری را اندرز نماید تا با اهل و دین خود صادق باشد. 
شیخ ماهر حمود اذعان كرد: امروزه هیچ جریاني از اهل تسنن را نمی‌بینیم که قضایای مهمی چون فلسطین و استکبار جهانی را به دوش کشد؛ اما این موضوع به خوبی در جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله و مقاومت فلسطین مشاهده می‌شود. 

* شيخ بكري: واجب شرعی امروز، ايستادن كنار مقاومت است
سخنران دیگر این نشست، شیخ بکری بود كه تصریح کرد: ما این دادگاه را رد کردیم چراکه حاکم آن آمریکا و رژیم صهیونیستی است و ما نمی‌خواهیم چنین حاکمانی داشته باشیم‌. 
وی با اشاره به برخي مواضع ناشایست گفت: صحیح نیست که مواضع اهل سنت را در انحصار فردی ناآشنا به شرع و قرآن ببینیم.
شیخ بکری افزود: واجب شرعی امروز ما، ایستادن در کنار مقاومت فلسطین و لبنان است. 

* تقدير شيخ منقاره از مواضع وليد جنبلاط 
همچنين، شیخ هاشم منقاره رئيس شورای رهبری جنبش اسلامی توحيد لبنان يكی ديگر سخنرانان اين مراسم بود كه در سخنان خود گفت: دادگاه بین‌المللی در راستای طرح تقسیم منطقه عربی می‌خواهد درون لبنان شکاف ایجاد كند. 
وی ضمن اينكه خواستار بازگرداندن ارزش دارالفتوای لبنان بود، ابراز داشت: دارالفتوا در انحصار گروه و شخص معینی نیست. 
هاشم منقاره ادامه داد: دارالفتوا باید در جایگاهی والاتر از شبهه‌های سیاسی و مالی قرار گیرد. 
وی همچنین از مواضع ولید جنبلاط در حمایت از سوریه و مقاومت تقدير كرد. 

* شيخ جبری: دولت آينده بر لغو دادگاه غيرقانوني همت كند 
از سوی دیگر، شیخ عبدالناصر جبری، معاون رئیس جبهه عمل اسلامی لبنان در سخنانی از دولت آینده لبنان خواست که بر لغو دادگاه غیر‌شرعی و غیر‌قانونی رسيدگی به پرونده ترور رفيق حريری اهتمام ورزد. 
وی همچنین از حکومت جدید خواست ضمن حمایت از مقاومت، بر تقویت موازنه میان ملت، ارتش و مقاومت عنایت کند. 
شیخ جبری با اشاره به نقش کشورهای غربی در تشدید بحران کنونی لبنان خطاب به مجریان طرح‌های آمریکایی تاکید کرد: دست بیگانگان را از دخالت در امور داخلی لبنان کوتاه خواهیم کرد كه در اين صورت، حل و فصل مشکلات دور از دسترس نخواهد بود. 
وی با دعوت از ملت و گروه‌های لبنانی برای توجه به منافع ملی، بر ضرورت حفظ امنیت، آرامش و همزیستی مشترک تاکید کرد و افزود: وحدت و همبستگی، به فراموشی سپردن اختلافات و جلوگیری از کشیده شدن بحران سیاسی به خیابان‌ها، مانع تشدید بحران در کشور خواهد شد. 
معاون جبهه عمل اسلامی لبنان با اشاره به چشم طمع اسرائیل به لبنان تصریح کرد: با همبستگی و وحدت کلمه گروه‌های لبنانی طرح‌های اسرائیلی راه به جایی نخواهد برد و این امر کمر اسرائیل را خواهد شکست. 

* انتقاد شيخ اللبابيدی از تحركات سمير جعجع 
شیخ سلیم اللبابیدی، عضو مجمع مسلمانان لبنان نیز با انتقاد از شیطنت‌های سمیر جعجع در جریانات اخیر گفت: با هر مقیاسی که سمیر جعجع را بسنجیم، جز بدنامی به چیز دیگری نمی‌رسیم. 

در پایان این نشست، حاضران با صدور بیانیه‌ای بر حمایت از نخست‌وزیر پیشنهادی جریان مقاومت تاکید کردند و ابراز داشتند: نخست‌وزیر باید در راستای وحدت ملی، پیشرفت کشور و مقاومت در برابر دشمن متجاوز کوشا باشد.
https://taghribnews.com/vdcdjf0s.yt0jo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی