تاریخ انتشار۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : 209087

وضعیت طالبان، 14 سال پس از حمله آمریکا به افغانستان

پس از گذشت 14 سال از حمله نیروهای غربی به ویژه آمریکا به افغانستان، گروه طالبان در حال حاضر نیمی از کنترل مناطق این کشور را در اختیار دارد.
وضعیت طالبان، 14 سال پس از حمله آمریکا به افغانستان
14 سال پس از حمله آمریکا و متحدانش در سال 2001 میلادی به افغانستان، هنوز هم ناامنی و اوضاع وخیم امنیتی در سراسر این کشور وجود دارد. نیروهای آمریکایی و متحدانش تاکنون در برقراری امنیت در افغانستان ناکام مانده‌اند در حالی که طالبان مناطق زیادی از این کشور را تحت کنترل دارند.
بر اساس ارزیابی کارشناسان، طالبان بر نیمی از افغانستان یا کنترل دارند و یا نفوذ زیادی در این مناطق دارند.
 گروه طالبان در یکی از بزرگترین دستاوردهای خود ماه گذشته توانست کنترل شهر استراتژیک قندوز را بدست گیرد. نیروهای امنیتی افغانستان با جنگجویان این گروه در نزدیکی مرکز شهر قندوز درگیر شدند.
علاوه‌برآن، طالبان همچنان به کنترل شهر قندوز و چندین منطقه شمالی شامل منطقه استراتژیک چهاردره که به مزار شریف بزرگترین شهر شمال افغانستان راه دارد، ادامه می‌دهد.

حمله طالبان به قندوز از ماه آگوست سال گذشته آغاز شده بود. آنها توانستند طی چند ساعت این شهر را تصرف و به مرکز آن راه پیدا کنند.
حضور طالبان در افغانستان:
جنگجویان گروه طالبان به حملات خود ادامه می‌دهند و بطور آزادانه در مناطق دیگر به ویژه مناطق روستایی در سراسر افغانستان رفت و آمد می‌کنند.

بر اساس برنامه قبلی، نیروهای آمریکایی در افغانستان قرار بود تا پایان سال 2016 میلادی به تعداد 1000 نفر کاهش یابد که ماموریت آنها تنها حفاظت از سفارت این کشور در کابل باشد اما هفته گذشته رئیس جمهوری این کشور برنامه جدیدی را اعلام کرد.
طبق این برنامه، تعداد 5500 نظامی آمریکایی پس از سال 2016 میلادی در چهار پایگاه در افغانستان حضور خواهند یافت و در ماموریت‌های مبارزه با تروریسم و آموزش نیروهای امنیتی افغان مشارکت خواهند کرد.
این در حالی است که در اجلاس کشورهای شوروی سابق، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به رهبران شرکت کننده هشدار داده تا برای حمله احتمالی شبه‌نظامیان به آسیای میانه آماده باشند.
https://taghribnews.com/vdcdjn0x5yt0zz6.2a2y.html
مرجع : تسنیم
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی