تاریخ انتشار۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 239183
تحلیلگر سیاسی عرب:

جنبش صهیونیستی - وهابی مسئول کودتای نافرجام ترکیه است

نویسنده و تحلیلگر سیاسی عرب تأکید کرد: کودتای نظامی نافرجام ترکیه در طول 6 ساعت به پایان رسید اما تبعات و خطرات آن در عرصه داخلی و بین المللی همچنان باقی است و مسئولیت آن بر عهده جنبش صهیونیستی - وهابی است.
جنبش صهیونیستی - وهابی مسئول کودتای نافرجام ترکیه است
دکتر عبدو اللقیس، نویسنده عرب، در گفتگو با خبرنگار تقریب خاطرنشان کرد: کودتایی که در ترکیه رخ داد یک کودتای  حقیقی بود نه یک عملیات برنامه ریزی شده از سوی اردوغان، به همین دلیل هم شکست خورد. اما مهمترین کار در این رخداد این است که بدانیم اهداف این کودتای حقیقی چه بود و پشت سر آن بایستیم.
 
اللقیس افزود: با پیگیری اطلاعات بدست آمده در خلال حوادثی که قبل از این کودتا در منطقه رخ داده است، می توان دریافت که وزیر خارجه عربستان سعودی به طور رسمی ترکیه را در رابطه با کمک به سوریه تهدید کرده بود که این مسأله قابل هضم نیست.
 
این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: واکنش های مقامات ترکیه در حوادث مختلف از جمله عذرخواهی اردوغان از پوتین، انفجار تروریستی بزرگ در فرودگاه آتاتورک و تماس اردوغان با بشار اسد پس از این انفجار و همچنین موضع رسمی دولت ترکیه در رابطه با عادی سازی روابط با سوریه، نشان می دهد که در وهله اول جنبش وهابی سعودی از این مواضع متضرر شده است و نتیجه می گیریم که این عملیات کودتا در ترکیه با هماهنگی دو رژیم صهیونیستی و آل سعود که خود را پس از امضای توافق هسته ای ایران متضرر می دانند، انجام شده است. لذا می توان گفت پشت پرده همه این اتفاقات عربستان و رژیم صهیونیستی بودند.
 
اللقیس تأکید کرد: همه این مسائل نشانه روشنی از دست داشتن این جنبش سعودی - صهیونیستی در کودتای ترکیه است. اما اگر آنها از این کودتا برای اقدامات تروریستی با هواپیماهای ساخت آمریکا استفاده می کردند حادثه بزرگتری رخ می داد .
 
وی همچنین تأکید کرد: جنبش صهیونیستی - وهابی مسئول این کودتای نافرجام است ولی این به معنای آن نیست که ما اردوغان را تأیید می کنیم، زیرا موضع گیری نسبت به هر مساله ای یک چیز است و تحلیل سیاسی چیز دیگری است که کاملا با آن موضع رسمی متفاوت است.
 
وی درباره تحولات پس از کودتای نافرجام در ترکیه  نیز گفت: تحولات بسیاری پس از این کودتا در ترکیه رخ داد و یک جنبش ملی به وجود آمد که نزدیک بود به یک جنگ داخلی منجر شود. این همان چیزی بود که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی به آن اشاره کرده بود و می خواست از آن سوء استفاده کند؛ اما دیدیم که کردهای ترکیه در برابر این مساله حتی در سطح رسانه ای نیز حرکتی از خود نشان ندادند.
 
این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به سوالی درباره نتایج این کودتای نظامی نافرجام گفت: این کودتای نظامی نافرجام پس لرزه های بسیاری در سطح داخلی و منطقه ای و حتی بین المللی داشت. در سطح داخلی، این کودتای نافرجام با استقبال خوبی مواجه نشد و این یعنی اینکه بیش از پیش شاهد حرکت های تروریستی در نتیجه سر و صداهای کودتاگران و در واقع از سوی جنبش وهابی - صهیونیستی خواهیم بود. همچنین به معنای آن نیست که ترک ها و صهیونیست ها با یکدیگر دشمن هستند بلکه صهیونیست ها از هر امکانی برای رسیدن به اهداف خود در هر جای دنیا سوء استفاده می کنند.
 
وی همچنین درباره پیامد های این کودتا در سطح منطقه ای نیز خاطرنشان کرد: اردوغان نامه ای بسیار مثبت به رئیس جمهور کنونی ایران فرستاد و در آن آمادگی خود را برای همکاری با ایران و روسیه اعلام کرد. در همان زمان در سطح بین المللی رخدادهایی برای بهبود اوضاع در منطقه انجام شد، لذا این کودتا پیامدهای گسترده ای داشت که می تواند تحولی مثبت نسبت به حوادث سوریه ایجاد کند و همچنین شاهد محدودیت های بیشتر نسبت به عبور و مرور تروریست های مسلح در داخل سوریه خواهیم بود.
 
اللقیس درباره جایگاه گولن در حوادث ترکیه نیز گفت: این دیدگاه که گولن در همه رخدادهای ترکیه مسئول بوده است، اراجیف است زیرا اگر او چنین قدرتی داشت، اکنون که در آمریکا به عنوان پناهنده سیاسی زندگی می کند، باید حاکم فعلی ترکیه می بود. لذا من به هیچ وجه عقیده ندارم که گولن ربطی به این موضوع داشته باشد.

مترجم: فرشته صدیقی
https://taghribnews.com/vdcdjn0xsyt0sf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی