تاریخ انتشار۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۳
کد مطلب : 252782

موفقیت های ارتش سوریه در حلب

استقرار پیروزمندانه ارتش سوریه ونیروهای مقاومت در بخش شرقی وشمالی حلب علاوه بر زمینه مساعدی که برای مراحل بعدی سلسله عملیات آزاد سازی فراهم می کند ، بسیاری از توانمندی ها وقابلیت های های تروریست ها راکه به واسطه تسلط براین شهر در اختیار گرفته بودند، از آنان سلب می نماید.
موفقیت های ارتش سوریه در حلب


بسمه تعالی

موفقیت های ارتش سوریه در حلب
 
 
       در تشریح موفقیت های ارتش سوریه در نبرد سرنوشت ساز «حلب» و برای اثبات اهمیت دستاوردهای تازه ترین عملیات آزادسازی مناطق مختلف این شهر،  به جایگاه پُر اهمیت سیاسی، اقتصادی و نظامی «حلب» در معادلات داخلی این کشور اشاره می شود و به موازات آن از طرح های بین المللی و پیچیده ای که طی چهارسال گذشته، از «حلب» به منزله تکیه گاهی برای سیطره برتمامی خاک سوریه یاد می کرد، سخن به میان می آید. طرح های شومی که نه تنها ارتجاع منطقه، بلکه قدرت های غربی به آن امید بسته بودند، ولی اینک با عملیات بزرگ ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، به کلی خنثی شده، و بدون هیچ دستاوردی به پایان راه رسیده اند.
  
        تصاویر ده ها هزار تن از مردم ساکن محلات شمال شرق حلب که به کمک ارتش سوریه و نیروهای مقاومت از سیطره تروریست ها رهایی یافته و در حال انتقال به مناطق امن بودند، کافی بود تا بخشی از تحول مهمی که در جبهه حلب در حال وقوع است، به اثبات برساند و علل اظهار نگرانی های مکرر ارتجاع منطقه و دولت های غربی را که بیش از هر زمان دیگر، از آشفتگی و یأس آنان خبرمی داد، آشکار کند. 

      به هر ترتیب رهایی ده ها هزار تن از مردمی که تروریست از آن ها به صورت سپر انسانی از آن ها سوء استفاده می کردند و بدینوسیله از پیشروی های سریع ارتش سوریه جلوگیری می کردند، سبب شد تا از یک طرف چهره واقعی وضدانسانی گروهک های تروریستی تکفیری آشکار شود و از سوی دیگر با ایجاد احساس شکست وهزیمت، آنان را به فرار سریعتر از مناطق ومحلات شرقی حلب وادار نماید.

    در این حال خبرهای رسیده از درون جبهه گروهک های تروریستی ومعارض، حاکی از افزایش اختلافات درون گروهی و رد و بدل اتهاماتی بود که تقصیر این شکست فضاحت بار را ناشی از اهمال ورزی واشتباهات طرف مقابل می دانست و به زبانی دیگر، به موفقیت های عملیات آزادی سازی ارتش سوریه در حلب اعتراف می کرد.

      عملیات آزادسازی «حلب» از مدت ها پیش آغاز شده، ولیکن مرحله به مرحله و با استفاده از تجارب گرانبهای حاصله، با موفقیت های چشمگیری همراه بوده است.

      در این فاصله، گروهک های زین الدین، احرارالشام و جبهه فتح الشام ( همان جبهه النصره ) با کمک های پنهان و آشکار آمریکا، انگلیس وفرانسه و با استفاده از پشتیبانی های لجستیک ترکیه، تلاش های بی ثمری را برای حفظ مواضع خود در حلب بکار بردند وچندین عملیات بزرگ را با واحدهای پُر تعداد تروریستی علیه ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به اجرا گذاشتند؛ سلسله عملیاتی که به رغم کمک های اطلاعاتی آمریکا وپوشش هواپیماهای جنگی این کشور، هیچکدام نتایج موردنظر مخالفان سوریه را تأمین نکردند.

      درحالی که همه امید مخالفان منطقه ای وبین المللی نظام سوریه آن بودندکه این نوع از عملیات با کسب موفقیت های میدانی، زمینه اخذ امتیازاتی را  درصحنه سیاسی فراهم کند و ارتجاع منطقه را به آنچه از آغاز یعنی از حدود شش سال پیش در سوریه دنبال می کرده ، نزدیک نماید.

 
     در اکثر قریب به اتفاق این عملیات،  در اشغال نگه داشتن شهر تجاری، صنعتی و تاریخی «حلب» به عنوان حلقه ومحور اشغال دیگر مناطق سوریه، مورد تاکید تروریست ها وحامیان منطقه ای وبین المللی بود، شهری که مقامات آمریکا، از آن به عنوان مکان مناسبی برای گردهمایی، نیروهای به اصطلاح میانه رو ومخالف دولت دمشق یاد می کردند. 
        
            بنابراین از زمانی که «حلب» به اشغال تروریست های تکفیری درآمد تاکنون، در باره اهمیت این شهر، سابقه تاریخی آن و به ویژه جایگاه اقتصادی اش بسیارسخن گفته شده است.

       این درحالی است که دست به دست شدن مناطق و محلات مختلف حلب، دراین مدت  نیز سبب شده است تا افکار عمومی، آشنایی بیشتری با این پرجمعیت ترین شهر سوریه و به ویژه مصائب جمعیت سه میلیونی آن پیدا کنند.

ستمدیدگانی که نیمی از آنان یعنی یک میلیون وپانصد هزارنفر، آواره شده و نیم دیگر، بیشترین مرارت ها را در مدتی بیش از سه سال از جانب گروهک های معارض مسلح و گروهک های تروریستی وتکفیری اشغالگر متحمل شده اند.

        تروریست ها با اشغال حلب به عنوان پایتخت اقتصادی سوریه، بر شاهرگ فعالیت های تجاری وصنعتی این کشور تسلط پیدا کرده و از سوی دیگر با سیطره بر تاسیسات نظامی مهم این شهر، بخشی از قابلیت های دفاعی این کشور  را در اختیار گرفته بودند، چنانکه علاوه بر اشغال فرودگاه حلب، دانشکده نظامی و چند پایگاه مهم نظامی دیگر، از این شهر و بزرگراه های مرتبط به آن، برای دریافت کمک های لجستیکی از ترکیه وانتقال آن به دیگر نقاط سوریه، استفاده می کردند.

      بهره برداری از محصولات تولیدی کارخانه های واقع در حلب و انتقال وفروش آن در ترکیه از جمله دیگر سوء استفاده های است که گروهک های مسلح معارض از حلب می کردند و در واقع همزمان با به بیگاری گرفتن بخشی از مردم ساکن این شهر، از سرمایه های جاری در امور تجاری وصنعتی نیز  به نفع پیشبرد تحرکات خشونت بار تروریستی وتکفیری بهره برداری می کردند.  

    لذاست که می توان گفت: شکست معارضین مسلح در «حلب» تنها به معنی از دست دادن یک موضع نظامی نیست، همچنانکه پیروزی های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در این شهر، تنها به معنی در اختیار گرفتن یک موضع بسیار مهم نظامی نیست.

      زیرا که استقرار پیروزمندانه ارتش سوریه ونیروهای مقاومت در بخش شرقی وشمالی حلب علاوه بر زمینه مساعدی که برای مراحل بعدی سلسله عملیات آزاد سازی فراهم می کند ، بسیاری از توانمندی ها وقابلیت های های تروریست ها راکه به واسطه تسلط براین شهر در اختیار گرفته بودند، از آنان سلب می نماید.

       واین درحالی است که استان «ادلب» که تروریست آن را برای اقامت وتحرکات بعدی خود انتخاب کرده اند، قابلیت های لازم ومورد نظر آنان را برای سوء استفاده های افتصادی،سیاسی ونظامی ندارد، به ویژه آنکه در مقایسه با حلب از مرز های ترکیه دورتر است و بر بزرگراه های حیاتی ترکیه،  اشراف لازم را ندارد.  
  
  به هر ترتیب از دیدگاه اکثر قریب کارشناسان وتحلیگران مسایل منطقه، موفقیت های چشمگیر هفته گذشته ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، صفحه جدیدی در بحران سوریه گشوده و سرفصل تازه و پرثمری را برای خشکاندن ریشه های تروریسم در این بخش از منطقه آغاز کرده است.

      این درحالی است که ارتش عراق ونیروهای مردمی این کشور در جبهه موصل ودر عملیات آزادسازی این شهر مهم و تاریخی، در حال طی کردن مراحل نهایی هستند وموفقیت آنان، علاوه برتضعیف روحیه مجموع تروریست های تکفیری درمنطقه، نویدبخش پیروزی های بزرگ جبهه ضدتروریستی، ضد استعماری وضد ارتجاعی درمنطقه یعنی همان جبهه بزرگ مقاومت مرکب از سوریه، عراق، لبنان وهمپیمانان آنان است.  




 
https://taghribnews.com/vdcdjx0xxyt0k56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی