تاریخ انتشار۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۱۷
کد مطلب : 39048

افزایش مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه برای جهان اسلام مهم است

وزیر امور اقتصادی و دارایی از گسترش همكاریهای اقتصادی ایران و تركیه خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد برای گسترش مناسبات اقتصادی همكاریهای لازم را انجام دهد.
افزایش مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه برای جهان اسلام مهم است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، سید "شمس الدین حسینی" روز شنبه در دیدار "جودت ایلماز" وزیر مشاور دولت تركیه با وی، ضمن تأكید بر اهمیت روابط دو كشور در جنبه های مختلف اقتصادی افزود: افزایش مناسبات ایران و تركیه علاوه بر منافع دوطرف، برای جهان اسلام نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به تحولات مصر و تونس اظهار داشت: این تحولات نشاندهنده آن است كه در نظر گرفتن منافع كشورها، جدای منافع جهان اسلام اشتباه است.

وی تصریح كرد: از آنجایی كه بخشهای مختلفی نظیر بورس، بانك، بیمه، مالیات و گمرك زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی است، این وزارتخانه آمادگی دارد در قالب كمیسیونهای مشترك، مشكلات مربوط به هر بخش را در ارتباط با همكاری با تركیه مرتفع كند.

حسینی با تأكید بر اینكه تسهیل در امور گمركی از مهمترین موضوعاتی است كه دو كشور باید به آن توجه ویژه داشته باشند، افزود: در همین راستا بهتر است گذرهای گمركی در كشور ارتقا یابد كه البته گشایش مرز جدید، نیازمند مصوبه هیأت وزیران است و باید فرآیند خاص خود را طی كند اما باید مذاكراتی در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به سطح مبادلات تجاری ایران و تركیه، تصریح كرد: بر اساس آمار گمركی در یكسال گذشته سهم و جایگاه تركیه بین شركای تجارت خارجی ایران افزایش یافته به نحوی كه از جایگاه ششم به چهارم ارتقا یافته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با ابراز امیدواری نسبت به ارتقای سهم و جایگاه ایران در میان شركای خارجی تركیه، گفت: اگر هدفگذاری مناسبی در این زمینه در دو كشور انجام شود می توان ظرف مدت دو سال به شریك تجاری اول یكدیگر تبدیل شد.

وی ادامه داد: برای افزایش همكاریها علاوه بر توسعه مذاكرات و همكاریهای بخش دولتی باید سطح روابط بخش خصوصی دو كشور نیز ارتقا یابد.

حسینی با تأكید بر اهمیت توسعه روابط بانكی و بیمه ای بین دو كشور، اظهار داشت: با وجودی كه انحصار مخربی در جهان در این بخشها ایجاد شده اما ایران و تركیه می توانند در این زمینه همكاریهای مناسبی را انجام دهند؛ ضمن آنكه ایران و تركیه پس از سالها مبادلات خود را با ارزهای دو كشور آغاز كرده اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح كرد: حجم تجارت رسمی و غیر رسمی ایران و تركیه با توجه به اینكه دو كشور دارای مرزهای مشترك با یكدیگر هستند، حدود ۳۰ میلیارد دلار است كه با تسهیل در همكاریهای دو طرف امكان افزایش این میزان وجود دارد.

در ادامه این نشست، وزیر مشاور دولت تركیه نیز با تأكید بر اهمیت افزایش مناسبات اقتصادی مرزی بین دو كشور گفت: هرچند همكاریهای مناسبی در این زمینه بین دو كشور انجام شده اما بهتر است میزان آن ارتقا یابد و تفاهمنامه هایی نیز به امضا برسد.

"جودت ایلماز " با اشاره به سفر "عبدالله گل" رییس جمهوری تركیه در هفته آینده به تهران، افزود: هر میزان مجاری تجاری بین دو كشور افزایش یابد میزان مراودات ارتقا یافته و سرمایه گذاریها نیز بیشتر می شود.

به گفته وی، افزایش همكاریهای دو كشور برای منطقه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در صورتی كه تجارت و سرمایه گذاری با یكدیگر تجمیع شوند، سطح روابط نیز گسترش می یابد.

ایلماز با انتقاد از بالا بودن تعرفه گمركی ایران، اظهار داشت: این امر می تواند مبادلات دو كشور را تحت تأثیر قرار می دهد.
https://taghribnews.com/vdcdjz0s.yt0no6a22y.html
مرجع : irna
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی