تاریخ انتشار۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : 257057
مقام سابق مصر:

جزایر تیران و صنافیر متعلق به عربستان است/ خشم عمومی از واگذاری جزایر به عربستان

معاون سابق مدیر اطلاعات جنگی مصر با رد حاکمیت مصر بر دو جزیره تیران و صنافیر گفت: این دو جزیره از نظر قانونی متعلق به عربستان است.
جزایر تیران و صنافیر متعلق به عربستان است/ خشم عمومی از واگذاری جزایر به عربستان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، پایگاه خبری بوابه الفجر امروز (یکشنبه) گزارش داد: سرلشکر "ممدوح الامام" اسناد و مدارکی را نشان می دهد که دو جزیره مذکور به عربستان تعلق دارد و در مقابل، هیچ سند و یا توافقنامه ای مبنی بر اثبات مالکیت مصر بر آنها وجود ندارد.
 
الامام در سخنانی در کنفرانس مطبوعاتی که با عنوان 'تیران و صنافیر؛ مطالب کذب و راست' از سوی انجمن دوستداران مصر برگزار شد، گفت: بر اساس قانون دریانوردی که سازمان ملل وضع کرده است، مصر مجبور به ترسیم مرزهای خود با کشورهای همسایه شد و طبق مواد قانون و اسناد موجود، مالکیت دو جزیره متعلق به عربستان است.
 
وی تبدیل توافقنامه به یک مساله سیاسی را محکوم کرد و اظهار داشت: این توافقنامه به دور از هر گونه ابعاد سیاسی است و دقیقا بر اساس قوانین و احترام به حقوق دیگران امضا شده است.
 
29 دسامبر گذشته (9 دی) هیات دولت مصر با طرح واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر در چارچوب توافق ترسیم مرزهای دریایی با عربستان موافقت کرد و آن را برای بررسی و تصویب نهایی در اختیار پارلمان این کشور قرار داد.
 
در ادامه دادگاه استیناف مصر توافق واگذاری دو جزیره مصری دریای سرخ به عربستان را تائید کرد.
 
توافق واگذاری دو جزیره صنافیر و تیران بین مصر و عربستان، خشم عمومی را در مصر برانگیخت. این مساله همچنین موجب تنش مصر با عربستان شد.
 
عربستان که میلیاردها دلار کمک در اختیار مصر گذاشته بود در پی متشنج شدن مناسبات دو طرف، ارسال محموله های سوخت را به مصر متوقف کرد.
 
دو جزیره تیران و صنافیر در ورودی خلیج عقبه قرار دارند.
مقام های عربستان و مصر می گویند این دو جزیره به عربستان تعلق دارد و صرفا به دلیل درخواست ریاض از قاهره در سال 1950 برای محافظت از آن، تحت کنترل مصر قرار گرفته است.
 
 مردم مصر دلایل دولت قاهره را رد و دولت السیسی را به فروش بخشی از سرزمین خود متهم می کنند.
 
https://taghribnews.com/vdcdk50x5yt0kz6.2a2y.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی