تاریخ انتشار۲۰ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : 36375

توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان

سرپرست دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه حجم مبادلات دو کشور ایران و پاکستان در سال ۲۰۱۰ را بیش از ۸۷۳ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: تراز تجاری ایران با پاکستان، مثبت بوده است.
توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "امیر طالبی" سرپرست دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه گفت: صادرات غیر‌نفتی ایران به پاکستان در سال ۲۰۱۰ با ۳۰ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن  به بیش از ۵۱۳ میلیون دلار رسید.

وی میزان واردات ایران از پاکستان در سال گذشته میلادی را ۳۶۰ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به سال ۲۰۰۹ هیچ تغییری نداشته است.

طالبی ، رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به پاکستان را از پیامدهای  برگزاری کمیته‌های مشترک تجاری دو کشور دانست و ادامه داد: بر‌اساس تفاهم‌نامه‌های امضا شده در پنجمین کمیته مشترک تجاری دو کشور‌، اولین کمیته مشترک مرزی دو کشور در شهر زاهدان برگزار شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دومین کمیته مشترک مرزی نیز تا پایان سال برگزار خواهد شد.

آمادگی ایران برای کمک به حل بحران انرژی پاکستان

"ماشاءالله شاکری" سفیر ایران در اسلام‌آباد هم در گفتگو با پایگاه اینترنتی پاکستان آبزرور اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به پاکستان برای حل بحران انرژی در این کشور است.

وی با بیان این که محدودیتی در توسعه همکاری‌‌های مشترک میان تهران و اسلام‌آباد وجود ندارد، گفت: ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان از جمله پروژه‌هایی است که نشان دهنده توسعه همکاری‌های میان دو کشور است.

شاکری همچنین با بیان این که پروژه گازی ایران-پاکستان در سال ۲۰۰۸ و در زمان تکمیل تشریفات حقوقی آن، میان دو کشور نهایی شد، اعلام کرد: هند در آن مرحله تصمیم گرفت در این پروژه گازی شرکت نکند، اما گزینه‌ای برای پیوستن این کشور به این پروژه گازی در مراحل بعدی وجود دارد.

وی یادآور شد: ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان در حال توسعه و تهران بیشتر بخش ایرانی این خط لوله گازی را تکمیل کرده است.

این مقام ارشد ایرانی همچنین گفت: چنانچه اسلام‌آباد برای ساخت بخش پاکستانی این خط لوله گازی از لوله هایی به قطر ۵۶ اینچ استفاده می کند، عرضه گاز تهران به این کشور دو برابر می شود.

وی اظهار داشت: پاکستان با واردات گاز از ایران علاوه بر رفع کمبودهای انرژی می تواند نیازهای رو به رشد گازی خود در اینده را هم تامین کند.
https://taghribnews.com/vdcdks0s.yt0956a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی