تاریخ انتشار۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : 210959

نقد منصفانه ، پاسخ مسئولانه

رسانه برای مردم است و باید بتواند با انجام تعهدات حرفه ای خود اعتماد مردم را نیز جلب کند تا تاثیرگذاری لازم را در حوزه های مختلف داشته باشد .
نقد منصفانه ، پاسخ مسئولانه
  نقد منصفانه و پاسخ مسؤلانه برای نمایشگاه مطبوعات  و دیگر رسانه ها شعار مناسبی است. چون این دو  وجه ازلوازم و مبانی کارکرد رسانه های مسؤل است ، اصولا اطلاع رسانی شفاف، آگاهی بخشی به موقع و نقد و پاسخ متعهدانه در هر کشور و با هر دیدگاهی باید پایه و اساس کار رسانه ها باشد . رسانه برای مردم است و باید بتواند با انجام تعهدات حرفه ای خود  اعتماد مردم را نیز جلب کند تا تاثیرگذاری لازم را در حوزه های مختلف داشته باشد .
 در گذشته نه چندان دور کار روزنامه نگاری در کشورمان  فعالیتی محدود با دربرگیری تعداد کمی از افراد متخصص به شمار میرفت . طیف باسوادان اکثریت جامعه را در بر نمی گرفتند. روزنامه خوانها نیز طیف کوچکی از جامعه باسوادان را تشکیل میدادند . اما اینک دایره رسانه ها، مطبوعات یا غیرآن بویژه رسانه های در اختیار مردم اعم از رسانه های عمومی ،تخصصی ،فضای مجازی و سایر اشکال و ابزار رسانه ای بسیار  وسیع تر شده است ،در برگیری و قدرت تاثیر گذاری بیشتری نیز یافته اند ، چندان که نقش رسانه ها در زندگی روزمره انکار ناپذیر و تعاملات،ارتباطات، مراودات و نشر اطلاعات بدون رسانه ها در سطح جامعه امروزی کاری تقریبا غیر ممکن شده است .
شناخت رسانه های مختلف از توانمندی ها ، ابتکارات و سرمایه های یکدیگر در یک ارتباط نزدیک  ،بررسی حوزه های عملکردی و تعامل بیستر با طیف های مختلف مردمی بویژه با کارشناسان و متخصصین امر می تواند از ثمرات حداقلی گردهمایی دست اندرکاران مطبوعات ، خبرگزاری ها و دیگر رسانه ها در نمایشگاه سالانه باشد. امیدواریم  دستاورد های سازنده چنین نمایشگاه هایی طی سال به تعمیق دوستی ها و توسعه تعاملات فی مابین رسانه ها بیانجامد و مهمتر از هرچیز این سرمایه ها همواره با  حفظ حرمت مردم ، افزایش اعتماد مخاطبان و حراست از منافع ملی کشور افتخار آفرینی کنند .
واقعیت این است که عمده رسانه های بین المللی در اختیار و تحت نفوذ قدرتهای بزرگ قرار دارند و در مسیر حفظ و توسعه منافع آنها گام بر میدارند.با کمال تاسف بسیاری از مطبوعات و رسانه های دیگر در جهان اسلام نیز تحت تاثیر سیاست های  قدرتهای مذکور قرار دارند ، تحلیل به موقع ،دریافتن موقعیت خاص ، هم افزایی توانمندیها و استفاده بهینه از اعتماد مخاطبان در داخل و خارج کشور برای آگاه سازی مردم نسبت به توانمندیها ،مسؤلیت ها و مطالباتشان ،  تلاشی است که میتواند بعنوان گام موثری در مسیر  تحقق رسالت یک رسانه ایرانی و اسلامی  در پهنه ملی و بین المللی ارزیابی شود .
 
                                                                                                                                                 سعید فانیان
https://taghribnews.com/vdcdkz0xnyt0fn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی