تاریخ انتشار۲۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : 176390
آیت الله اراکی:

گفتمان تقریب گفتمان غالب جهان اسلام/ولایت فقیه کارگزار حاکمیت الهی است

تنا-اختصاصی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: امروز فرهنگ تقریب و گفتمان تقریب به گفتمان غالب در جهان اسلام تبدیل شده است.
گفتمان تقریب گفتمان غالب جهان اسلام/ولایت فقیه کارگزار حاکمیت الهی است
به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب روز پنج شنبه طی سخنانی در نشست"هم اندیشی تبیین جایگاه ولایت فقیه" که در شهر خرم آباد برگزار شد، اظهار داشت:حاکمیت و فرمانروایی دو نوع بیشتر نیست فرمانروایی خدا و فرمانروایی شیطان.

وی با بیان اینکه پایه نظریه ولایت فقیه مسئله حاکمیت خدا بر جامعه بشری است اظهار داشت: مهمترین مسئله ای که همه ادیان و بویژه اسلام و قرآن کریم بر آن تکیه شده است این است که انبیا برای این مبعوث شده اند تا ولایت الهی در جامعه بشری برقرار کنند.

آیت الله اراکی افزود: اولین اختلاف ما با دیدگاه لیبرالیستی از همین جا آغاز می شود، در این جا چندین سوال پیش می آید، ولایت و فرمانروایی حق کیست؟ چه کسی می تواند فرمانروا باشد؟ اصول حاکمیت چیست؟ ماهیت حاکمیت چیست؟

وی افزود: قرآن کریم در تفسیر ماهیت فرمانروایی و حاکمیت می فرماید فرمانروایی یعنی برتر بودن خواسته ای بر خواسته های دیگر و حاکم کسی است که اراده او بر اراده محکوم مقدم باشد که اگر خواست، محکوم باید در برابر خواست او تسلیم باشد. حتی در سایر مکاتب نیز همین تفسیر را در تعریف حاکمیت مطرح می کنند به ههمین دلیل ااست که می گویند قانون مقدس است.

آیت الله اراکی در ادامه با طرح این سوال که راز تقدس قانون چیست اظهار داشت: قانون چیزی جز فرمان فرمانروا نیست اگر فرمانروا قانونی را مقرر کرد چون او قانون را مقرر کرده است آن قانون ممقدس می شود.

وی افزود: فرمانی لازم الاجراست که منبع ان فرمان پاک باشد و آن فرمانروا باید از انحراف و ستم و خطا و هواهای نفسانی مبرا باشد اگر چنین بود فرمانش لازم الاجرا است.

آیت الله اراکی افزود: یک اختلافی که بین مکتب ما و مکتب غیر الهی وجود دارد آن این است که آیا چنین منبعی در جهان وجود دارد یا نه؟ یعنی منبعی که پاک باشد و مبرا از انحراف و ستم باشد وجود دارد یا نه؟ ما معتقدیم که خداوند متعال چنین منبعی است.

وی اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم تأکید فراوان دارد که او حاکم مطلق جهان است و فرمانروایی از آن اوست.

آیت الله اراکی تأکید کرد: لذا مسئله حاکمیت در اسلام تمام شده است و مشخص است که خداوند متعال حاکم جامعه بشری است.

وی افزود: وقتی که خداوند می خواهد حاکمیت خود را در جهان هستی اعمال کند برای این کار کارگزارانی تعیین می کند تا از این طریق اعمال حاکمیت کند که بر اساس آیات قرآن کریم خداوند دو نوع کارگزار دارد یکی کارگزاری که از سوی خداوند جهان تکوین را اداره می کند که جبرئیل امین فرمانروایی جهان تکوین است و در جهان تکوین امانت داری فرمان الهی را می کند و دوم امانت داری فرمان الهی بر روی زمین است که در قرآن کریم از آنها به عنوان خلیفه الهی یاد شده است که همان انبیا الهی می باشند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: پیامبران الهی فرمانروایان جامعه بشری هستند و فرمان الهی را در جامعه بشری ابلاغ و اجرا می کنند.

وی افزود: بعد از رسول اکرم(ص) باید کسانی باشند که این کارگزاری را ادامه دهند و مجری فرمان الهی باشند که بعد از ایشان ما معتقدیم که ائمه اطهار بودند و در زمان غیبت امام هم باید اشخاصی این مسئولیت را بر عهده بگیرند که ما از این افراد به فقیه عادل تعبیر می کنیم فقیه عادل کسی است که اول حکم خدا را بر خود اجرا می کند یعنی در اجرای حکم الهی بر خود تخطی نمی کند.

وی با ااشاره به نقش مجلس خبرگان رهبری در ایران اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی در واقع به عنوان ناظران این فرمان الهی هستند و منظور از نظارت مجلس خبرگان رهبری، نظارت بر امانت داری الهی است یعنی ولایت فقیه قدرت شناختن قوانین الهی را دارد یا نه آیا در اجرای فرمان الهی حساسیت لازم را دارد یا نه؟ بنابراین چنین شخصی شایستگی حکومت یا امانت داری را دارد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: همانطور که پیامبران الهی و امامان کارگزاران حاکمیت الهی هستند ولایت فقیه نیز کارگزار حاکمیت الهی است.

وی در ادامه با اشاره به حوادث منطقه اظهار داشت: امروز فرهنگ تقریب و گفتمان تقریب به گفتمان غالب تبدیل شده است.

وی افزود: گفتمان تقریب همان گفتمان مقابله با تکفیر و افراطی گری است.
 
https://taghribnews.com/vdcdn90fzyt05s6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی