تاریخ انتشار۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : 249597

افزایش تنش میان ریاض و قاهره/یادداشت تفاهم همکاری نفتی میان مصر و عراق

با بالاگرفتن تنش میان ریاض و قاهره، وزارت نفت مصر از امضای یادداشت‌تفاهم همکاری با عراق برای واردات نفت از این کشور خبر داده‌است.
افزایش تنش میان ریاض و قاهره/یادداشت تفاهم همکاری نفتی میان مصر و عراق
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) ب نقل از شبکه پرس تی وی، خبرگزاری رسمی مصر(منا)، روز دوشنبه گزارش داد طارق الملا، وزیر نفت این کشور، گفت این توافق «درها» را برای توسعۀ همکاری نفتی با عراق «باز می‌کند».

همچنین جبار لعیبی، وزیر نفت عراق، گفت این توافق مسیر را برای همکاری گسترده از جمله در زمینۀ صادرات نفت عراق به مصر، هموار می‌سازد.

وی افزود: عراق به مصر پیشنهاد سرمایه‌گذاری در 12 میدان نفتی را داده‌است.

این توافق در حالی امضا شد که عربستان سعودی از اوایل اکتبر (اواسط مهر) بدون هیچ‌گونه هشدار قبلی، صادرات فرآورده‌های نفتی را به مصر متوقف کرد.

 این بدعهدی شرکت نفت عربستان سعودی، آرامکو، در حالی صورت گرفت که ریاض و قاهره هنگام سفر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، به مصر توافقی به ارزش 23 میلیارد دلار امضا کردند که براساس آن ریاض متعهد شد تا به مدت پنج سال ماهانه 700 هزار تن محصولات نفتی به مصر صادر کند.

همچنین شرکت بین‌المللی تساهیل، که مسئول صدور ویزای عربستان در قاهره است، روز 6 آبان از توقف اعطای ویزا به شهروندان مصری خبر داد.

تنش میان ریاض و قاهره پس از آن بالا گرفت که مصر از پیش‌نویس قطعنامۀ روسیه در خصوص سوریه حمایت کرد؛ رژیم آل‌سعود از مخالفان سرسخت این پیش‌نویس بود.

به گفتۀ برخی تحلیل‌گران، سیاست خارجی مصر اخیراً از عربستان فاصله گرفته‌است. در همین راستا، مصر ضمن نزدیک شدن به دولت سوریه در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل به نفع بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، و مبارزه با تروریست‌های فعال در این کشور، رأی داد.

در همین حال، مواضع متفاوت قاهره، ریاض را به شدت خشمگین کرده‌است و رسانه‌های عربستان که در گذشته از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، تقدیر و ستایش می‌کردند هم اکنون به طور ضمنی یا علنی از وی انتقاد می‌کنند.

همچنین رسانه‌های مصر 12 اکتبر (21 مهر) در واکنش به اقدام نفتی عربستان سعودی به شدت از سیاست‌های این کشور انتقاد کردند. روزنامۀ الوطن با انتشار گزارشی تحت عنوان «عربستان سعودی بهای حمایت از تروریسم و گروه‌های مسلح خشن را می‌پردازد»، سیاست‌های منطقه‎ای عربستان را به باد انتقاد گرفت.
https://taghribnews.com/vdcdnn0x5yt0ok6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی