تاریخ انتشار۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : 182997

کتاب فقه نظام اقتصادی اثر آیت الله اراکی

کتاب "فقه نظام اقتصادی اسلام" اثر آیت الله محسن اراکی توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) وارد بازار نشر شد.
کتاب فقه نظام اقتصادی اثر آیت الله اراکی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، کتاب "فقه نظام اقتصادی اسلام" در ابتدا با درآمدی بر مفهوم نظام اقتصادی و ارتباط آن با مکتب و علم اقتصاد شروع می‌شود و با تعریف واژگان اصلی از جمله؛ اقتصاد، فعالیت اقتصادی، ‌نظام اقتصادی،‌ جهان‌بینی اقتصادی و‌ مکتب اقتصادی آغاز می‌شود. همچنین جهان‌بینی اقتصادی مارکسیسم به طور طبیعی ابتدا تبیین می‌شود و سپس جهان‌بینی اقتصادی نظام سرمایه‌دار و در نهایت جهان‌بینی اقتصادی اسلام موضوعیت پیدا می‌کند.

در بخشی دیگر جهان‌بینی اقتصاد اسلامی اصل توحید، نظم، تقدیر عادلانه، حکیمانه بر جهان و اصول کلی جهان‌بینی اقتصادی اسلام موضوعیت پیدا می‌کند.

ضوابط و ملاک‌های کار اقتصادی منشا مالکیت از مباحث دیگر مطرح شده در این کتاب بوده در واقع این کتاب پژوهشی در قلمرو فقه اقتصادی است و هدف اصلی نویسنده ارائه نمونه‌هایی از تلاش‌های فقهی در راستای عرضه نظام اقتصادی بر اساس کتاب و سنت است.

در آغاز مباحث فقه نظام اقتصادی اسلام، مطالبی در زمینه تبیین طبیعت و شیوه خاص مطرح می‌شود. نویسنده در ابتدای مقدمه در واقع فقه را به دو دستۀ فقه کلان و خرد تقسیم‌بندی کرده و فقه نظام اقتصادی اسلام را در شاخه فقه کلان گنجانده است. این کتاب به طور اختصار به تبیین و نقد دو جهان‌بینی اقتصادی مبنای اقتصاد کمونیستی و سرمایه ‌داری می‌پردازد.

کتاب فقه نظام اقتصادی اسلام در ۳۲۸ صفحه توسط حضرت آیت الله اراکی(حفظه الله) تالیف شده و به همت انتشارات موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با قیمت ۱۳ هزار تومان منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
https://taghribnews.com/vdcdnx0f5yt0jn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی