تاریخ انتشار۲۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : 156743
امام جمعه موقت تهران:

دستآورد های هسته ای ناشی از جهاد و مجاهدت های پیگیر بوده است/حضرت زهرا (س) آیینه تمام نمای جلال جمال الهی

خطیب نماز جمعه تهران دستاوردهای انرژی صلح آمیز هسته ای را پیروزی فرهنگ اسلامی خواند و گفت: هر چه در این مسیر کسب کردیم ناشی از جهاد و مجاهدت های پیگیر بوده است.
دستآورد های هسته ای ناشی از جهاد و مجاهدت های پیگیر بوده است/حضرت زهرا (س) آیینه تمام نمای جلال جمال الهی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه نخست نماز جمعه در دانشگاه تهران با تفسیر سوره مبارکه حمد ، پیام های هشت گانه این سوره را تبیین کرد و گفت: ملاصدرا این سوره مبارکه را به هشت مرحله و درجه تقسیم کرده و هشت پیام قطعی در این سوره برای پیروان و تربیت شدگان قرآن کریم منظور شده است.

وی نخستین پیام سوره مبارک حمد را پیام معرفت دانست و افزود: معرفت به مفهوم گریز از همه حجاب ها و زدودن همه غبارهاست که موجب می شود وجهه قلب و چشم دل به جمال الهی دوخته شود به نحوی که نمازگزار جز خدا کسی را نبیند و نخواهد و توجهی به غیر او در نماز نکند.

خطیب نماز جمعه تهران ، شکر را پیام دیگر سوره مبارکه حمد دانست که منشا رشد و توسعه در وجود و بازیابی نعمات بیشتر است؛ نمازگزار درنماز همه چیز را نعمت می بیند و برای هر نعمتی شکری لازم می داند و همه این ها را نیز از خدا می داند.

صدیقی پیام دیگر سوره مبارکه حمد را رجاء دانست و گفت: عالم سراسر جلوه رحمت خداست، خداوند رحمان است ؛ خدا در آفرینش جهنم قصد انتقام ندارد اگر جهنم نبود خیلی ها ساقط می شدند و به جایی نمی رسیدند؛ جهنم مظهر عدالت خداست .

امام جمعه موقت تهران افزود: وقتی خدا سفره رحمتش را به وسعت همه کائنات گسترده است چه دلیلی دارد انسان درمانده ، دامن رحمتش را نگیرد و سراسر وجودش امید نباشد.

صدیقی ، خوف را پیام دیگر سوره مبارکه حمد دانست و اضافه کرد: انسان با دو بال تشویق و تنبیه پرواز می کند که هیچ یک به تنهایی کافی نیست ؛خدا نیز در این ملاقات که خود زمینه پذیرایی را فراهم کرده است هم جلوه رحمت مستمرش را در قالب رحمان و رحیم به گوش جان ما خوانده و در منظر چشم قلب مان قرار داده است و بعد مالک یوم الدین می گوییم تا برای ما هشدا ر باشد و از عواقب اعمال آلوده نگران باشیم.

خطیب نماز جمعه تهران ، اخلاص را از دیگر پیام های سوره مبارکه حمد دانست و گفت : اخلاص از مهمات سعادت است و بدون آن کسی به کمال نمی رسد ؛ خدا در سوره مبارکه توحید به ما آموخته است بگوییم ایاک نعبد و ایاک نستعین که فقط خدا را عبادت می کنیم.

صدیقی نماز را معراج دانست و افزود : پیام دیگر این سوره مبارکه مساله مقام دعاست که هم خداشناسی و هم خودشناسی است؛ در این مقام ، خدا را در عظمت ، غنا ، رحمت ، احسان ، جود ، کرم و عفو و خود را در فقر و نیاز و بیچارگی می یابیم.

خطیب نماز جمعه تهران ، اقتدا به اسوه ها را از دیگر پیام های سوره مبارکه حمد دانست و اضافه کرد: درجه و رتبه هشتم که نمازگزار ارتقا می یابد اقتدای به اسوه ها و افراد راه یافته است که می گوییم صراط الذین انعمت علیهم؛ انسان دوست دارد در طی طریق با کسی همراه باشد که خطرات راه را می شناسد .

صدیقی گفت: کسی که در نمازش هم معرفت دارد به مفهوم یافتن خدا در چشم دل و با خدا مانوس شدن است و خود را غرق در نعمت ها می بیند و امید به رحمت دارد و نگران اعمالش در برزخ و قیامت است و نیازمندانه به پیشگاه خدا دست نیاز بلند کرده است اگر با این وصف نماز اقامه کنیم امید است نماز ما معراجی شود که حالت چشمه دارد و ما را از همه پلیدی ها شستشو می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: حضرت زهرا (س) آیینه تمام نمای جلال جمال الهی بود و الگویی برای همه بشریت از جمله زنان است .

امام جمعه موقت تهران با اشاره به در پیش بودن میلاد سراسر برکت حضرت فاطمه زهرا (س) افزود: آن حضرت همه وجودش وقف استمرار نبوت و رسالت خاتمیه بود و حق مطلب را در دوران پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) ادا و اسلام ناب که همان اسلام حکومتی، زندگی و ولایی بود را تبلیغ کرد.

وی تأکید کرد: با حضور حضرت زهرا (س) در صحنه و استمرار مأموریت الهی دیگر هیچ عذر و بهانه ای برای کنار زدن غدیر و ولایتمداری برای احدی باقی نماند.

صدیقی با گرامیداشت سالروز ولادت حضرت امام خمینی (ره) و همزمانی آن با میلاد حضرت صدیقه طاهره (س) گفت: امام عظیم الشأن نیز ادامه دهنده راه فاطمی بود و پرچم غدیر را در عصر حاضر به اهتزار درآورد و در برابر حکومتهای شرق و غرب الگو ، فکر و راه جدیدی را معرفی کرد.

وی در ادامه گفت: متأسفانه در دنیای غرب برخلاف ادعاهایشان چیزی جز خیانت و تعرض به حقوق زنان نمی بینیم چرا که زن در آن جوامع ابزار ، کالا و و سیله ای برای ارضای شهوت است.

صدیقی افزود: آنان با این اقداماتشان در حق زنان جنایت می کنند چرا که آلودگی و گناه را جایگزین ارزشهای والای الهی و انسانی کرده اند.

خطیب جمعه تهران همچنین با گرامیداشت روز ارتش و در پیش بودن سالروز تاسیس سپاه پاسداران گفت: نیروهای مسلح پشتیبان و پناهگاه ملت و مظهر اقتدار مسئولان هستند.

وی تأکید کرد: مسلماً با یک نیروی مسلح قوی مسئولان می توانند در مجامع بین المللی قدرت چانه زنی را بالا ببرند.

صدیقی خاطر نشان کرد: خوشبختانه عملکرد نیروهای مسلح در دورانهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه دفاع مقدس بگونه ای بود که امام به آنان افتخار می کرد و امروز نیز افتخار رهبر و ملتند.

امام جمعه موقت تهران گفت: افتخار بزرگ به این است که در رأس فرماندهی نیروهای مسلح مرجع تقلید ، فقیه عادل و جامع الشرایط و نائب عام امام زمان (عج) قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در ادامه خطبه دوم به دیدار اخیر رئیس و متخصصان انرژی هسته ای کشورمان با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان در این دیدار با صراحت و شفافیت بیان داشتند که به هیچ قیمتی از دستاوردهای دانشمندان مان در مسئله انرژی صلح آمیز هسته ای عقب نشینی نخواهیم کرد.

وی به برکات انرژی صلح آمیز هسته ای در ابعاد کشاورزی ، پزشکی و دیگر علوم اشاره کرد و گفت: این دستاوردها نقطه عطفی در تمدن اسلامی و باور و ایمانی است که می شود در دامن دین به آن دست پیدا کرد و ما بدون نیاز به شرق و غرب به قله علم و صنعت راه یافتیم.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ادامه داد: ملتی که امید دارد و احساس استقلال می کند می داند که بدون استغنا ، استقلال نهادینه نمی شود و آنچه که ملت را محکم و با آرامش در مسیر پرواز قرار می دهد، این است که احساس کند بدون کمک گرفتن از دنیای استکبار می تواند روی پای خود بایستد.

خطیب نماز جمعه تهران گفت : شرق و غرب ، دانشمندان ما را در موضوع هسته ای یاری نکردند و هر چه به دست آوردیم با جهاد و مجاهدت پیگیر حاصل شد و این گونه این علوم را بومی کردیم.

وی گفت: در مسئله درجه غنی سازی ، غنی سازی ۲۰ درصد را نداشتیم اما دنیا در موضوع راکتور هسته ای تهران با ما کنار نیامد و مثل همیشه عهد شکنی کرد و وقتی قرار بود معامله به نتیجه برسد با کارشکنی آمریکا مواجه شدیم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اما در مدتی کمتر از آنچه آنها فکر می کردند ، دانشمندان ما غنی سازی ۲۰ درصد را بدست آوردند و این پیروزی برای ما نوعی پیروزی فرهنگی اسلامی بود.

وی گفت: بر این اساس نه آب سنگین اراک و نه کانون های دیگر هیچگاه تعطیل بردار نیست.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: گمان نکنیم مسئله هسته ای موجب تحریم بود، بلکه فتنه موجب تحریم شد چرا که در زمان فتنه ، برخی ، دولت را ضعیف نشان دادند و دشمنان جرأت کردند بی قانونی کنند.

وی گفت: اگر دنیای استکبار بتواند چرخ های سوخت هسته ای ما را از کار بیندازد ، چرخ تولید و اقتصاد هم مختل خواهد شد و اگر در این جهت اقتدار خود را نشان دهیم در بعد تولید هم خواهیم توانست موفق شویم و الا شکست خورده واقعی خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در ادامه سخنانش به سفر اخیر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: سیستانی های قهرمان در کنار بلوچ های وفادار سالیان سال با آرامش زندگی می کنند و حضور دولت در آنجا مورد تشویق است و مقام معظم رهبری نیز این نوع مسافرت ها را تأیید می کنند.

وی افزود: این نوع سفرها به نوعی آشنایی و دیدار رو در رو با ملت و تواضع در برابر ملت است و اولویت ها و نیازها با توجه به ویژگی های هر منطقه شناسایی می شود و امیدواریم این سفر به نفع مردم و در جهت تقویت نظام باشد.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش بیانیه اخیر پارلمان اروپا را سخیف ، بی شرمانه و زیاده خواهانه خواند و گفت: آنها خیال کردند وضع جدیدی پیش آمده است و مذاکره ، آنها را دچار اشتباه کرد و فکر کردند می توانند به دین و فرهنگ ما تعرض کنند.

وی افزود: ملت ما با استقامت در امر هسته ای و تقویت فرهنگ اسلامی ، جواب دندان شکنی به اتحادیه اروپا و استکبار و آمریکا و همه اذنابشان خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: امیدواریم امسال سال ارتقای فرهنگ ، تقویت حجاب و هنجارهای دینی باشد ، در همه عرصه های اخلاقی و مبارزه با فساد پیشرفت کنیم ، ادارات ، پرکار باشند و به مردم هم در عرصه اقتصاد میدان داده شود تا در نهایت به سرافکندگی دشمنان نظام منجر شود.
https://taghribnews.com/vdcdo90fsyt0k56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی