تاریخ انتشار۲۵ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : 59884
بعد از انقلاب مصر:

احیای صنعت مالی اسلامی در مصر

تنا- اختصاصی
مصر مهد صنعت مالی اسلامی که در آن سود و ربا حرام است، به شمارمی رود هرچند که این بخش به دلیل فساد های رژیم سابق این کشور و همچنین تلاش این رژیم برای اجرای نظام مالی غربی دچار رکود شده است.
احیای صنعت مالی اسلامی در مصر
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، بعد از انقلاب مردم مصر که به سرنگونی حسنی مبارک و حکومت وی منجر شد،مردم این کشور به بانکداری اسلامی روی آوردند و همین مسئله باعث خواهد شد تا مصر به یکی از مراکز اصلی صنعت مالی اسلامی در جهان تبدیل شود.

"امل عباس" مدیر مرکز تحقیقات شعبه بانک البرکة در مصر در این باره می گوید: بهترین سرمایه اسلامی آن است که از ربا به دور باشد و احساس شود که اموال وی دارای برکت است.

بانکداری اسلامی
بر اساس گزارش شرکت سرمایه گذاری"مکنزی" فعالیت های بانکداری اسلامی فقط ۳ الی ۴ درصد از فعالیت های بخش بانکداری مصر را به خود اختصاص داده است و حجم آن اکنون فقط ۱۹۳ میلیون دلار است .

"ابراهیم وردة" استاد یار دانشکده دیپلماسی در دانشگاه توفتس می گوید: در دوران بعد از مبارک نیاز مبرم به بازسازی و تغییر امور برای جبران کمبود ها داریم. 

احتمال دارد این مسئله فرصت مناسبی برای مراکز سرمایه گذاری اسلامی در منطقه خلیج فارس باشد که اکنون یکی از مراکز اصلی این صنعت به شمار می رود.

ورده افزود: مصر اکنون روی به سوی منطقه خلیج فارس کرده است تا با انتخاب گزینه های اسلامی حجم سرمایه گذاری ها در این کشور را افزایش دهد.

بیمه اسلامی
همچنین شرکت سرمایه گذاری اسلامی "بی ام بی" طی گزارشی اعلام کرد: که بیمه اسلامی(تکافل) فقط ۵ درصد از حجم بازار بیمه این کشور که ۱.۴۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود را تشکیل می دهد اما پش بینی می شود این درصد به سرعت افزایش یابد.

"صلاح ملایکة" مدیر اجرایی شرکت بیمه عربی اسلامی "سلامة" می گوید: تقاضا برای خدمات این شرکت بعد از سقوط نظام سابق به شدت در حال افزایش است.

بانکسکوب و تومسون رویترز طی گزارشی اعلام کردند: حجم سرمایه اسلامی در مصر تا سال ۲۰۱۳ به ۱۰ میلیارد دلار می رسد در حالیکه این رقم در سال ۲۰۰۷ در حدود ۶ میلیارد دلار بود.

همواره چالش ها مختلف در طی سال های گذشته برای صنعت مالی اسلامی در مصر خوشایند نبوده است.

ممکن است تغییراتی که اتفاق افتاده منجر به این شود که مردم مصر به دنبال جایگزین های خاصی بروند و امکان دارد که با استفاده از این جایگزین ها، برخی علل های اجتماعی که منجر به شروع ناآرامی ها در این کشور شد ، درمان شود.

منتقدان می گویند: در دوران مبارک ثروتمندان از وام ها و فرصت های کسب و کار مناسب بهره می بردند اما فقرا بیکار و در سطح پاینی زندگی خود را می گذراندند.

"غزالی عبد المالک" استاد اقتصاد دانشگاه قاهره و متخصص امور مالی اسلامی می گوید: تمرکز بر صنعت مالی بدون بهره و سرمایه گذاری های اخلاقی مورد قبول و پسند بیشتر شهروندان مصری است.
وی می افزاید: انقلاب مصر فرصت بسیار خوبی برای صنعت مالی اسلامی است تا جایگزین مناسبی برای صنعت بانکداری این کشور شود.
https://taghribnews.com/vdcdoj0k.yt0nj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی