تاریخ انتشار۱۴ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : 25214
در ۵ماهه نخست سال جاری:

صادرات غیرنفتی از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشت

در پنج ماهه نخست سال جاری صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی به ۱۰میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۵/۳۴ درصد رشد نشان می‌دهد.
صادرات غیرنفتی از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشت
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از روابط‌ عمومی گمرک جهموری اسلامی ایران، وزن این میزان صادرات غیرنفتی ۲۳ میلیون و ۸۹۱هزار تن بود که در مقایسه با سال قبل ۲۸/۳۵ درصد رشد داشته است.

این گزارش حاکی است، در مدت یاد شده صادرات غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی به ۱۱ میلیارد و ۸۲۶ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۶/۲۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین وزن صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی ۲۶ میلیون و ۵۰۱ هزار تن بود که به لحاظ وزن نیز ۴۵/۲۲درصد رشد داشت.

براساس گزارش دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران واردات کشورمان درپنج ماهه نخست سال جاری در مجموع به ۲۴ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱/۲۲درصد افزایش یافته است.

شایان ذکر است، وزن این میزان کالای وارداتی درپنج ماهه نخست سال جاری ۱۹ میلیون و ۶۲۷ هزار تن بودکه از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۷/۱ درصد کاهش داشت.

در پنج ماهه نخست سال جاری پروپان مایع
شده عمده ‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود. سهم این کالا از صادرات غیرنفتی کشورمان در مدت یاد شده ۵۷۶ میلیون دلار بود و ۶۹/۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی به این کالا اختصاص داشت. جایگاه بعدی نیز به سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده اختصاص دارد که سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در این مدت به ۵۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسید

پلی اتیلن گرید فیلم با ۵۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار سومین کالای عمده صادراتی کشورمان بود و ۱۳/۵ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.

متانول نیز چهارمین کالای عمده صادراتی کشورمان در مدت یاد شده بود و با ۳۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ۴۹/۳ در صد از کل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داد و بوتان نیز با ۳۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در جایگاه پنجم قرار گرفت.

خریداران کالاهای ایرانی

در پنج ماهه نخست سال جاری چین با واردات یک میلیارد و ۸۰۸ میلیون و ۸۷۰ هزار دلار انواع کالای ایرانی عمده‌ ترین واردکننده کالا از ایران بود.

در این مدت ۹۱/۱۷درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به کشور چین اختصاص داشت.

عراق با خرید یک میلیارد و ۶۱۴ میلیون و۶۵۰ هزار دلار انواع کالای ایرانی، دومین کشور بزرگ واردکننده کالا از ایران بود. سهم عراق از کل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به ۹۹/۱۵ درصد رسید. امارات متحده عربی بایک میلیاردو
۴۵۴ میلیون و ۲۲۰ هزار دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و تنها ۴۰/۱۴ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به این کشور اختصاص یافت. براساس این گزارش هند با ۷۱۲ میلیون و ۶۴۰هزار دلار و افغانستان با ۴۷۲ میلیون و ۵۳۰ هزار دلار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

اقلام عمده وارداتی

در پنج ماهه نخست سال جاری بنزین عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود و با اختصاص ۲۴/۹ درصد از کل ارزش واردات و۴۸/۱۵ درصد از وزن، جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. طلای خام برای مصارف غیر پولی با ۹۲/۴ درصد سهم ارزشی در جایگاه دوم قرار گرفت و شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج با ۵۴/۳ درصد سهم از ارزش، رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

عمده ترین صادرکننده کالا به ایران

در مدت یاد شده 9۹ /۳۱درصد از کل ارزش واردات کشورمان از طریق امارات متحده عربی بوده است و به همین جهت امارات به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده کالا به ایران در رتبه نخست جای گرفت .سهم امارات از واردات کشورمان در این مدت ۷ میلیاردو۷۵۵ میلیون دلار بود.

چین با ۲ میلیارد و۴۶ میلیون دلار و ٤٤/٨ درصد سهم ارزشی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و کشور آلمان نیز با یک میلیارد و ۹۲۵ میلیون دلار و ٩٤/٧ درصد در رتبه سوم جای گرفت. کشورهای ترکیه و کره نیز به ترتیب

٥٤/٦ درصد و٢٤/٦ درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌ های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

https://taghribnews.com/vdcdox0x.yt0kf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی