>> نیروهای خارجی که وارد سوریه می‌شوند، نیروهای متجاوز هستنداگر بخواهیم مذاکرات مفید باشد باید مذاکرات سوری-سوری باشد | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 262448
بشار اسد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "فونیکس" چین

نیروهای خارجی که وارد سوریه می‌شوند، نیروهای متجاوز هستند/اگر بخواهیم مذاکرات مفید باشد باید مذاکرات سوری-سوری باشد

رئیس جمهوری سوریه تأکید کرد که نیروهای خارجی که بدون دعوت یا اجازه ما به خاک سوریه وارد می‌شوند، نیروهای مهاجم و متجاوز هستند.
نیروهای خارجی که وارد سوریه می‌شوند، نیروهای متجاوز هستند/اگر بخواهیم مذاکرات مفید باشد باید مذاکرات سوری-سوری باشد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،"بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "فونیکس" چین تأکید کرد که بحران در سوریه باید از دو مسیر موازی و همزمان یعنی مبارزه با تروریسم و مسیر سیاسی یعنی گفت‌ و گوهای سوری–سوری قابل حل باشد.

رئیس جمهوری سوریه افزود: تنها راه حل بحران سوریه از آغاز این بحران و جنگ علیه سوریه تا الآن، آشتی بین دولت و افراد مسلح در سوریه است که بعضی از آنها به دولت پیوسته و برخی دیگر سلاح خود را تحویل دادند و به زندگی عادی بازگشتند.

اسد تأکید کرد: نیروهای خارجی از جمله ترکیه یا آمریکا یا نیروهای دیگر که بدون دعوت یا اجازه ما به خاک سوریه وارد می‌شوند، نیروهای مهاجم هستند.

بشار اسد درباره طرف‌هایی که بر سر میز مذاکرات می‌نشینند، گفت: طرف‌های زیادی هستند که برخی از آن‌ها ملی‌گرا بوده و نماینده کسی نیستند بلکه نماینده خودشان هستند اما برخی دیگر نماینده تروریست‌ها بوده و در واقع تروریست‌هایی بر سر میز مذاکرات هستند و برخی دیگر نیز نماینده کشورهای خارجی مثل عربستان، ترکیه، فرانسه، انگلیس و شاید آمریکا هستند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مذاکرات مفید باشد باید مذاکرات سوری -سوری باشد؛ ما ساختار مذاکرات را ایجاد نکرده‌ایم بلکه این ساختار از سوی استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه و با نفوذ کشورهایی که می‌خواهند از مذاکرات به عنوان اهرم فشار بر سوریه استفاده کنند، ایجاد شده است، همانطور که گفتم هر فردی نماینده دستورکارهای مختلفی است. مخالفان هیئتی واحد ندارند در نتیجه ما باید با چه طرفی مذاکره کنیم. این بار مذاکراتی در ژنو وجود نداشت و این همان دلیل نتیجه ندادن این مذاکرات بود. تنها مسأله‌ای که در ژنو مورد بررسی قرار گرفت دستورکار، عنوان‌ها، مسائلی که بعدا درباره آن صحبت می‌کنیم و از این قبیل بود. انتظار نداشتیم ژنو به بار بنشیند اما آن گامی در مسیری طولانی است.

بشار اسد افزود: روش ممکن برای رسیدن به راهکار بحران به دو صورت است که یکی جنگ با تروریست‌هاست که این وظیفه دولت است و دوم برگزاری مذاکرات؛ این مذاکرات ابعاد مختلف دارد که یکی از آن‌ها بعد سیاسی است که به آینده سوریه و نوع نظام سیاسی مرتبط است؛ برای همین این مسأله به خود سوری‌ها و برگزاری همه ‌پرسی مرتبط است. بعد دوم ترغیب افراد مسلح و کسانی که مرتبط با گروه‌های تروریستی هستند به کنار گذاشتن سلاحشان در مقابل عفو است. ما در این راستا تلاش زیادی کرده‌ایم. از آغاز بحران تاکنون تنها راهکار آشتی‌های ملی میان دولت و افراد مسلح بوده است.

وی درباره امید هیأت مخالفان سوریه به سیاست‌های آتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: زمانی که بخواهی به یک کشور خارجی امید ببندی این یعنی شما ملی‌گرا نیستی؛ آنها باید بر حمایت مردم سوریه نه کشور دیگر حساب باز کنند. اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات برای ریاست‌جمهوری‌اش درباره اولویت شکست داعش بود اما ما هیچ گونه اقدام چشمگیری در این زمینه شاهد نبودیم ما اکنون شاهد انواع مختلفی از حملات نظامی هستیم اما تنها به مناطق اندکی محدود شده و در نتیجه نمی‌توان به صورت مجزا به مبارزه با تروریسم پرداخت بلکه حملات باید فراگیر باشند نه اینکه جزئی یا موقتی باشند.

 اسد گفت: نمی‌توان حملات را تنها به بمباران هوایی محدود کرد بلکه باید با نیروهای زمینی همکاری صورت گیرد برای همین بود که روس‌ها از آغاز حمایتشان از ارتش سوریه در جنگ علیه داعش و ممانعت از پیشروی این گروه موفق بودند؛ ما امیدواریم که دولت و مسئولان جدید آمریکا آنچه را که ما شنیدیم اجرا کنند و باید به این مساله نیز توجه کرد که صحبت درباره تروریسم تنها به داعش محدود نمی‌شود بلکه ما با گروه دیگری به عنوان جبهه النصره مواجه هستیم. گروه‌های زیادی هستند که عضو داعش نیستند بلکه عضو القاعده هستند و همان ایدئولوژی را دارند.

بشار اسد درباره همکاری با دولت ترامپ گفت: بله زمینه‌هایی وجود دارد اما به صورت عملی هنوز این مساله امکان‌پذیر نیست چراکه هیچ ارتباطی میان سوریه و آمریکا در سطح رسمی وجود ندارد. حتی حملات آن‌ها علیه داعش بدون همکاری و مشورت با ارتش یا دولت سوریه صورت گرفته و این غیرقانونی است.ما و دولت ترامپ به صورت نظری درباره اولویت مبارزه با تروریسم هم‌ فکر هستیم اما به صورت عملی هنوز نه.

وی در جواب این سؤال که آیا تماس‌های شخصی با ترامپ دارد یا خیر؟ گفت: نه به هیچ وجه. درباره تماس‌های غیرمستقیم کانال‌های ارتباطی زیادی وجود دارد، اما نمی‌توانید روی کانال‌های خصوصی حساب باز کنید زمانی که می‌خواهید درباره روابط واقعی با دولتی دیگر صحبت کنید، باید این کانال‌ها رسمی باشند.
 
 
https://taghribnews.com/vdcdox0xjyt09o6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی