تاریخ انتشار۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : 38823
در دیدار هیات علمای مذهبی هند با آیت الله جوادی آملی عنوان شد:

تاکید بر رسالت درون گروهی و برون گروهی مجمع تقریب مذاهب

رسالت مجمع تقریب فقط منجر به بهره های درون گروهی نیست، بلکه وظیفه مهمتری دارد و آن هدایت برون گروهی است
هیات علمای مذهبی کشور هند که متشکل از پیروان مذاهب شیعه امامیه، شیعه اسماعیلیه بهره و سنی های حنفی است، به دعوت مجمع تقریب مذاهب سفر پنج روزه ای را به جمهوری اسلامی به انجام رسانید. این هیات در قم با آیت الله عبدالله جوادی آملی، از اساتید برجسته حوزه علمیه، دیدار داشت.
تاکید بر رسالت درون گروهی و برون گروهی مجمع تقریب مذاهب
خبرگزاری تقریب (تنا):

جلسه آیت الله جوادی آملی از میهمانان در خواست کرد که ابتدا سخن بگویند، اما اعضای هیات از این استاد برجسته اخلاق خواستند که آغاز کلام کرده و تا آنها از سخنان وی استفاده کنند. 

جوادی آملی در ابتدا مقدم میهمانان را گرامی داشته و آرزو نمود که اعضای هیات سفر خوشی را در جمهوری اسلامی سپری کنند. وی همچنین برای مجمع تقریب آرزوی موفقیت نموده و اظهار امیدواری کرد که اقدامات این مجمع مورد تایید حضرت ولیعصر (عج) قرار داشته باشد. 

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: رسالت مجمع تقریب فقط منجر به بهره های درون گروهی نیست، بلکه وظیفه مهمتری دارد و آن هدایت برون گروهی است. 

وی گفت: در جمع شما گروهی از برادران سنی مذهب و گروهی از برادران شیعه اسماعیلی حضور دارند و همه مسلمان هستند. رسالت تقریب با بهره های درون گروهی مسلمانان خاتمه پیدا نمی کند. در کشور پهناور هند بسیاری از افرادی زندگی می کنند که مسلمان نیستند. رسالت شما علما و دانشمندان حوزوی و دانشگاهی اینست که اسلام را آن طوری که هست که به جهان علم معرفی کنید. 

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: در گذشته دور، یک غفلتی در هند راه پیدا کرد که اسلام در این کشور درست معرفی نشد. عصاره تلخ آن غفلت پیدایش بودایی ها و هندوهای بت پرست است. 

وی سخنان خود را اینگونه ادامه داد: هم اکنون زمانی که ادیان را تقسیم بندی می کنند، می گویند ادیان ابراهیمی که اسلام و مسحیت، یهودیت و مانند آن را شامل می شود و ادیان غیر ابراهیمی نیز ادیانی چون بودایسم و هندوئیسم را در بر می گیرد. 

جوادی آملی تصریح کرد: در دینی که خداوند به وسیله حضرت ابراهیم خلیل الله عرضه نمود، عالمان دین وارثان انبیاء هستند. عالمان دین مطالب وحی انبیاء را درست درک کرده اند، درست ضبط و نگهداری کرده اند، درست عمل کرده اند و درست به جامعه منتقل کرده اند، بنابراین جامعه را موحد بار آورده اند. 

وی اظهار داشت: ابوریحان بیرونی که یکی از سرشناس ترین دانشمندانی به شمار می رود که در بیش از هزار سال قبل می زیسته اند، در کتاب " تحقیق ماللهند " چنین می گوید: " دین حنیف ابراهیم خلیل علیه السلام به یونان رفت و دانشمندان بزرگی چون ارسطو و افلاطون این دین را شناختند، توحید را حفظ کردند و آن سرزمین به شرک آلوده نشد ." 

این مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: این نکته را باید بر بیان وی افزود که همان دین به وسیله قرآن و عترت به ایران آمد. در درجه اول اهل بیت عصمت و طهارت و در درجه دوم شاگردان آنها مانند فارابی، ابوسینا، خود ابوریحان و سایر دانشمندان هزار سال گذشته این توحید را حفظ کردند. سخن از بودا و برهما نه در یونان است و نه در ایران. اگر علمای هند سعی می کردند که توحید ابراهیمی را درست درک کرده، عمل کرده و درست به جامعه ارائه کنند، هند هرگز دچار بودا و برهما نمی شد. 

وی در فراز دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: الان که به لطف الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی در ایران شکل گرفته است و به برکت همین نظام مقدس، جریان حزب الله لبنان سالیان متمادی است که در مقابل اسرائیل ایستاده و آن را به خاک کشیده است و در تونس که مسئول رسمی آن مانع پخش اذان از رسانه های رسمی این کشور بود، رخت بربست و صدای الله اکبر از رسانه های تونس به گوش می رسد، نوبت آن رسیده است که بساط بت پرستی از سرزمین اسرار آمیز هند رخت بربندد. 

آیت الله جوادی آملی در پایان باز هم تاکید کرد که رسالت تقریب فقط بهره برون گروهی ندارد که مسلمانان را جمع کند، بلکه رسالتش برون گروهی است که انسان ها را با هم جمع کند. اگر انسان ها منبع مشترک داشته باشند که دارند، دارای اصول مشترک نیز خواهند بود. آنگاه پیام مجمع تقریب هم در کنفرانس اسلامی گوش شنوا می طلبد، هم در سازمان ملل مستمع خواهد داشت. 

خبرنگار تقریب- قم
https://taghribnews.com/vdcdsj0s.yt0jx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی