تاریخ انتشار۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : 208439
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حادثه منا برای ما بسیارگران تمام شد/ مستندات برای پیگیری حادثه آماده شده است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در اجلاسیه عمومی اساتید مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: طبق اظهارات شهود و تحقیقات جمع آوری شده گزارش مستند آماده است. این حادثه برای ما بسیار گران تمام شد زیرا چندین شخصیت مهم کشور را از دست دادیم.
حادثه منا برای ما بسیارگران تمام شد/ مستندات برای پیگیری حادثه آماده شده است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت‎الاسلام والمسلمین "قاضی عسكر" نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت یكشنبه شب در مراسم بررسی زوایای حادثه خونین منا در اجلاسیه عمومی اساتید مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: این حادثه برای ما بسیار گران تمام شد؛ 5 نفر از قاریان و گروه تواشیح بعثه به شهادت رسیدند؛ سفیر سابق ما در لبنان هنوز تعیین وضعیت نشده است، سفیر ایران در اسلوونی، حجت الاسلام حسینی، امام جماعت صحن جامع رضوی، هفت روحانی زبده كاروان، 17 مدیر و عوامل اجرایی كاروان ها نیز در این مسیر رحلت كردند.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه افزود: امسال كیفیت اسكان زائران بالاتر رفت، اما از نظر هزینه كاهش 5 درصدی را شاهد بودیم؛ حج جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك وسیله قدرتمند برای معرفی انقلاب و مواضع رهبر معظم انقلاب و افتخار برای جمهوری اسلامی ایران خود را نشان می دهد و همه هم به این مساله اعتراف دارند. بطوری که بعثه های دیگر كشورها بدون هیچ ابایی بیان می كنند كه ایران بهترین حج را دارد و همیشه هم می گویند كه می خواهند از مدل مدیریت حج ایران الگوبرداری كنند.
 
قاضی عسكر با اشاره به حوادث حج امسال اظهار كرد: حادثه اول، سقوط جرثقیل بود كه 11 نفر از زائران ما به لقای الهی پیوستند و پس از آن مشخص شد كه دو تن از زائران اهل سنت كه از زمان عمره در مكه مانده بودند در این میان بودند؛ نزدیك به 70 نفر نیز مجروح شدند كه خوشبختانه جراحت ها سنگین نبود و با بسیج شدن نیروهای امداد اكثر این افراد سرپایی مداوا شدند.
 
سرپرست حجاج ایرانی افزود: كسانی كه در حرم به لقای خدا می پیوندند، جایگاه بسیار ویژه ای نزد خداوند دارند؛ دولت سعودی در این اثنی شركت بن لادن را جریمه و كار را متوقف كرد و به بازماندگان این حادثه نیز قول هدایای نقدی و زیارتی داد كه فضا را تا حدی تعدیل كرد.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: از جمله مواردی كه به حجاج گفته شد آن بود كه در روز اول به دلیل ازدحام جمعیت وقتی وارد منا می شوید پس از استراحت، از ساعت 9 به بعد برای رمی جمرات بروید؛ از 455 كاروان، 400 كاروان هیچ آسیبی ندیدند و 35 كاروان بیشترین آسیب را دیدند.
 
قاضی عسكر گفت: ما هیچ زمانی در گذشته، در مسیر جمرات این مقدار تلفات نداشتیم؛ زمانی كه اجازه می دادند كه اتوبوس ها حركت كنند، چند آسیب دیدگی رخ می داد؛ اما هرگز چنین تلفاتی نبود.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه گفت: دولت سعودی امسال نیروهای زبده خود را در اختیار نداشت و نیروهای بی تجربه توان امدادی نداشتند؛ ماموران آنها وقتی وارد شدند اجازه ندادند كه كسی طرف جنازه ها بیایند. بیمارستان های عربستان نیز در آن منطقه آمادگی این حجم بیمار را نداشتند و تعدادی از بیماران ما به دلیل رسیدگی نکردن در بیمارستان ها جان دادند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه به جایی رسیدیم كه سردخانه ها پر شده بود و آنها جایی برای نگهداری اجساد نداشتند و شرایط بسیاری بدی بود و درچنین فضایی كه بوی متعفن ایجاد شده بود، كارگزاران حج باید جنازه ها را شناسایی می كردند.
 
قاضی عسكر گفت: سخنرانی رهبر معظم انقلاب تاثیر بسیار موثری در ادامه پیگیری ها گذاشت و در طول تاریخ سراغ نداریم این چنین یك رهبری از ملت خود حمایت كند.
 
وی افزود: این شرایط بسیار وخیم است و مجموعه تحقیقاتی به زودی كامل می شود و منتظریم كه همه زائران بازگردند كه پیگیری ها كامل شود.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تأکیدکرد: عمره نیز كه جنبه مستحبی دارد به این زودی ها راه اندازی نخواهد شد.
 
وی اظهار كرد: شیوه سنتی در حج دیگر جواب نمی دهد و باید شیوه های سنتی عوض شود؛ آنها هنوز می خواهند با خیمه های قدیمی حجاج را در گرمای 50 درجه نگاه دارند؛ مهندس شهرستانی در دهه 50 شمسی طرحی برای جانمایی 5 میلیون زائر در منا طراحی كرد كه "بن باز مفتی عربستان" با آن مخالفت كرد.
 
قاضی عسكر در پایان گفت: باید از حقوق زائران دفاع كنیم و از مردم می خواهم كه دعا كنند این مساله به فرجام نیكی برسد و از این امتحانی كه برای امت ما ایجاد شده است سربلند بیرون بیایند.
 
https://taghribnews.com/vdcdsj0xnyt0zo6.2a2y.html
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی حج
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی