تاریخ انتشار۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : 285632

دیدار مسئولین پژوهشکده الذریّة النبویّة با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

تنا - استان قم
مسئولین پژوهشکده الذریّة النبویّة با حضور در دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با وی دیدار و گفتگو کردند .
دیدار مسئولین پژوهشکده الذریّة النبویّة با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیة الله العظمی صافی گلپایگانی با این شعر عربی از «شافعی» امام اهل سنت که در وجوب محبت اهل بیت(ع) سروده است بیانات خود را آغاز کرد که:
 
یا آل بیت رسول الله حبکم / فرض من الله فی القرآن انزله
کفاکم من عظیم الفخر انکم / من لم یصل علیکم لا صلاة له
 
سپس بیت شعری از «خاقانی» را قرائت کرد که :
 
علوی دوست باش خاقانی / کز عشیرت علی است فاضل تر
هرکه بد بینی از نژاد علی / نیک تر دان ز خلق و عادل تر
بدشان بهتراز همه نیکان / نیکشان از فرشته کامل تر
 
آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به تلاش خود در این زمینه گفت: بنده به این مطلب توجه داشته ام و به آن اهمیت داده ام؛ هم در کتابهایی که تألیف نموده ام و هم در تصویب قوانین. در زمانی که در شورای نگهبان بودم و در زمان تصویب قوانین مربوط به ثبت احوال، تأکید اینجانب بر ثبت سیادت سادات در اسناد سجلی موجب تصویب این قانون گردید و زمینه حفظ نسب تمام سادت ایران فراهم شد. در واقع با این اقدام، توانستم ثبت سیادات را در ایران قانونمند کنم.
 
وی با ذکر نمونه هایی از سادات و نسل علی(ع) افزود: سادات سنی زیادی نیز در نقاط مختلف جهان وجود دارند. در سفری که در سالهای دور به کربلای معلی داشتم، دیدم که پادشاه اسبق مغرب (جد پادشاه فعلی) که از سادات حسنی صحیح النسب بود شخصاً ضریح اباعبدالله(ع) را غبارروبی می کرد.
 
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در باب سیادت صفویان متذکر شد: صفویه از سادات بودند و ما سیادت آن ها را قبول داریم و کسی نباید در این امر شبهه کند. خاندان هاشمی که در اردن حاکم هستند هم از سادات معروف هستند.
 
وی سپس با اشاره به اهمیت حفظ احترام سلاله پیامبر اکرم(ص) ادامه داد: هرچه تکریم و تعظیم و تجلیل از اهل بیت(ع) باشد نشانه دین و ایمان و اسلامیت است.
 
آیت الله صافی گلپایگانی در پایان با دعا برای موفقیت پژوهشکده، خطاب به رئیس و مسئولین پژوهشکده الذریّة النبویّة نیز گفت: این افتخاری که شما پیدا کرده اید بسیار بزرگ است. کار شما مهم است و در این راه نیاز به سفرها و کارهای تحقیقاتی فراوان دارید.
 
حجت الاسلام والمسلمین «حسن صافی» فرزند این مرجع تقلید و از اساتید عالی حوزه علمیه نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت موضوع سیادت در فقه گفت: احکام سادات با غیر سادات تفاوت هایی داردو مثلاً حضرت آیة الله العظمی صافی در خصوص رد مظالم، احتیاط می کنند و نظرشان  این است که رد مظالم غیر سادات را نباید به سادات داد.
 
در ابتدای دیدار  حجت الاسلام والمسلمین «سید منذر حکیم» رییس پژوهشکده الذریّة النبویّة ضمن اشاره به روند شکل گیری پژوهشکده الذریّة النبویّة، به نامه مرحوم آیة الله العظمی بروجردی و تاسف ایشان از عدم اهتمام سادات به حفظ نسب خود اشاره کرد و شرحی در باب تشکیل دارالنقابه ها در گذشته ارائه داد.
 
وی ادامه داد: پژوهشکده الذریّة النبویّة پژوهشکده ای حوزوی و مستقل است و از آنجا که در ابتدای حرکت خود قرار دارد یکی از برنامه های ما دیدار با علماء و مراجع عظام تقلید است و بهره مندی از ارشادات و رهنمودهای ارزنده آنان است.

 حکیم در پایان سخنان خود درخواست اجازه استفاده از سهمین برای انجام امور سادات و نیز انجام امور علمی پژوهشی را به صورت کتبی تقدیم کرد.

همچنین در ادامه  حجت الاسلام والمسلمین «سید مرتضی صالحی خوانساری» عضو جدید هیات امنای پژوهشکده با ابراز خشنودی از این ملاقات، به معرفی پژوهشکده الذریّة النبویّة و اهداف تأسیس آن پرداخت.
 
شایان ذکر است "پژوهشکده الذریة النبویة" با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین «سید منذر حکیم» از اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، تأسیس شده و به آموزش و پژوهش در باب بررسی نسب سادات در کشورهای مختلف می پردازد.
 
https://taghribnews.com/vdcdsk0xxyt0j96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی