تاریخ انتشار۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : 191221
رئیس جمهور عراق درآستانه سفر به تهران؛

روابط ايران و عراق راهبردي است /ما حضور ايران را در عراق دخالت در امور داخلي تلقي نكرده ايم

فواد معصوم: در ملاقات شخصيتهاي جهاني درباره روابط تهران - بغداد همواره تاكيدكرده ام روابط ما منبعث از همان اشتراكات محكم تاريخي است و ما ايران را از نگاه خود مي بينم، نه از پنجره ديگران .
روابط ايران و عراق راهبردي است /ما حضور ايران را در عراق دخالت در امور داخلي تلقي نكرده ايم

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) رييس جمهوري عراق در آستانه سفر رسمي به تهران درمصاحبه اختصاصي با ايرنا درباره روابط دوجانبه - مسايل منطقه اي ونقش ايران در كمك به دولت و ملت عراق در جنك عليه داعش صحبت كرد. 
فواد معصوم - با اشاره به اينكه روابط ايران و عراق يك روابط ريشه دار بر مبناي اشتراكات قومي - ديني - فرهنگي با بيش از هزار كيلومتر مرز مشترك است - گفت : ازهنگام تشكيل نظام جديد در عراق - روابط تهران - بغداد- روابطي ممتاز و عالي در همه زمينه ها بوده است . 
وي با بيان اينكه اين موضوع را با ساير طرف هاي خارجي نيز مطرح كرده ايم - افزود: ما در ملاقات هايمان با شخصيت هاي جهاني - در توضيح روابط تهران و بغداد همواره سخن گفته ايم و تاكيد كرده ايم كه روابط ما منبعت از همان اشتراكات محكم تاريخي است و ما ايران را از نگاه خود مي بينم - نه از پنجره ديگران .

رييس جمهوري عراق - روابط دو كشور را روابطي راهبردي دانست و افزود: بر همين اساس است كه مي بينيم ايران اولين كشوري است كه با ارسال كمك هاي نظامي - به حمايت از عراق در جنك عليه داعش اقدام كرد. 

وي گفت : هم اكنون روابط ما در سطح عالي در همه زمينه ها- از جمله اقتصادي - فرهنگي و نظامي - جريان دارد و ما تلاش مي کنيم كه اين روابط هرچه بيشتر گسترش يابد. 
فواد معصوم - تبادل هيات هاي عالي ميان دو كشور را بطور مستمر در طول سال - بيانگر عمق اين روابط دانست و ديدارهاي رسمي ميان مقامات دو كشور را بسيار مهم توصيف كرد.  

وي درباره محورهاي مذاكرات و رايزني هايش در تهران گفت: اين اولين سفر رسمي من به تهران پس از تصدي پست رياست جمهوري عراق است و مسايل و موضوعات مشترك زيادي داريم كه آنها را در تهران پي خواهم گرفت . روابط سياسي - اقتصادي - فرهنگي - مسايل جاري منطقه از جمله محورهايي است كه رييس جمهوري عراق گفت كه در تهران با رييس جمهوري و مقامات ايراني بررسي خواهدكرد. 

وي افزود: در اين سفر سه وزير كابينه عراق همراه من خواهند بود- يكي از آنان وزير محيط زيست است كه با توجه به اهميت و ضرورت پيشگيري از پيشروي کوير و تخريب محيط زيست - نياز به همكاري هاي گسترده داريم و البته در اين زمينه همكاري کشورهاي منطقه نيز ضرورت دارد. 

رييس جمهوري عراق - وزير تجارت را ديگر عضو هيات همراهش به تهران معرفي کرد و گفت : ما داراي همكاري هاي تجاري خوب و گسترده اي با ايران هستيم كه براي گسترش هرچه بيشتر اين روابط لازم است زمينه هاي همكاري را آسان سازي کنيم و اين مسايل نيز نيازمند مذاكرات جدي و مداوم است.  

اما سومين وزير همراه رييس جمهوري عراق - وزير گردشگري است كه حوزه آن با تبادل سالانه حدود چهار ميليون مسافر و گردشگر ميان دو كشور- از مهمترين زمينه هاي روابط دو كشور محسوب مي شود. 

فواد معصوم گفت : مباحت در اين حوزه خيلي اهميت دارد و ضروري است كه مشكلات و موانع بر سر راه گردشگري دو كشور برداشته شود. 
وي در عين حال - مسايل جاري در منطقه را نيز بسيار حائز اهميت دانست و اضافه كرد باتوجه به اينكه ايران و عراق - دو كشور مهم منطقه محسوب مي شوند- در تهران درباره مسايل منطقه اي بحت و تبادل نظر خواهيم كرد.

رييس جمهوري عراق در پاسخ به سوالي درباره برخي منتقدان حضور ايران در كنار عراق در جنگ عليه داعش گفت: ما اعتقاد داريم كه حضور ايران و كمك اين كشور در جنك عليه داعش - اقدامي برادرانه بود. 

وي درتوضيح مساله حمايت فوري ايران از عراق در روزهايي که داعش اين كشور را تهديد مي کرد افزود: خطر داعش نه تنها عراق و ايران - بلكه تمام منطقه را تهديد مي کرد و اگر اين گروه تروريستي در عراق موفق شده بود، اين تنها ايران نبود كه تهديد مي شد- بلكه خطر داعش براي همه كشورهاي همسايه اعم از تركيه - اردن - عربستان و كويت و حتي کشورهاي خارج از منطقه مشكل امنيتي ايجاد مي کرد. 

از رييس جمهوري عراق به عنوان مقامي که بطور مستقيم در جريان همكاري ها و روابط تهران و بغداد قرار دارد و بر آن نظارت مي کند- سووال كرديم كه پاسخ وي به آنها كه در خصوص نقش ايران در عراق تبليغات منفي به راه انداخته اند- چيست - وي تاكيد كرد: ما حضور ايران را در عراق - دخالت در امور داخلي تلقي نكرده و منفعت طلبانه هم نمي دانيم واعتقاد داريم كمك هاي ايران مثبت و به موقع بوده است . 
وي در اين باره افزود: هركشوري در دنيا به دنبال امنيت ملي خود است. داعش زماني که بخشي هايي از عراق را اشغال كرده بود- امنيت ايران و مرزهاي آن را تهديد مي کرد وايران كمك هاي خود را فوري به عراق تقديم كرد كه درچارچوب روابط مستحكم و گسترده دو كشور بود. 
فواد معصوم ادامه داد: از طرف ديگر بايد توجه داشت كه اگر داعش بركل عراق مسلط مي شد- اين تهديد تنها متوجه ايران نبود- بلكه امنيت همه  كشورهاي منطقه و حتي جهان را به خطر مي انداخت .

رييس جمهوري عراق در ادامه گفتگو ادامه جنگ را براي مردم يمن خسارت باردانست وگفت:  معتقدم استمرار اين جنگ - منطقه را با مشكلات زيادي مواجه خواهدكرد.
فواد معصوم در پاسخ به سووالي مبني بر اينكه آيا جنگ راه حل مناسبي براي حل مشكلات جاري منطقه است - تاكيد كرد: من جنگ با تروريسم و گروههاي تروريستي را ضروري مي دانم - اما جنگ بين دولت هاي منطقه اصلا به صلاح نيست و ما آن را رد مي کنيم.  
وي افزود: من در نشست اتحاديه عرب در شرم الشيخ مصر نظرم را به صراحت گفتم و تاكيد كردم كه اقدام نظامي - راه حل مناسبي براي حل مشكلات نيست  و طرف ها بايد پاي ميز مذاكرات بنشينند و با گفت و گو مسايل را حل كنند- چرا كه به اعتقاد ما- "هزار ساعت گفت و گو بهتر از يك ساعت جنگ "
است.  
از رييس جمهوري عراق سووال كرديم - آيا شما در خصوص بحران كنوني يمن با طرف مقامات عربستان رايزني و گفت و گو داشته ايد- وي پاسخ داد: من  در شرم الشيخ نظرم را در حضور همه گفتم. وي با بيان اينكه "به نظر ما توافق ميان دولت هاي منطقه بهترين راه حل و به نفع همه است "- چهار كشور ايران - عراق - تركيه و عربستان را از كشورهاي مهم منطقه معرفي کرد وگفت : اين كشورها بايد در خصوص مسايل مختلف منطقه - ضمن گفت و گو و همكاري و  تعامل - به فرمولي از توافق برسند و اين امر براي منطقه بسيار مهم است . 
رييس جمهوري عراق تاكيدكرد گفتگوها و تلاشهاي ديپلماتيك اين چهار كشور به ايجاد ثبات و امنيت در سراسر منطقه خواهد انجاميد. 
از فواد معصوم پرسيديم به عنوان يك سياستمدار- آيا اميدي براي پايان اين بحران منطقه اي قايل هستيد- كه وي گفت : اكنون صداهايي براي پايان دادن به اين جنگ شنيده و نشانه هايي ديده مي شود و ما نيز موافق راه حل غيرنظامي براي خاتمه دادن به اين بحران هستيم.   وي در خصوص حساسيت هاي منطقه نيز افزود: منطقه ما نياز به استقرار ثبات و آرامش دارد.

رييس جمهوري عراق درباره مذاكرات هسته اي ايران و گروه 1+5 نيز تاكيد كرد كه توافق بين تهران و اين گروه به استقرار ثبات و امنيت در منطقه كمك خواهد كرد. 
وي درباره توافق احتمالي هسته اي ايران با غرب و برخي ها ادعاها مبني بر به مخاطره افتادن امنيت منطقه گفت: با اين ديدگاه موافق نيستم چرا كه اعتقاد داريم نتيجه توافق ايران وگروه 1+5 به استقرار و ثبات در منطقه كمك خواهدكرد ضمن آنکه بيانيه سوييس قطعا به كاهش تنش در منطقه كمك كرده است . 

رييس جمهوري عراق در ادامه اين گفت و گو در پاسخ به سووالي درباره ريشه هاي افراط گرايي در منطقه و تبعات آن براي ملت ها- گفت : من  مخالف هرگونه افراط گرايي هستم - چه قومي - چه سياسي و چه مذهبي و ديني -چرا كه افراط گرايي در هر شكل آن خطرناك است و جوامع را دچار شكاف و تقسيم مي کند و به همين دليل سياست هاي اقليمي و بين المللي نبايد دچار افراط گرايي شود و روابط و مناسبات بايد بر اساس گفت وگو و تفاهم تنظيم شود. 
فواد معصوم اضافه كرد: ما در عراق - سالها از افراط گرايي صدام حسين خيلي زجر كشيديم - جنگ عليه ايران - اشغال كويت و استفاده از سلاح شيميايي عليه كردها (حلبچه ) كه همه اينها حاصل افراط گرايي هاي سياسي بود. 
رييس جمهوري عراق - با اشاره به فجايع گروههاي تكفيري و تروريستي درعراق - گفت : اكنون ما در عراق به دنبال صلح مي گرديم و براي کشور ما- صلح و مصالحه خيلي ضروري و حياتي است.
وي توافق و مصالحه ميان گروههاي سياسي را گام مهمي در مسير مصالحه اجتماعي در عراق دانست و افزود: ما به دليل افراط گرايي ها دچار مشكلات عميق شده ايم - به عنوان مثال عشاير ما دو دسته شده اند- يك گروه با داعش و گروهي در مقابل داعش قرار دارند كه اين شكاف ها تمام  جامعه عراق را تهديد مي کند.
 رييس جمهوري عراق سپس توضيح داد من اخيرا با رهبران ائتلاف هاي پارلماني جلسه داشتم و به توافقاتي رسيديم - اما هنوز در خصوص ساز و كار اين مصالحه به توافق نرسيده ايم كه در جلسه اي با سران قوا و نيز دادگاه عالي عراق - پس از سفر به تهران - آن را پي خواهيم گرفت و اميدوارم به نتيجه برسيم .
https://taghribnews.com/vdcdxf0ffyt0nx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی