تاریخ انتشار۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : 215927
ظریف در نشست خبری باهمتای مغول:

اگرعین قانون کنگره رفتار شود نقض برجام است / اولویت ما روابط با همسایگان و تقویت ثبات در منطقه است

وزیرامورخارجه: اگرعین قانون کنگره رفتار شود حتما نقض برجام است اما اگر دولت آمریکا همانطور که وزیر خارجه این کشور اعلام کرده، از امکانات خود استفاده کند، مانع از اجرای برجام نخواهد شد؛ باید ببینیم این قانون (ویزا) چگونه اجرا می شود.
اگرعین قانون کنگره رفتار شود نقض برجام است / اولویت ما روابط با همسایگان و تقویت ثبات در منطقه است

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف امروز -چهارشنبه- در نشست خبری مشترک با لوندگ سورسورن وزیر خارجه مغولستان در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر کنگره امریکا و محدودیت سفر به ایران اظهار داشت: همانطور که قبلا اعلام کردم ما با دولت آمریکا بعنوان نماینده کل آمریکا مواجه هستیم و کاری به کنگره و قوانین آن نداریم. دولت آمریکا وظایف مشخصی بر اساس مقررات بین الملل،حقوق بین الملل و ضوابطی که بین دولت ها وجود دارد، را بر عهده دارد.
 
وی اضافه کرد: خود دولت آمریکا باید مشکلات داخلی اش را به روشهایی که می داند حل کند و این قاعده روابط بین المللی است. تصمیم گیری داخلی نمی تواند هیچ دولتی را از تعهدات بین المللی مصون کند و یا تعهدات بین المللی را از دوش یک دولت بردارد؛ این توقعی است که ما از دولت آمریکا داریم.
 
وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه نامه آقای کری در این زمینه قابل توجه است،گفت: اینکه وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا رسما اعلام کرده که اجازه نخواهد داد قانون جدید مانعی در جهت اجرای برجام باشد و از امکاناتی که در خود این قانون وجود دارد از جمله، امکان منع اجرای قانون و یا امکاناتی که خارج از قانون وجود دارد، استفاده خواهد کرد.
 
ظریف اضافه کرد: این یک اعلام سیاست توسط دولت آمریکاست،ما باید ببینیم که این سیاست چگونه اجرا می شود نحوه اجرای این سیاست و اینکه آیا ایالات متحده در ارائه ویزا تبعیضی قائل می شود و این مسئله تعیین کننده خواهد بود که نقضی صورت گرفته است یا نه.
 
وزیر امورخارجه ادامه داد:اگر قانون کنگره بخواهد عین قانون رفتار شود حتما نقض برجام است اما اگر دولت از امکانات خود استفاده کند و همانطور که وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده مانع از اجرای برجام نخواهد شد؛ باید ببینیم این قانون چگونه اجرا می شود و آن وقت می توانیم تصمیم بگیریم که نقض صورت گرفته است یا نه.
 
رییس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نامه اعضای کمیسیون امنیت ملی به شورای عالی امنیت ملی درباره برجام اظهار داشت:من هم در اخبار ملاحظه کردم که گروهی از دوستان در مجلس نامه ای به شورای عالی امنیت ملی نوشته اند؛ البته هیات نظارت بر اجرای برجام که براساس نامه مقام معظم رهبری تشکیل شده است، مسئول نظارت بر حسن اجرای برجام هست و وزارت امور خارجه هم یک عضو این هیات است.
 
وی اضافه کرد:حتما در اولین جلسه هیات نظارت این نامه اگر به هیات نظارت نوشته شده باشد،  بررسی می شود و هیات نظارت درباره آن تصمیم گیری می کند. ما هم به سهم خودمان گزارشی از اقداماتی که انجام داده ایم و تحولات که در این زمینه صورت گرفته ارائه می کنیم.

ظریف با بیان اینکه کماکان پیگیری این مسئله هستیم اظهار کرد:شاید در طول 10 روز گذشته علاوه بر ملاقات حضوری که بنده با آقای کری در نیویورک داشتم، ده ها ایمیل و تماس دیگر بین بنده و ایشان وبین همکاران من با همکاران ایشان مبادله شده است.  همین طور تماس هایی با اتحادیه اروپا انجام شد و اعضای 1+5 منافع زیادی دارند که مانع از اجرای چنین قوانین تبعیض آمیزی شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: تماسهایی درگذشته بوده و کماکان هم ادامه دارد؛ امیدواریم از این روش ها بشود مانع از این شد که هیچ خللی در اجرای جدی برجام واقع نشود.
 
ظریف گفت: گزارش به هیات نظارت ارائه خواهد شد و این هیات نظارت است که در نهایت باید تصمیم بگیرد که شرایط چگونه است.
 
ظریف همچنین درباره روابط دوجانبه ایران و مغولستان گفت: درچهارسال گذشته گفتگوهای خوبی برای گسترش روابط و همکاری های دوجانبه داشتیم و در زمینه های علمی، تاریخی و فرهنگی و میراث مشترک تاریخی بحث و تبادل نظر کردیم.
 
بظریف کشاورزی، انرژی و معدن را از جمله حوزه های اقتصادی عنوان کرد که ایران و مغولستان می توانند فعالیت ها و همکاری های مشترکی در آن داشته باشند.
 
به گفته ظریف، وزیر امور خارجه مغولستان همچنین گفت وگوهایی درباره مبادلات فرهنگی در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه خواهند داشت ضمن اینکه در زمینه های کشاورزی، نفت و صنعت هم با مقامات کشورمان گفت وگو می کند.
 
ظریف همچنین درپاسخ به سوالی درباره دیپلماسی اقتصادی و برنامه وزارت امورخارجه در این خصوص گفت: وزارت امور خارجه از ابتدای دولت تدبیر و امید دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یکی از اهداف خود انتخاب کرده است.
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: دولت به دلیل شرایط ویژه ای که بعد از انقلاب با آن روبه رو بود از جمله جنگ تحمیلی و فشارهای مختلف، گرایش کلی آن در سطح بین الملل، سیاسی و امنیتی بوده است و نیاز است که این گرایش به گرایش توسعه ای تبدیل شود.
 
وی تصریح کرد: وزارت خارجه بنا دارد که در خدمت توسعه باشد نه باری بر توسعه و معیشت مردم و امیدواریم با حرکتی که صورت گرفته در این زمینه گام برداشته باشیم. ملاک ارزیابی سفارتخانه ها، میزان کمک به توسعه اقتصادی و نقشی است که برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در سفارتخانه ها ایفا می کنند و سفارتخانه ها موظف شدند به صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات فنی مهندسی کمک کنند.
 
وزیر امورخارجه با بیان اینکه زمینه همکاری با کشورهای درحال توسعه فراهم است، به زمینه های نسبی جمهوری اسلامی در مواردی همچون خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و اظهارداشت: سفارتخانه ها باید تسهیل کننده روابط بخش های خصوصی و دولتی باشند که تمایل دارند در خارج از کشور فعال باشند.
 
وی با بیان این که برنامه ریزی وزارت خارجه این است درعین حال گفت: البته کار ما محدود به موارد اقتصادی نیست، اولویت ما روابط با همسایگان و تقویت ثبات در منطقه است به ویژه این که با خطر جدی افراط گرایی مواجه هستیم و در دو سال گذشته دولت این رویکرد را پیگیری کرده است.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcdxk0x5yt0fn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی