تاریخ انتشار۱۳ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : 27492
سفیر ایران در عراق:

ما برای نخست‌وزیری از هیچ شخصی حمایت نمی‌کنیم

در پی یادداشتی که با عنوان "آقای سفیر لطفا این قدر رو بازی نکنید" که در روز یک‌شنبه ۱۱ مهر در سایت دیپلماسی ایرانی منتشر شد و در آن مواضع سفارت ایران در عراق در برابر تحولات اخیر عراق به خصوص پس از اعلام نامزدی مالکی از سوی ائتلاف هم‌پیمانی ملی مورد نقد قرار گرفته بود، آقای حسن دانایی‌فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگویی توضیحاتی ارائه داد تا ابهامات موجود در این زمینه رفع شود:
ما برای نخست‌وزیری از هیچ شخصی حمایت نمی‌کنیم
آقای دانایی‌فر در خبرها آمده بود که شما از انتخاب آقای مالکی استقبال کردید، به او تبریک گفتید و تاکید کردید که آقای مالکی رهبری دولت آینده عراق را بر عهده خواهد داشت و ایران از مالکی حمایت نامحدود خواهد کرد. نظر شما درباره اخبار منتشر شده چیست؟

این اخبار از اساس صحت ندارد. چون که من مصاحبه‌ای در این خصوص با هیچ رسانه‌ای نکردم. اما این جا از قول من خیلی چیزها می‌نویسند چرا که در عراق یک رقابت بسیار شدیدی وجود دارد و در عین حال یک جو بسیار شدیدتر تبلیغاتی هست که می‌توان گفت تقریبا اخلاق و مسائل اخلاقی نیز معمولا از سوی رسانه‌ها رعایت نمی‌شود. کسی هم پرس و جو نمی‌کند تا ببیند آیا این خبر صحت دارد یا ندارد.


البته دوستان شما در وزارت امور خارجه هم چندان با ما همکاری نمی‌کنند.

سفارت ایران در عراق همواره از تماس تمامی رسانه‌ها استقبال می‌کند و با آغوش باز حاضر است پاسخ هر گونه پرسشی را بدهد. باز هم تاکید می‌کنم، این قضیه از اساس صحت ندارد. من از روز جمعه تا الآن فقط با شبکه خبر در صدا و سیما که تماس مستقیم بود به طور رسمی گفت‌وگو کرده‌ام. تاکید من بر این است که اقدامی که روز جمعه احزاب عراقی انجام دادند، اقدام خوبی بود که نقطه عطفی در سنت‌شکنی فرایند دولت‌سازی بود. یعنی نکته مهمی که ما در همه صحبت‌هایمان داشتیم همین است. دیروز هم که یک خبرنگار امریکایی پیش من آمده بود همین پاسخ را به او دادم. از من سئوال کرد و من گفتم ما اصلا کار به شخص نداریم. شخص یک موضوع و شان داخلی عراقی‌هاست و ما دخالتی در آن نمی‌کنیم. اتفاق روز جمعه تنها نقطه عطفی برای شکستن این بن‌بست ۷ ماهه است و روند دولت سازی را سرعت می‌دهد. سیاست ما دقیقا همین است و اگر از قول ما چیزی غیر از این شنیدید بدانید که حرف ما نیست. به ویژه در این باره بدانید که این حرف‌ها مربوط به ما نیست و ما هم متوجه این موضوعات هستیم. به قول قدیمی‌ها ما این واحدها را پاس کرده‌ایم که رو بازی نکنیم، غیر رو بازی کنیم!


مساله ای که الآن مشاهده می‌شود این است که قبلا همه، حتی اعضای العراقیه از امریکایی‌ها انتقاد می‌کردند که در روند تشکیل دولت در عراق که مربوط به خود عراقی‌ها است دخالت می‌کنند و کمتر از ایران نامی می‌آوردند، اما الآن شاهدیم که این روند عکس شده، انتقادهای این چنینی که متوجه امریکا بود بسیار کم‌رنگ شده و اکنون فقط و فقط ایران متهم می‌شود. آیا این ناشی از اشتباه استراتژیک ما در سیاست خارجی ما در ارتباط با عراق نیست؟

ظاهر حرف‌ها با باطن بسیار فرق می‌کند. ببینید یک بحث تبلیغاتی وجود دارد که از قبل از انتخابات وجود داشته است. اگر شما از آذر ماه موضوعات مربوط به عراق را دنبال کنید می‌بینید که موارد مرتبط بر دخالت ایران دائمی بوده است. این بحث از طرف العراقیه و آن جریان‌ها تا الآن وجود داشته است. این بحثی نیست که مرتبط به زمان اخیر باشد. البته در این ۱۰ روز گذشته که دو حزب شیعی بحث‌هایشان جدی شد، کمی وضعیت فرق کرد. می‌دانید که آقای مالکی با موضع محکمی به سراغ العراقیه رفت و با آنها وارد مذاکره شد و از سوی دیگر ائتلاف ملی با العراقیه و کردها به مذاکره نشست. هم مذاکرات دو جانبه بود و هم مذاکرات سه جانبه؛ اما در آخر این احزاب به این نکته رسیدند که بنشینند و با یکدیگر هم‌پیمان شوند. واقعیت این است که آنها متوجه شدند که چیزی از دست خواهند داد و چیزی به دست نمی‌آورند پس نشستند با ترکیبی که شنیدید با هم هم‌پیمان شدند. زمانی که موضوع هم‌پیمانی آنها جدی شد طبیعتا این اتهام‌زنی‌ها و این صحبت‌ها بسیار شدت گرفت. من چند شب پیش در آستانه تشکیل جلسه این دو حزب بود که شبکه الشرقیه مدام گزارش می‌داد که سفیر ایران در فلان جلسه است یا به این جلسه وارد شده یا در آن جلسه رفته، این قدر این موضوع را پررنگ کرده بودند که من پیش خودم گفتم حتما یک دانایی‌فر دیگری هست. می‌خواهم بگویم که این جا مدام این نوع برخوردها و از این نوع صحبت‌ها انجام می‌شود. مثلا دائما گفته می‌شود که دانایی‌فر سفیر ایران به دیدار فلان شخصیت عراقی رفت و پول داد، تطمیع کرد و تهدید کرد...


البته آقای دانایی‌فر منبع اخبار ما الشرقیه نیست. ما می‌دانیم الشرقیه چه سیاست‌های ضد ایرانی و یک‌جانبه‌گرایانه‌ای دارد.

نه نه درست است. اتفاقا من می‌خواهم بگویم شما هم بد نیست آنها را پیگیری کنید. ما مجبوریم پیگیری کنیم و همه را نگاه کنیم تا بدانیم شبکه‌های این چنینی درباره ما چه می‌گویند. مقصود من این است که در این جا از این شایعات بسیار درست می‌کنند. احساس ما بر این است که اینها همگی فقط و فقط فشار است. آنها به این دلیل فشار می‌آورند که فکر می‌کنند که فرصت فعلی را نباید از دست بدهند. اصلا دلیل طولانی شدن فرایند تشکیل دولت حساسیت زیاد این دوره است. همه به دنبال سهم‌خواهی هستند و همه به فکر تثبیت سهم هر کدام از احزاب خودشان هستند. این دوره اگر تثبیت شود در دوره‌های بعد ادامه پیدا می‌کند و نهادینه می‌شود. هدف آنها صرفا گفتن دخالت نیست، مقصودهای دیگری هم دارند. روز پنج‌شنبه خبرنگاران شبکه سومریه نیوز پیش من آمدند و با من مصاحبه‌ای انجام دادند و من به آنها گفتم این قدر این حرف ]دخالت [را تکرار نکنید. این اهانت به مردم عراق و احزاب عراقی است. شما با این کار ملت عراق را تحقیر می‌کنید. اتفاقا دیدم این گفته من با استقبال مواجه شده و در خیلی از سایت‌ها و رسانه‌ها این موضع اعلام شد. شما هم وظیفه حرفه‌ای تان را انجام دادید و ما هم قرار است با شما در تعامل باشیم. من از این که در یادداشت شما مشاهده کردم که نسبت به خانواده شهدا حساسید خوشحال شدم. من به عنوان یک کهنه‌کار رزمنده قدیمی خوشحال می‌شوم که ببینم یک نفر به خون شهدا حساسیت نشان می‌دهد. از این رو من بار دیگر تاکید می‌کنم خبری که منتسب به من از خبرگزاری‌های عراقی منتشر شده کاملا تکذیب می‌شود.
https://taghribnews.com/vdcdxo0x.yt05n6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی