تاریخ انتشار۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : 271204
آیت‌الله اراکی:

وحدت حقیقی بر پایه محبت صورت می‌گیرد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: وحدت حقیقی بر پایه محبت صورت می‌گیرد چرا که مبنای اطاعت و پیروی افراد بر محبت استوار است.
وحدت حقیقی بر پایه محبت صورت می‌گیرد
به گزارش خبرگزاری تقریب، آیت‌الله "محسن اراکی" ظهر امروز(یکشنبه) در درس فلسفه وحدت که در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قم برگزار شد، با بیان اینکه ملاک درجه نخست شهروندی اطاعت از فرمانروایی فرمانرواست، اظهار کرد: این اطاعت برخواسته از محبت فرمانرواست وشهری را به وجود می‌آورد که ملاک آن مساحت جغرافیایی مشخصی نیست.
 
وی اضافه کرد: هر فردی در هر نقطه‌ای از دنیا که بر اطاعت از فرمانروایی فرمانروا پایبند باشد عضو شهر مذکور است چرا که رابطه شهروندی او با امام برقرار است؛ هر فردی حاکمیت اسلامی را بپذیرد ساکن دارالاسلام است.
 
آیت‌الله اراکی با تاکید بر اینکه ملاک وحدت شهروندان امر اعتباری سکونت در منطقه دارالاسلام و عمل به قوانین است، اظهار کرد: وحدت حقیقی بر پایه محبت صورت می‌گیرد چرا که مبنای اطاعت و پیروی افراد بر محبت استوار است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه در نظام‌های سیاسی، قدرت نظام حاکم مبنای تبعیت شهروندان است، گفت: در مفهوم نخست محبت مبنای وحدت است، خداوند متعال نیز در آخرین آیه سوره مجادله از روح دمیده شده میان اهل ایمان به عنوان عامل وحدت آفرین نام برده است چرا که این روح وحدت حقیقی را تحقق بخشیده و اهل ایمان را به یکدیگر می‌رساند.
 
وی عنوان کرد: وحدت بر مبنای محبت و اطاعت نشأت گرفته از محبت فقط به جامعه اسلامی محدود نمی‌شود بلکه برای جوامع غیر اسلامی نیز راهکار مطلوبی است هر چند وحدت کسانی که بر مبنای ولایت طاغوت گردهم می‌آیند موقتی است.
 
آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه در روز قیامت رابطه بین وحدت حقیقی اهل ایمان ادامه دارد، تصریح کرد: این رابطه در بین اهل کفر ادامه نخواهد داشت چرا که بر اساس روایات و احادیث افرادی که در دنیا به ظاهر وحدت حقیقی دارند با آتش جهنم از یکدیگر جدا می‌شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه وجود پیامبر اسلام(ص) منشا برادری میان مومنان است، مطرح کرد: بر اساس روایات انسان دارای پنج مرتبه روح است که حیات نباتی و حیوانی در کفار وجود دارد اما روح سوم انسانی و بر مبنای تعقل است در قرآن و روایات مورد تاکید قرار گرفته است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب افزود: تفاوت میان انسان و حیوان این است که انسان نسبت به شنیده‌ها و دیده‌های خود تعقل می‌کند و در این صورت به روح ایمان که مرتبه چهارم از روح و بر مبنای محبت است، می‌رسد.
 
وی با بیان اینکه حیات ایمانی به معنای عشق الهی بوده و معرفت الهی در این مرتبه حاصل می‌شود، گفت: با این شکوفایی بشر به مرحله لذت توجه به پروردگار می‌رسد که این مرحله پیش از معرفت فلسفی و عقلانی قرار دارد.
 
آیت‌الله اراکی اضافه کرد: کسانی که اهل ایمان می‌شوند به مرحله جدیدی می‌رسند که می توانند با چشم دل دیده و با خداوند ارتباط داشته باشند؛ مرتبه پنجم روح، روح الطاهره و عصمت و روح‌القدس است که ویژه ائمه اطهار(ع) بوده که اگر کسی به مقتضای روح چهارم عمل کند به این مرحله می‌رسد که امکان دارد برخی نیز به این جایگاه برسند.
 
وی با تاکید بر اینکه ارتباط مومنان با حضرت محمد(ص) و خاندان ایشان قطعی شدنی نیست، اظهار کرد: گریه‌های مردم برای اهل بیت(ع) تصنعی نیست چرا که شیعیان در باطن از غم اهل بیت(ع) اندوهگین و از شادی آنها شاد می‌شوند.
 
https://taghribnews.com/vdcdzf0xoyt05x6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی