تاریخ انتشار۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : 285704
​سفیر اسبق ایران در لبنان:

همه پرسی کردستان عراق از نظر حقوقی و سیستم انتخاباتی مخدوش است/امنیت و ثبات منطقه سمّ مهلکی برای رژیم صهیونیستی

سفیر اسبق ایران در لبنان تأکید کرد: امنیت و ثبات منطقه سمّ مهلکی برای رژیم صهیونیستی است زیرا این رژیم دیگر تحمل شکست چندباره در منطقه را ندارد.
همه پرسی کردستان عراق از نظر حقوقی و سیستم انتخاباتی مخدوش است/امنیت و ثبات منطقه سمّ مهلکی برای رژیم صهیونیستی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "احمد دستمالچیان" سفیر اسبق ایران در لبنان، در نشستی با عنوان "ابعاد و پیامدهای برگزاری همه پرسی در کردستان عراق" که امروز در خبرگزاری تقریب برگزار شد، به عوامل و انگیزه های اصلی برگزاری همه پرسی کردستان اشاره کرد و گفت: ملت کرد، یک ملت شریف است که در طول تاریخ آرمان هایی داشته و به دنبال حقوق از دست رفته خود بوده است، اما آنچه اکنون در صحنه مطرح است و بارزانی به رغم مخالفت های بین المللی بر برگزاری همه پرسی استقلال کردستان اصرار داشته است، به دلیل سیاست های استکباری مثلث شوم "آمریکا، اسرائیل و عربستان" است که از زمان حمله تکفیری ها و داعش به سوریه در پیش گرفته اند.
 
وی افزود: این مثلث شوم تمام تلاش خود را می کنند که بخاطر امنیت اسرائیل، منطقه را ناامن کنند و ریشه اصلی آن پیروزی حزب الله در سال 2006 در مقابل رژیم صهیونیستی بود؛ زیرا حزب الله توانست تئوری شکست ناپذیری امنیتی اسرائیل را فرو بریزد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه ادامه داد: موج اول بحران به رهبری آمریکا، اسرائیل و عربستان در سوریه ایجاد شد و به عراق و یمن و ... کشیده شد و هدف آن از بین بردن زیرساخت ها و ایجاد ناامنی در منطقه بود. موج دوم نیز بحث دومینوی بی ثبات کردن کشورهای منطقه از طریق تحریک مسائل قومی و طایفه ای است.
 
وی تأکید کرد: امنیت و ثبات منطقه سمّ مهلکی برای رژیم صهیونیستی است زیرا این رژیم دیگر تحمل شکست چندباره در منطقه را ندارد. لذا می خواهد از طریق تحریک قومیت ها و اقلیت ها برای استقلال در منطقه، برای خود مشروعیت ایجاد کند. و می بینیم که رژیم صهیونیستی تنها حامی علنی برگزاری این همه پرسی بوده است.
 
دستمالچیان ناامنی منطقه را تنها بستر مستعد برای برگزاری سریع این همه پرسی دانست و گفت: اکنون عراق و سوریه، سوخته در آتش تکفیری ها است و دشمنان با دامن زدن به اختلافات مذهبی این بستر را فراهم کردند.
 
وی درباره این دیدگاه که "دولت عراق در پیدایش این واقعه مقصر است و اهمال ورزی های مقامات بغداد چنین شرایطی را به وجود آورده است" توضیح داد: این حرف کاملا به عکس است زیرا از ابتدای سرنگونی رژیم صدام که دولت جدید تشکیل شد، کردهای عراق در همه مناصب و مراحل شکل گیری حکومت از جمله شورای رهبری و تدوین قانون اساسی حضور داشتند و بودجه های بسیاری به کردستان اختصاص یافت.
 
وی افزود: مسعود بارزانی نسبت به لطف هایی که به او و اقلیم کردستان شده بود طمع کرد و مهمتر از آن، به وعده هایی که به او داده شد، دل خوش کرد. اما تردیدی نیست دست خیانتی که در دستان خبیث رژیم صهیونیستی قرار گیرد، خود ملت شریف کُرد آن را قطع خواهند کرد زیرا ننگی برای آنان محسوب می شود.
 
سفیر اسبق ایران در لبنان، درباره اینکه "تا چه حد نتایج این همه پرسی بیانگر دیدگاه های واقعی مردم کُرد است"، خاطرنشان کرد: این همه پرسی از نظر حقوقی، مشروعیت و سیستم انتخاباتی مخدوش است زیرا شورای امنیت، سازمان ملل و سایر کشورهای همسایه و جهات بین المللی آن را غیرقانونی اعلام کرده اند و از طرفی بدون هیچ سازوکار و نظارتی انجام شده است و تضمینی وجود ندارد که در آن تقلب نشود. لذا به نظر می رسد نتایج همه پرسی، اولاً واقعی نیست و ثانیاً هیچ کارآمدی ندارد زیرا فاقد مشروعیت است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی درباره مواضع آمریکا، کشورهای اروپایی و سایر دولت های ارتجاعی منطقه در قبال همه پرسی کردستان عراق نیز تأکید کرد: یک بازی چند وجهی در این موضوع اتفاق افتاد و این کشورها ابتدا به ظاهر، در سیاست های رسمی خود اعلام مخالفت کردند اما در باطن از این همه پرسی حمایت کردند.
 
وی در پایان جنگ محور مقاومت با تکفیری ها را یکی از آخرین جنگ های مقاومت و استکبار جهانی در منطقه دانست و گفت: این جنگ سرنوشت ساز است و بشارت می دهیم که تا اینجا محور مقاومت علیرغم سرمایه گذاری های سنگین استکبار، پیروز است.
 
تهیه و تنظیم خبر: فرشته صدیقی
https://taghribnews.com/vdcdzk0xoyt0j56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی