تاریخ انتشار۲۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : 289601
جهانگیری در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-۸:

به نام اسلام و به نام شیعه و سنی در برابر تفرقه، خشونت و تروریسم بایستیم

معاون اول رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر اتحاد جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری، گفتگو و مذاکره را بر مبنای منافع مشترک و راهبرد برد-برد تنها مسیر حل و فصل بحران های جهانی و منطقه ای می‌داند.
به نام اسلام و به نام شیعه و سنی در برابر تفرقه، خشونت و تروریسم بایستیم
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، اسحاق جهانگیری صبح امروز (جمعه) در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-۸ که در استانبول ترکیه برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت که متن کامل این سخنان بدین شرح است:
 
آقای رئیس،
عالیجنابان ،
خانم‌ها و آقایان،
 
به نام دولت جمهوری اسلامی ایران و از سوی ملت ایران برگزاری نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-8 و بیستمین سالگرد تاسیس این سازمان را به تمامی اعضا صمیمانه تبریک می‌گویم.
 
از دولت و ملت دوست و برادر ترکیه برای میزبانی و برپایی این اجلاس مهم و از تلاشهای جمهوری اسلامی پاکستان به خاطر ریاست سازمان در 5 سال گذشته قدردانی می‌کنم و برای جمهوری ترکیه در مسئولیت ریاست دوره پیش‌رو آرزوی توفیق دارم.
 
روسای محترم کشورها و دولت‌ها، اعضای محترم،
 
جهان کنونی با مسائل، بحران‌ها، تهدیدها و چالش‌های مختلفی رو به روست که به نظر ما می‌توان پیدایش این وضعیت مخاطره آمیز را تحت تأثیر دو عامل مهم دانست: اعمال سیاست‌های سلطه‌گرانه و مداخله‌گرایانه جهانی از سویی و رشد افراطی‌گری و خشونت‌های منطقه‌ای از سوی دیگر.
 
این دو پدیده سیاسی با هیچ یک از تحولات و واقعیت‌های جهان و منطقه سازگار نیست. عصر ما، ‌عصر توسعه دانش‌ها و فناوری‌های نوین، ‌عصر آگاهی و بیداری ملت‌ها، ‌عصر رشد مردم‌سالاری و تمایل به همزیستی در جهان متنوع و چند فرهنگی است، نه یکجانبه گرایی به سبک و سیاق دوران استعمار و نه افراطی‌گری و خشونت به نام قومیت و ملیت و مذهب.
 
ما باید با هم بکوشیم که به جای یک جانبه گرایی غالب، چند جانبه گرایی و به جای اراده های جهانی معطوف به زور، سیاست‌های مبتنی بر گفتگو و به جای مداخله‌جویی‌های سیاسی و جهانی همکاری های توسعه‌ای و منطقه ای شکل بگیرد.
 
تفرقه، خشونت و تروریسم در همه جا و به هر نامی خطرناک است و در جهان اسلام و به نام دین، قومیت و ملیت خطرناک تر. ما مفتخر به داشتن دین، فرهنگ و تمدنی هستیم که مبشر رحمت، محبت، اخلاق، عدالت و آزادی است. به نام اسلام، به نام شیعه، به نام سنی، به نام همه مذاهب اسلامی و به نام همه ادیان ابراهیمی در برابر تفرقه، خشونت و تروریسم بایستیم. باید برای مقابله با داعش و داعشی گری، خشونت و افراطی گری، تفرقه و جنگ هم نظر و همراه شویم.
 
همه ما باید در برابر سیاست های سلطه گرایانه و افراطی دولت کنونی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه حساس باشیم و نگذاریم که این سیاست های مداخله گرایانه، موجب تشدید خشونت و افراطی گری و تفرقه در جهان اسلام شود. نگذاریم که راه حل های خشونت گرایانه و نظامی گری به جای راه حل های گفتگویی و سیاسی بنشینند و مردم بیگناه و مسلمان و سرزمین های اسلامی را در معرض کشتار و نابودی قرار دهند.
 
متاسفانه امروز جهان اسلام با مخاطرات و تهدیدهای متعددی روبرو است. از یک سو مردم مظلوم فلسطین، عراق، افغانستان، یمن، بحرین در آتش جنگ، منازعه و خشونت می سوزند و مردم مسلمان روهینگیایی میانمار گرفتار نسل کشی و افراطی‌گری هستند و از سوی دیگر برگزاری همه پرسی غیرقانونی اخیر در اقلیم کردستان عراق، یکپارچگی ملی کشور عراق و ثبات و امنیت منطقه و تأمین عملی حقوق از جمله حق توسعه همه جانبه برادران و خواهران کرد را به مخاطره انداخته است. همه این مخاطرات و تهدیدها، هماهنگی و همراهی در سطح منطقه‌ای و بین المللی را طلب می کند.
 
جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر اتحاد جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری، گفتگو و مذاکره را بر مبنای منافع مشترک و راهبرد برد-برد تنها مسیر حل و فصل بحران های جهانی و منطقه ای می‌داند.
 
 

 
https://taghribnews.com/vdcdzn0xfyt0j96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی