تاریخ انتشار۲۷ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : 37050
مهتدي در گفت‌وگو با تقريب:

سخنراني سید حسن نصرالله نوعي پيشدستي به‌جا و به هنگام بود

رأي دادگاه در حد يك نظر غيرقابل اجرا باقي خواهد ماند
نكات مهمي در سخنان نصرالله بود مانند اينكه ايشان تأكيد كرد نمايندگان وابسته به گروه هشت مارس يعني ائتلاف مقاومت در مشورت‌هاي مربوط به انتخاب نخست‌وزير جديد در لبنان نام حريري را نخواهند آورد، بلكه نخست وزير ديگري را انتخاب خواهند كرد كه احتمالا يكي از شخصيت‌هاي وطن‌خواه سني در لبنان است
محمدعلي مهتدي، كارشناس مسائل خاورميانه
محمدعلي مهتدي، كارشناس مسائل خاورميانه
اشاره: سيد حسن نصرالله، شب گذشته (يكشنبه شب) طي سخنان مهم و مبسوطي، دادگاه بين‌المللي رسيدگي به پرونده ترور رفيق حريري را دادگاهي کاملا آمریکایی و اسرائیلی خواند و تأكيد كرد: هر کس با اين دادگاه همراه شود به طرح آنها خدمت کرده است. اگر کسی بخواهد با اتکا بر آمریکا و جهان بر بخشی از ملت لبنان سیطره پیدا کند، متوهم است و باید از تمام تجربه‌هایی که در منطقه رخ می‌دهد، عبرت بگیرد. 

سخنان دبيركل حزب‌الله لبنان، بازتاب‌هاي گسترده‌اي در جهان داشته است. محمدعلي مهتدي، كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با خبرنگار تقريب، اين سخنراني پيشدستي بسيار به‌هنگام و به‌جايي خواند و تأكيد کرد كه با تحولات پيش‌آمده، حكم دادگاه مذكور تأثيري در لبنان نخواهد داشت و در حد يك نظر غيرقابل اجرا باقي خواهد ماند. متن پاسخ‌هاي مهتدي به سؤالات خبرنگار تقريب به شرح زير است:

س: جناب دكتر، ابتدا ارزيابي داشته باشيد از سخنان ديشب آقاي نصرالله.
سخنراني ديشب آقاي علامه سيد حسن نصرالله از نظر انتخاب زمان بسيار مهم بود؛ چون طبق اطلاعي كه به دست آمده بود و ايشان هم يادآور شد، ظاهرا دادگاه بين‌المللي تحت فشار آمريكا و اسرائيل قصد دارد در همين روزها يعني امروز و فردا، حزب‌الله يا برخي افراد وابسته به آن را به دست داشتن در ترور مرحوم رفيق حريري نخست‌وزير اسبق لبنان متهم كند.

آقاي نصرالله در سخنان خود، مسائل مهمي را توضيح داد. اين پيشدستي بسيار به‌جايي بود. نكات مهمي در سخنان نصرالله بود مانند اينكه ايشان تأكيد كرد نمايندگان وابسته به گروه هشت مارس يعني ائتلاف مقاومت در مشورت‌هاي مربوط به انتخاب نخست‌وزير جديد در لبنان نام حريري
را نخواهند آورد، بلكه نخست وزير ديگري را انتخاب خواهند كرد كه احتمالا يكي از شخصيت‌هاي وطن‌خواه سني در لبنان است. 

توضيحاتي كه سيد حسن ديشب در مورد وضعيت سياسي در لبنان و در منطقه داد، بسيار مفيد و مؤثر بود. ايشان سعي كرد كاملا افكارعمومي لبنان و جهان عرب را متوجه اين معنا كند كه چه توطئه‌اي در كار است و آمريكا و اسرائيل با استفاده از اين دادگاه مي‌خواهند پوشش مشروعيت را از سر مقاومت در لبنان بردارند؛ مقاومتي كه قبلا دو بار- يكبار در سال ۲۰۰۰ و يكبار در سال ۲۰۰۶- شكست سختي به رژيم صهيونيستي وارد آورده و باعث افتخار جهان عرب و جهان اسلام شده است.

س: آقاي نصرالله از نظر جريان حامي مقاومت بر نخست‌وزيري فرد ديگري به جاي آقاي سعد حريري سخن گفته است. در اين زمينه ارزيابي شما چيست؟ در آينده چه اتفاقي درباره پست نخست‌وزيري در لبنان خواهد افتاد؟
همانطور كه شما هم گفتيد، آقاي نصرالله اعلام كرده كه دولت حريري را قبول نخواهيم كرد. من تصور نمي‌كنم كه سعد حريري ديگر شانسي براي بازگشت به پست نخست‌وزيري داشته باشد؛ به خاطر اينكه به احتمال قوي نمايندگان وابسته به فراكسيون آقاي وليد جنبلاط در كنار نمايندگان مقاومت رأي خواهند داد و لذا مقاومت داراي اكثريت خواهد بود.

در اين صورت يك شخصيت سني كه احتمالا آقاي عمر كرامي يا شخصيت ديگري است مأمور تشكيل كابينه خواهد شد.

از امروز مشورت‌ها در اين زمينه آغاز مي‌شود و فراكسيون‌هاي پارلماني نامزد مورد نظرشان را به رئيس‌جمهور معرفي خواهند كرد. با اين شكل چينش كه عرض كردم، آقاي سعد حريري در اقليت قرار خواهد داشت.

س: آينده را درباره اين دادگاه و تحولات داخلي لبنان كه ناشي از حكم دادگاه است چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
ابتدا بگويم كه يك احتمال ديگر هم هست و آن اينكه بعد از سخنان ديشب نصرالله و پيشدستي ايشان در افشاي توطئه آمريكا و اسرائيل، آنها باز هم اعلام نظر دادگاه را به عقب بيندازند. اما به هر حال دو پروژه در مقابل هم قرار دارد كه هر دو پيش مي‌رود؛ يكي پروژه آمريكا و اسرائيل است كه متأسفانه بخشي از كشورهاي عربي هم در آن حضور دارند و هدف اصلي آن از بين بردن مشروعيت مقاومت اسلامي در جنوب لبنان و در نهايت محاصره مقاومت و احتمالا در شرايطي ضربه زدن به مقاومت در لبنان يا در كل محور مقاومت در منطقه است. اما پروژه مقابل، پروژه‌اي است كه نيروهاي مقاومت در منطقه دنبال مي‌كنند، آنها هم طرح خود را دارند مبني بر اينكه هر قدمي دشمن بردارد جناح
مقاومت هم قدمي را كه از پيش بررسي كرده برمي‌دارد.

در همين مورد ديديم به محض اينكه عربستان سعودي اعلام كرد كه اقدامي ابتكاري‌اش به همراه سوريه به بن‌بست رسيده، بلافاصله وزيران مقاومت از كابينه خارج شدند و دولت لبنان سقوط كرد.

بدون شك، در صورت اعلام نظر دادگاه و معرفي افرادي از حزب‌الله به عنوان مظنون، طبيعتا در اين سو، دولت جديدي در لبنان تشكيل مي‌شود كه در آن، اكثريت با محور مقاومت خواهد بود و اين دولت مي‌تواند ارتباطات خود را با دادگاه قطع كند به طوري كه دادگاه نتواند از لبنان به عنوان شاكي استفاده كند.

در هر حال، به فرض هم اگر دادگاه افراد حزب‌الله را به عنوان مظنون معرفي كند، همچنان كه آقاي نصرالله قبلا اعلام كرده، حزب‌الله هيچ كسي را تحويل دادگاه نخواهد داد و اصولا در لبنان جهتي يا دستگاه و دادگاهي وجود نخواهد داشت كه خواستار بازجويي از اين افراد مظنون شود و طبيعتا نظر دادگاه صرفا به عنوان يك نظر كه غيرقابل اجرا هم هست، باقي خواهد ماند.

س: آقاي مهتدي، چندي پيش جان بولتون اعلام كرده بود كه در صورت اعلام رأي دادگاه، فتنه‌اي جدي بين شيعه و سني در لبنان شكل خواهد گرفت. در اين زمينه ارزيابي شما چيست؟ آيا اين احتمال وجود دارد؟
شكي نيست كه كشورهاي مخالف مقاومت، مي‌خواهند لبنان و مقاومت را به جنگ داخلي بكشانند. آمريكا و اسرائيل و متأسفانه برخي كشورهاي عرب دنبال درگيري‌هاي داخلي در لبنان هستند؛ به خصوص بين سني و شيعه. اما من تصور نمي‌كنم كه چنين وضعي پيش بيايد؛ به دليل اينكه كاملا روشن است كه مسائل مربوط به دادگاه رسيدگي به پرونده ترور رفيق حريري، سياسي است و مذهبي نيست و ربطي به سني و شيعه ندارد. كاملا واضح است كه موضوع سياسي است و هدف آن هم مخالفت با مقاومت است.

در لبنان نه شيعيان و نه اهل سنت، هيچ علاقه‌اي به درگيري ندارند. مسائل روشن است و شخصيت‌هاي وطن‌خواه بسياري هستند كه حقيقت اوضاع را درك مي‌كنند.

به عقيده من،‌با آگاهي كه در لبنان وجود دارد و با توجه به شرايط امنيتي لبنان، يك چنين چيزي يعني جنگ بين شيعه و سني رخ نخواهد داد. گرچه ممكن است عوامل رژيم صهيونيستي و جاسوسان اسرائيل سعي كنند از طريق دست زدن به عمليات ترور و انفجار- شبيه كارهايي كه در عراق انجام مي‌دادند- حساسيت‌هاي مذهبي را بين مسلمانان شيعه و سني در لبنان دامن بزنند اما من مطمئنم كه آگاهي و درايت مسئولان مسلمان در لبنان اعم از سني و شيعي مانع از بروز چنين فتنه‌اي خواهد شد.
https://taghribnews.com/vdce778x.jh8fni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی