تاریخ انتشار۳۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : 177200

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بزرگترین وارد کنندگان کالا از ایران

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی ۶ ماهه نخست امسال ، کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با واردات ۱۹ هزار و ۳۶۶ تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۹۸۲ میلیون دلار از کشورمان در صدر فهرست وارد کنندگان کالا جای گرفتند .
کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بزرگترین وارد کنندگان کالا از ایران
گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ۶ ماهه نخست سال ۹۲ به میزان ۱۹ هزار و ۱۴۹ تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۸۸۹ میلیون دلار واردات از ایران داشتند ، مقایسه عملکرد نیمه نخست ۹۳ با ۹۲ رشد یک درصدی را از نظر وزنی و ارزشی نشان می دهد .

همچنین کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در این بررسی جایگاه دوم را کسب کرد و در ۶ ماهه ابتدایی امسال پنج هزار و ۹۸۰ تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار از جمهوری اسلامی ایران به این کشورها صادر شد ، درحالی که نیمه نخست سال گذشته پنج هزار و ۸۰۳ تن به ارزش سه میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار کالا به این کشورها صادر شده بود و مقایسه صادرات به کشورهای عضو اکو در نیمه اول ۹۳ نسبت به ۹۲ از نظر وزن و ارزش به ترتیب هرکدام سه درصد رشد دارد .

براساس بررسی صورت گرفته کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در جایگاه سومین وارد کننده کالاهای ایرانی در دوره ۶ ماهه نخست ۹۳ جای داشتند که به موجب جدول یاد شده ، در این مدت چهار هزار و ۴۳۱ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۱۸۱ میلیون دلار به این کشورها صادر شد ، درحالی که در نیمه نخست سال ۹۲ بالغ بر سه هزار و ۸۲۵ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار کالا به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس صادر شده بود و مقایسه ۶ ماهه نخست ۹۳ نسبت به ۹۲ از نظر وزن ۱۶ و از لحاظ ارزش ،افزایش ۱۱ درصدی را نشان می دهد.

کشورهای مستقل مشترک المنافع در این ارزیابی رتبه چهارم طرف تجاری ایران را کسب کردند که در دوره این گزارش ، سه هزار و ۴۹۲ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۱ میلیون دلار به این کشورها صادر شد ، در حالی که نیمه اول سال ۹۲ بالغ بر سه هزار و ۶۱۱ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار به این کشورها صادرات داشتیم و مقایسه عملکرد نیمه اول امسال با مدت مشابه در پارسال به ترتیب کاهش سه و چهار درصدی از نظر وزن و ارزش کالای صادراتی را ثبت می کند.

برپایه این بررسی اتحادیه اروپا پنجمین طرف تجاری ایران در دوره این ارزیابی است و طی ۶ ماهه نخست ۹۳ بالغ بر ۶۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۵۷۵ میلیون دلار به کشورهای عضو این اتحادیه صادر شد ، درحالی که در نیمه ابتدایی ۹۲ وزن کالای صادراتی به این کشورها ۱۷۷ هزار تن به ارزش ۳۶۳ میلیون دلار بود که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۴۴ و ۵۸ درصد نیمه نخست ۹۳ نسبت به ۹۲ افزایش نشان می دهد .

برپایه این ارزیابی کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا در نیمه اول سال جاری ۳۹۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۹ میلیون دلار از ایران واردات داشتند ، درحالی که نیمه اول سال گذشته این کشورها ۳۷۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۷ میلیون دلار واردات داشتند که مقایسه نیمه ابتدایی امسال با سال گذشته به ترتیب رشد ۶ و ۲۰ درصدی از لحاظ وزن و ارزش را نشان می دهد .

برابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران ۱۰ قلم کالای عمده صادراتی ایران در ۶ ماهه نخست سال جاری پروپان مایع شده ، متانول ، بوتان مایع شده ، پلی اتیلن ، قیرنفت ، سنگ آهن هماتیت دانه بندی ، تولیدات آهن وفولاد ، اوره ، سیمان سفید پرتلند و پارا اکسیلن بود .

صادرات کالا و خدمات در ۶ ماهه نخست امسال ۴۷ هزار و ۸۹۶ تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار ثبت شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۰ و ۱۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۲ داشت .
https://taghribnews.com/vdce7f8z7jh8fwi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی