تاریخ انتشار۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : 272349

//یادداشت اختصاصی معاون عربی – آفریقایی وزارت امور خارجه برای خبرگزاری تقریب//روز قدس؛ تحقق دو هدف مهم در جهان اسلام

یکی از بزرگترین پیامهای انقلاب اسلامی ایران، ایجاد وحدت بین امت اسلامی بود. این پیام هم در سطح خطاب و گفتمان جمهوری اسلامی ایران نقش اساسی و محوری داشت و هم در سطح اقدامات و سیاست خارجی کشور در مسیر اجرا قرار گرفت.
//یادداشت اختصاصی معاون عربی – آفریقایی وزارت امور خارجه برای خبرگزاری تقریب//روز قدس؛ تحقق دو هدف مهم در جهان اسلام
یکی از مهمترین اقداماتی که حضرت امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب انجام داد، اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در هرسال به عنوان روز جهانی قدس بود. طبیعی است که این اعلام، فراتر از نمادین بودن آن، نشان دهنده محتوا و مسیری بود که امت اسلامی باید طی کند.
 
انقلاب اسلامی ایران، انقلابی مسالمت آمیز و انقلاب گل در برابر گلوله بود و حضرت امام در واقع با اعلام روز جهانی قدس دو هدف را با یک تیر نشانه گرفتند. یک؛ اعلام ضرورت رفع اشغال فلسطین که مهمترین مساله و اولویت امت اسلامی به عنوان مساله مرکزی و محوری جهان اسلام است. موضوعی که  الزامی است مورد توجه و تمرکز سیاست کشورهای اسلامی قرار گیرد و در کانون توجه امت اسلامی و جریان های سیاسی و اجتماعی مختلف بنشیند. در واقع اعلام روز جهانی قدس اعلام این هدف گیری و تعیین این نقطه تمرکز و اساسی و اولویت ضروری بود که می بایست در سطح امت اسلامی مورد توجه قرار گیرد. اما بعد دوم این اقدام آن بود که حضرت امام با دعوت توده ها و جماهیر امت اسلامی به حضور مستقیم در صحنه تاثیرگذاری بر روش مبارزه با اشغال و روش آزادسازی فلسطین هم تاکید کردند و در واقع به نحوی راهبری و راهنمایی کردند.
 
این امر در حقیقت تکرار مدل انقلاب اسلامی ایران در قالب اعلام روز قدس بود که ابتنای آن، حضور گسترده مردمی و یک انقلاب فراگیر و عمومی بود. گزاره ای که دعوت از توده های گسترده امت اسلامی به نقش افرینی در صحنه با محوریت مساله فلسطین و قدس را در دستور کار قرار داد و در حقیقت با این اعلام، نوع نگاه و رویکرد انقلاب و امام به مساله ازادی فلسطین را نیز در معرض توجه ، دید و بررسی همگان گذاشت. این ایده اگرچه خودش در روز قدس با فراز و نشیب هایی همراه بوده و یا بعضا با استقبال مواجه شده یا نشده یا برخی سالها با استقبال بیشتر و برخی سالها با استقبال کمتر مواجه شده است اما جوهره این ایده در دستور کار بسیاری از اقدامات و تحرکات در منطقه پیرامونی ایران قرار گرفت. شکل گیری جنبش های مقاومت فلسطین، خیزش انتفاضه عمومی در فلسطین که در چند دهه گذشته شاهد آن بودیم، شکل گیری جنبش مقاومت اسلامی در لبنان و تحرکات در نواحی دیگر در سطح منطقه مبتنی بر همین راهبری و راهنمایی بود که حضرت امام انجام دادند.
 
روز قدس به تعبیر طلبگی الزاما خودش موضوعیت ندارد، بلکه طریقیت دارد به این معنا که راه را نشان می دهد. آزادی فلسطین و تحقق حقوق پایه و اساسی فلسطین در زمینه حق تعیین سرنوشت و رفع اشغال از یک روشی باید به نتیجه برسد. آن روش در نگاه و مدرسه امام خمینی می تواند از طریق حضور عمومی مردم و توده ها به شکل گسترده اتفاق بیافتد.
 
یک نماد نگاه امام، روز جهانی قدس است که همه جهان اسلام این ایده و موضوع را مورد توجه قرار می دهند و مهمتر از آن این ایده در قالب جنبش های مقاومتی از قبیل جنبش های مقاومت مردمی و همینطور  انتفاضه مردمی در صحنه فلسطین بروز می یابد. بسیاری از دستاوردهای مردم فلسطین و منطقه طی دهه های گذشته علی رغم همه محدودیتهایی که وجود داشت، معطوف به این نوع نگاه و رویکرد ورود یافتن توده های مردم در صحنه مبارزات فلسطین و ملتهای همجوار بوده است و امیدواریم که اضافه بر حفظ این نماد که روز جهانی قدس است، دو هدف را تحقق ببخشد؛ نخست، اولویت یک جهان اسلام که آزادی فلسطین و قبله نخست مسلمانان را نشان می دهد و بعد دوم، نشان دادن راه آزادی فلسطین و مسیر تحقق حقوق ملتهای منطقه و در مقدمه آنها ملت فلسطین که از مجرای حضور گسترده مردمی در صحنه صورت می گیرد، روشی که در انقلاب اسلامی ایران مشاهده شد و در قالب جنبش های مقاومت فلسطین  و لبنان مشاهده شد.
 
امید می رود که این دو هدف از یک سو در قالب تداوم برگزاری با شکوه روز قدس استمرار یابد و چراغ راهنمای ملتهای منطقه باشد و از سوی دیگر ترویج دهنده این ایده اساسی و محوری که در قالب مقاومت فلسطین و لبنان شکل گرفت، باشد. چه آنکه جنبش مقاومت برای نخستین بار برخی عقب نشینی های یکجانبه  و بی قید و شرط  را در جنوب لبنان و از نوار غزه به اسرائیل تحمیل کرد. این در حالی بود که در طول تاریخ منازعه عربی - اسلامی علیه صهیونیسم در دهه های گذشته اسرائیل از هیچ منطقه ای بدون قید و شرط عقب نشینی نکرده بود؛ از سینای مصر با قید و شرط های بسیار در قالب قرارداد کمپ دیوید عقب نشینی کرد که تا امروز هم دولت مصر را در قید و بند این توافق و محدودیتهای آن قرار داده است. همچنین در چارچوب توافق اسلو محدودیتهای بسیار بالایی به طرف فلسطینی تحمیل شد و دستاوردهای بسیار محدودی در اختیار طرف فلسطینی قرار گرفت و این در شرایطی بود که مرحوم یاسر عرفات رهبر جنبش مقاومت معاصر فلسطین که وارد مسیر گفت وگو برای دستیابی به مسیر توافق شده بود و سرمایه زندگی خودش و انقلاب معاصر فلسطین را در مسیر توافق اسلو قرارداده بود، مسموم شد و به قتل رسید. اما در دو نقطه ای که اسرائیلی ها بدون قید و شرط عقب نشینی کردند، یکی جنوب لبنان و دیگری نوار غزه بود  که مبنای عمل در هر دوی این توافق ها پیگیری مدل انقلاب اسلامی ایران ، رویکرد مد نظر امام و حرکت مردمی بود که به اولین پیروزیهای بدون قید و شرط امت اسلامی در تاریخ منازعه عربی اسرائیلی انجامید . در همین روند بود که موفقیتی کم نظیر در تحمیل عقب نشینی یکجانبه اسرائیل در جنوب لبنان در سال 2000 میلادی و پیروزی فلسطین در غزه  رقم خورد.
 
امیدواریم مسیر ایده گرفتن از الگو و مدرسه امام خمینی که با اعلام روزجهانی قدس نمود پیدا کرد، همچنان ادامه یابد و شاهد تحقق حقوق اولیه و بدیهی ملت فلسطین در زمینه حق تعیین سرنوشت و رفع اشغال و آزادی قدس و مقدسات اسلامی از اشغال صهیونیستی باشیم.
 

حسین جابری انصاری؛ معاون عربی – آفریقایی وزارت امور خارجه
 
https://taghribnews.com/vdceew8wojh8fxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی