تاریخ انتشار۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲:۲۸
کد مطلب : 164871

آداب و رسوم کردستانی ها برای پیشوازی از بزرگترین عید مسلمانان

مردم مسلمان و متدین کردستان در طول تاریخ پرافتخار اسلامی خویش با بهره مندی از غنای فرهنگی و باورهای عمیق دینی آداب و سننی را برای گرامیداشت عید سعید فطر و ایام مبارک رمضان تعیین و انجام می دهند.
آداب و رسوم کردستانی ها برای پیشوازی از بزرگترین عید مسلمانان
به گزارش خبرنگار تقریب از سنندج، مردم این خطه از میهن اسلامی طی قرون متمادی در کنار همدیگر و در فضایی سرشار از تقریب بین مذاهب و وحدتی مثال زدنی زندگی کرده و آداب و سنن ویژه ای را در مناسبت های دینی و مذهبی دارند که در کمتر جایی از جهان اسلام مشاهده می شود.

در مناطق مختلف شهری و روستایی کردستان آداب و رسوم ویژه ای برای گرامیداشت عید سعید فطر وجود دارد که مردم متدین و مسلمان این خطه با حضور مشترک در مساجد، قبل از هر چیز به اقامه نماز عید می پردازند.

در زمان برپایی نماز عید و به منظور تقدیر و تشکر از خدمات امام جماعت و خادم مسجد از طرف همه نمازگزاران هرکسی به وسع خویش وجوهی برای کمک به خادم مسجد، امام جماعت و نیازمندان محله در نظر می گیرد و آن را به صندوق های که برای این منظور در نظر گرفته شده استف می اندازند.
در گذشته در مناطق روستایی کردستان علاوه بر جمع آوری کمک برای ایتام و نیازمندان سنت حسنه دیگری نیز وجود داشت که در تلاطم هجمه های فرهنگی و گذر روزگار مقداری کم رنگ شده است اما هنوز رنگ نباخته و به آن "چیشتی مجیور" به معنی غذای خادم مسجد است.

این سنت حسنه بدین شکل است که اهالی روستا هرکس بخشی از غذای تهیه شده برای ناهار روز عید را به مسجد آورده و خادم مسجد را در این شادی و سرور خود سهیم می کند.

از دیگر سنت‌ های حسنه مردم کردستان در روز عید فطر زیارت اهل قبور و پخش نذورات و غذاهای محلی در این فضای معنوی در بین افراد حاضر در مزار افراد متوفی است که در این مکان ها بار دیگر افراد مستضف و ایتام اطعام می‌ شوند و با این عمل حسنه تمامی افراد با خوشحالی و خوشنودی روز عید را سپری می کنند.

عیادت از بیماران، پخت غذاهای سنتی و شیرینی‌ های محلی به مناسبت نخستین سالگرد فرد متوفی خانواده و توزیع آن در بین افراد مستمند از دیگر آداب و رسوم مردم مسلمان کردستان در روز عید سعید فطر است.

مردم مسلمان کردستان در طول ایام ماه مبارک رمضان با تشکیل مجامع مردمی اقدام به فعالیت‌های منسجم نیکوکاری و اطعام ایتام و مستضعفان می کنند و در روزهای نزدیک به عید سعید فطر نیز با تمام تلاش و شوق فراوان زکات فطریه خود و افراد وابسته خانوادگی را در بین فقرا توزیع می‌کنند. 
سنت حسنه دیگری که فقط در استان کردستان بیشتر نمود دارد دید و بازدید همسایه ها از یکدیگر و عید دیدنی و بازدید همه همسایه های محلات مختلف شهری و روستایی است که در نوع خود فرهنگی بی نظیر و سنتی حسنه در به جای آوردن صله رحم بوده و همچنان به نسل های آینده جامعه اسلامی کردستان منتقل می شود.

عید سعید فطر در بین مردم هر منطقه با آداب و رسوم خاص همراه و گرامی داشته می‌شود که این مناسبت مهم در بین مردم کردستان از جایگاه بالا و خاصی برخوردار و مردم این استان در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان خود را آماده بزرگداشت این عید بزرگ می‌کنند.
https://taghribnews.com/vdcefe8zzjh8pvi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی