تاریخ انتشار۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۴۶
کد مطلب : 175176
مولوی عبدالحمید:

تکفیر اهل قبله جایز نیست

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: همه افرادی که اهل قبله و معتقد به ضروریات دین مبین اسلام و قائل به اشهد ان لااله الاالله و محمد رسول الله هستند مسلمان هستند و تکفیر آنها جایز نیست.
تکفیر اهل قبله جایز نیست
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) از سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در خطبه های نمازجمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان اظهار داشت: اسلام دین وسیعی است و همه فرق و مذاهب اسلامی و پیروان شریعت اسلام و سنت نبوی در خانواده اسلام جا دارند و نباید با افراط گرایی و تکفیر آنان را از دایره اسلام خارج کرد.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به حضورش در کنگره جهانی مقابله با افراط گرایی و تکفیر در قم، افزود: امتیاز این کنگره مهم این بود که در شهری علمی و مذهبی همچون قم برگزار شد و در جریان آن جمع قابل توجهی از علمای جهان اسلام برای هم اندیشی و بررسی مشکلات امت اسلامی گرد هم جمع شدند.

وی ادامه داد: در شرایطی که امروز امت مسلمان در خونهای خود می غلطند و زندگی شان در بلاد مختلف تار و مار می شود و اختلاف و تفرقه در دنیا موج می زند و تکفیر و تندروی در دنیا فراگیر شده و بسیاری از گروهها سر بلند کرده اند که مسلمانان دیگر را تکفیر می کنند و گرفتار افراط گرایی هستند و برخی دیگر هم گرفتار تفریط هستند، برگزاری این کنگره حرکتی مهم و شایسته بود.

مدیر دارالعلوم مکی اهل سنت زاهدان افزود: این کنگره از این بابت بسیار خوب بود که همه داشتند برای جهان اسلام فکر می کردند و برای حال مسلمانان و آینده مسلمانان و همگرایی جهان اسلام هم اندیشی شد و علمایی را که مشغول درس و بحث هستند، وادار کرد که بنشینند و با هم فکر کنند.

مولوی عبدالحمید تصریح کرد: امروز رسالت و وظیفه علما است که به جامعه برسند و افراط گرایی و تکفیر هم چیزی است که از توان حکومتها و طاقت آنان خارج است و حکومتها در این زمینه نمی توانند کاری انجام دهند و این کار علما است که باید روشنگری کنند و با دلایل متقن تکفیر را رد کنند.

وی افزود: تکفیر مسلمان عملی ناجایز است و اهل قبله و نماز و زکات و کسی که لااله الاالله و محمد رسول الله می گوید دارای هر فرقه و مذهبی باشد و دارای هر قومیت و ملیتی باشد تکفیر او منع شده است و اسلام نیز دین وسیعی است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: امیدواریم این کنگره برای امت مسلمان ثمراتی داشته باشد و روزی را شاهد باشیم که امت اسلام به راه اعتدال حرکت کند و همه تندروها به راه اعتدال بیایند و راه نجات، راه اعتدال و میانه است.

وی همچنین از تلاش هیات مذاکره کننده ایرانی در جریان مذاکرات هسته ای قدردانی کرد و افزود: به رغم دشواری مذاکرات، هیات مذاکره کننده به ویژه وزیر محترم امور خارجه جناب آقای ظریف، تلاش ارزنده ای از خود نشان دادند و موفقیت خوبی برای ملت ایران به دست آمد و به نوبه خودم از زحمات ایشان تشکر می کنم.
https://taghribnews.com/vdcefn8zpjh8fzi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی