تاریخ انتشار۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : 202571
آیت الله اراکی:

سبک زندگی یکی از مهمترین محورهای جمع کلمه جامعه مسلمین است/ حفظ وحدت یک وظیفه الهی است

تنا-اختصاصی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه حفظ وحدت یک وظیفه الهی است، تأکید کرد: حفظ وحدت نه تنها یک تکلیف بلکه از اهم تکالیف است.
سبک زندگی یکی از مهمترین محورهای جمع کلمه جامعه مسلمین است/ حفظ وحدت یک وظیفه الهی است
به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در نشست علمی "سبک زندگی؛ همدلی و هم زبانی" که صبح روز یکشنبه در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه سبک زندگی یکی از مهمترین محورهای جمع کلمه جامعه مسلمین است، اظهار داشت: در بین مذاهب اسلامی اگر اختلافی وجود دارد عمدتا در مسائل مربوط به فقه خرد است و در مسائل فقه کلان اختلافی وجود ندارد.
 
وی افزود: اگر مذاهب اسلامی، فقهای اسلام و متفکرین جهان اسلام با هم همفکری کنند و الگوی اسلامی مدیریت جامعه را تنقیح کنند خواهند یافت که در ارائه الگوی زندگی و الگوی نظام اسلامی اختلافی بین مذاهب اسلامی وجود ندارد و ما می توانیم الگوی واحدی را که اتفاق نظر همه مذاهب اسلامی است برای جامعه اسلامی ارائه کنیم.
 
آیت الله اراکی به تبیین سبک زندگی از دیدگاه قرآن و عترت پرداخت و گفت:  بحث سبک زندگی ابتدا به یک بستر نیاز دارد یعنی ابتدا باید زمینه این بحث تبیین و تنقیح شود.
 
وی افزود: در قرآن کریم به دو نوع زندگی که متباین و متناقض از همدیگر هستند اشاره شده است، یکی زندگی ذکر که از آن به حیات ذاکران تعبیر شده و دیگری زندگی غفلت که از آن به حیات غافلان تعبیر شده است.
 
 آیت الله اراکی با اشاره به آیه 179 سوره اعراف (وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ)، اظهار داشت: این آیه نمونه ی سبک زندگی غافلان است.

وی همچنین با اشاره به آیه 205 سوره اعراف (وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ)، گفت: این آیه نمونه ای از زندگی ذاکران است که نمونه تام آن رسول اکرم(ص) است و حیات نبی مکرم اسلام حیات ذکر است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ادامه با اشاره به آیه 36 و 37 سوره نور( فى بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيها اسمه يسبح له فيها بالغدو و الاصال(36) رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر اللّه و اقام الصلوة و ايتاء الزكوة يخافون يوما تتقلب فيه القلوب و الابصار( 37)) در خانه هايى كه خدا اجازه داده همواره محترم و با عظمت باشند و نام وى در هر بامداد و پسين در آن ياد شود (36) مردانى هستند كه تجارت و معامله، از ياد خدا و نماز خواندن و زكات دادن غافلشان نمى كند. و از روزى كه در اثناى آن روز دلها و ديدگان زير و رو شود بيم دارند ( 37) اظهار داشت: اینها رجالی هستند که زندگی آنها زندگی ذکر است.

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به اینکه در قرآن کریم زندگی غفلت به حیات انعامی تعبیر می شود، اظهار داشت: زندگی انسان پنج مرحله دارد مرتبه اول حیات نباتی است که خاصیت آن تغذیه و نمو است و مرتبه دوم حیات حیوانی است که خاصیت این مرحله احساس و لذت است و قرآن کریم از حیات نباتی و حیوانی به حیات اکل و تمتع تعبیر کرده است و در بسیاری از آیات به حیات اکل و تمتع اشاره شده است.

وی افزود: مرحله سومی برای حیات انسان وجود دارد که انسانیت انسان به این مرحله و آن مرحله فکر و تعقل است و انسان در قرآن کریم مساوی با تعقل است و حیات انسانی مساوی با حیات تعقل و تفکر است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به آیه 190 و 191 سوره آل عمران إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِّأُولِی الْأَلْبَاب (۱۹۰) الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکرُونَ فى خَلْقِ السمَوَتِ وَ الاَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْت هَذَا بَطِلاً سبْحَنَک فَقِنَا عَذَاب النَّارِ(۱۹۱) ، اظهار داشت: این آیات نمونه ای از حیات انسانی و حیات تفکر است.

وی با اشاره به اینکه انسانیت انسان به زندگی عقل و تعقل بستگی دارد، گفت:دو کانال برای تهیه مواد تعقل برای انسان فراهم شده است و آن سمع و بصر است و انسان موظف است در آنچه می شنود و در آنچه می بیند بیاندیشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: یکی از مهمترین خصوصیت های سبک زندگی اسلامی و شهر اسلامی این است که به انسانها فرصت اندیشیدن در آیات الهی را می دهد. انسانها در  شهر اسلامی می اندیشند و در طلوع و غروب خورشید و اختلاف لیل و نهار می اندیشند و اگر کودکی در شهر بناشده بر اساس سبک اسلامی بزرگ شود می تواند آسمانها را ببیند و طلوع و غروب خورشید و ستارگان را نظاره کند اما در سبک زندگی غیر اسلامی و غربی کودک به دلیل اینکه آن شهر بر اساس سبک اسلامی بنا نشده نمی تواند آیات الهی را ببیند.

وی افزود: در سبک زندگی مبتنی بر غفلت تذکر به موت عیب است و باید به یاد مرگ نباشید اما در سبک زندگی اسلامی یاد مرگ یکی از اُسس زندگی است و مردم باید به یاد مرگ بیافتند. زیارت قبور تقدیس اموات نیست بلکه برای این است که مردم در یک زندگی ذکر به سر ببرند و بدانند که این دنیا گذارا است و خودشان را برای زندگی بعد آماده کنند، یکی از مهمترین فلسفه های زیارت قبور زندگی ذکر است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه زندگی عقل ضرورتا به مرحله چهارم که زندگی ایمان است، منتهی می شود، اظهار داشت: مرتبه چهارم مرحله حیات الایمان است و در قرآن کریم به آن تأکید فراوان شده است.

وی با اشاره به آیه 22 سوره مجادله ( لا تجد قوما يؤمنون بالله واليوم الآخر يوادون من حاد الله ورسوله ولو كانوا آباءهم أو أبناءهم أو إخوانهم أو عشيرتهم أولئك كتب في قلوبهم الإيمان وأيدهم بروح منه ويدخلهم جنات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها رضي الله عنهم ورضوا عنه أولئك حزب الله ألا إن حزب الله هم المفلحون، اظهار داشت: کسانی که ایمان در دل آنها ثبت شده مؤید یک روح ویژه و ممتاز هستند و آن "روح الایمان" است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: خصوصیت حیات الایمان "حب خدا و حب محمد(ص) و آل محمد" است.

وی با اشاره به آیه 165 سوره بقره (وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ)، اظهار داشت: حب خدا از لوازم مرحله ایمانی است و از آن جدا شدنی نیست  و به عبارت دیگر حب خدای متعال و حب محبین خدای متعال و در رأس آن حب رسول اکرم(ص)از لوازم ایمان است.

آیت الله اراکی اظهار داشت: مرتبه پنجم روح قدسی است که این حیات برتر از همه حیات است. روح قدسی مرتبه بالاتری از روح انسانی است و کسانی که وارد این مرحله از روح انسانی می شوند علی صراط المستقیم می شوند.

وی افزود: در روح قدسی اراده انسانی به مرحله ای از اوج می رسد که رضایش عین رضای الهی و خشمش عین خشم الهی می شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: کاری که ما در سبک زندگی اسلامی می کنیم این است که انسان را از مرحله زندگی حیوانی به مرحله زندگی ذکر منتقل کنیم.

آیت الله اراکی در ادامه سخنان خود به خصوصیات زندگی ذکر اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی حیات ذکر، تعقل بویژه تفکر در آیات الهی است و تفکر در قرآن کریم، در اسلام و آیات الهی از اساسی ترین محور های سبک زندگی الهی است. محبت خدای متعال و محبت اولیای الهی دومین ویژگی حیات ذکر و سبک زندگی اسلامی است    

وی افزود: ویژگی سوم ایمان به حاکمیت خداست هر انسانی عملی را که انجام می دهد ناشی از یک دستوری است و تا این دستور نباشد انسان عملی را انجام نمی دهد و این دستور هم دو سرچشمه دارد یکی خدا و دیگری هوا. ما باید در زندگی خودمان از خدا دستور بگیریم.

ایت الله اراکی اظهار داشت: چهارمین ویژگی تواضع است اگر سه ویژگی قبلی تحقق پیدا کرد زندگی انسان الهی زندگی متواضعانه ای می شود و در مقابل زندگی تواضع زندگی تکبر قرار دارد و متکبران کسانی هستند که محکوم به امر هوا هستند و زندگی متواضعان محکوم به امر الهی هستند.

وی افزود: پنجمین ویژگی گزینش های راستین است. انسانی که اهل تفکر، ایمان، تواضع و محبت الهی است وقتی به امری می رسد متحیر نمی شود و بهترین راه را گزینش می کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: ویژگی ششم دیگر خواهی در مقابل خود خواهی است و در اینجاست که ایثار در جامعه به وجود می آید.

ایت الله اراکی با بیان اینکه ویژگی هفتم سبک زندگی ذکر وحدت و یگانگی است، اظهار داشت: جامعه ای که دارای خصوصیات سبک زندگی اسلامی باشد محال است که در آن شکاف ایجاد شود.

وی با بیان اینکه جامعه ای که در آن شکاف است هیچ ارتباطی با رسول خدا ندارد، اظهار داشت: در جامعه درون شکافته، درون ستیز، درهم ریخته و مبتلا به درگیری داخلی هیچ انتسابی به رسول اکرم(ص) ندارد زیرا جامعه ای که می خواهد منتسب به رسول اکرم (ص) باشد باید یکدل و یکدست باشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه حفظ وحدت یک وظیفه الهی است، تأکید کرد: حفظ وحدت نه تنها یک تکلیف بلکه از اهم تکالیف است.

لازم به ذکر است، در ادامه این نشست علمی از کتاب "سبک زندگی رضوی" با حضور آیت الله اراکی رونمایی شد.
 
https://taghribnews.com/vdcefw8wzjh87ni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی