تاریخ انتشار۳۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۵
کد مطلب : 276156
هشتمين نشست کميسيون مشترک برجام روز گذشته در وين برگزار شد

پايبندي به تعهدات، نقطه قوت ايران در عرصه بين‌الملل

هشتمين نشست کميسيون مشترک برجام در حالي روز جمعه با حضور معاونان وزارت امور ‌خارجه ايران و نمايندگان 1+5 در وين برگزار شد که وزارت‌ امور خارجه آمريکا در اقدامي دوگانه از يک سو ضمن تأييد برجام در نامه‌اي به کنگره پايبندي ايران به برجام را براي دومين بار تأييد کرده و از‌سوي‌ديگر، با تمديد تعليق بخش ديگري از تحريم‌ها عليه ايران، به سنگ‌اندازي در مسير برجام ادامه مي‌دهد.
پايبندي به تعهدات، نقطه قوت ايران در عرصه بين‌الملل

بنابر اين گزارش، هشتمين کميسيون مشترک برجام در سطح معاونان وزيران امور خارجه ايران و 1+5 روز جمعه در هتل کوبورگ وين برگزار شد.
سيد‌عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي، معاونان وزير امور خارجه کشورمان از سوي ايران در اين نشست شرکت دارند. همچنين از سوي گروه 1+5 هلگا اشميد، معاون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا حضور دارد. 


عراقچي: اجراي تعهدات در برجام نقطه قوت ايران در عرصه بين‌المللي است
عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه روز پنجشنبه گفت: پايبندي جمهوري‌اسلامي ايران به تعهدات خود در برجام در مقابل بدعهدي آمريکا، نقطه قوت ايران در عرصه بين‌المللي بوده و اين امر تا حدي نتيجه همکاري خوب ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.

عراقچي پس از ديدار و گفت‌وگو با يوکيا آمانو، مديرکل آژانس گفت: ما براي نشست بعدي کميسيون مشترک برجام که روز جمعه برگزار مي‌شود در وين هستيم و هر بار از اين فرصت براي ديدار با آقاي آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به منظور مرور همکاري ايران و آژانس به‌ويژه در حوزه برجام هم استفاده مي‌کنيم. 

وي افزود: طبيعي است که هر چند ماه لازم است که مسائل و مشکلات حين اجرا مرور شده و راه‌حلي براي آنها پيدا و حل‌وفصل شود. 
وي گفت: خوشبختانه با فضاي خوبي که ميان ايران و آژانس وجود دارد، اين کار به خوبي انجام مي‌شود.
اين بار هم مسائلي وجود داشت که حين اجرا مشکلاتي ايجاد کرده بود که با آقاي آمانو مطرح شد و به درک مشترکي درباره اين مسائل و اجراي آنها رسيديم.


معاون وزير امور خارجه تأکيد کرد: مسئله مهم اين است که جمهوري‌اسلامي ايران به تعهدات برجامي خود پايبند بوده و اين در گزارش‌هاي مختلف آژانس هم به خوبي منعکس شده و اين نقطه قوت جمهوري‌اسلامي ايران بوده که در مقابل همه بدعهدي‌هايي که آمريکا و ديگران ممکن است کرده باشند، در عرصه بين‌المللي بنا به گواهي آژانس کاملا به تعهدات خود پايبند بوده و اين تا حدي هم نتيجه همکاري خوبي است که ميان ما و آژانس وجود دارد. 

 آژانس بايد با ضوابط ما هماهنگ شود
عراقچي درباره مسائل مطرح‌شده با آمانو گفت: جلسات مستمري ميان کارشناسان ما و سازمان انرژي اتمي و آژانس وجود دارد و برخي موارد هست که نياز به تصميمات در سطح سياسي دارد و من در سفرهايي که به وين دارم در‌اين‌زمينه گفت‌وگو مي‌کنم و اين مسائل هم حل‌وفصل مي‌شود.
وي افزود: تصميمات فني اين جلسات درباره نحوه کار آژانس در ايران نسبت به برجام است؛ ما قواعد و ضوابطي داريم که آژانس حتما بايد با آنها هماهنگ شود. 

وي تصريح کرد، همکاري ميان ايران و آژانس در سطح بسيار خوبي است و بدون اشکال پيش مي‌رود. 
گزينه‌هاي مختلفي داريم
عراقچي در پاسخ به خبرگزاري جمهوري‌اسلامي ايران (ايرنا) درباره جلسه کميسيون مشترک و پاسخ ايران به نقض برجام به وسيله آمريکا گفت: بررسي آخرين وضعيت اجراي برجام و گلايه‌هايي که ايران از آمريکا دارد در جلسه روز جمعه کميسيون مشترک برجام مطرح مي‌شود. 
وي خاطرنشان کرد: کميسيون مشترک برجام محيط مناسبي فراهم مي‌کند براي اينکه ديدگاه‌هاي کشورهاي مختلف در آنجا مطرح و سوءتفاهمات رفع و اعتراضات و اشکالات بحث و بررسي شود.
وي افزود: در طول يک سال و نيمي که از اجراي برجام گذشته است ايران به گواهي آژانس همواره به تعهدات خود پايبند بوده اما طرف مقابل به‌ويژه دولت آمريکا در عملکرد خود بدعهدي، پيمان‌شکني‌ها، تأخيرها و تعلل‌هاي زيادي داشته و ما همواره اينها را در کميسيون مشترک بحث کرديم که برخي از آنها جبران شده است. 

رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام افزود: البته جمهوري‌اسلامي ايران خودش درباره اينکه بدعهدي آمريکا و در نهايت نقض برجام توسط آمريکا با چه عکس‌العملي مواجه شود، تصميم مي‌گيرد و برجام چنين اختياري به ايران داده است. 
عراقچي تصريح کرد: اگر از مکانيسم‌هاي حل اختلاف در برجام نتيجه نگيريم، گزينه‌هايي در مقابل خود داريم که درباره ابعاد آنها بررسي‌هاي لازم را کرده‌ايم و با توجه به شرايط تصميم مي‌گيريم.
نقض برجام و عدم پايبندي آمريکا به برخي از تعهدات خودش در برجام روشن است؛ در مورد اينکه اين عدم پايبندي با چه عکس‌العملي بايد مواجه شود و اينکه اولا نقض صورت گرفته يا نه و چه درجه‌اي داشته و آيا نقض فاحش بوده يا نه مواردي بوده که هيأت نظارت بر برجام درباره آن تصميم‌گيري مي‌کند. 

عراقچي، معاون وزير امور خارجه و رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام عصر پنجشنبه در وين با يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ديدار و گفت‌وگو کرد. 
هشتمين نشست کميسيون مشترک برجام که دومين جلسه آن در زمان دولت دونالد ترامپ است، درحالي دیروز برگزار شد که آمريکا به مواضع ضد و نقيض و بازي رسانه‌اي خود، براي سرپوش‌گذاشتن بر نقض برجام ادامه مي‌دهد و اين مهم توجه ويژه کميسيون مشترک را مي‌طلبد.
توافق هسته‌اي موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل مذاکراتي دشوار و طولاني بود که بدون احتساب سوابق بحث با تروئيکاي اروپايي، دست‌کم از توافق نوامبر 2013 ژنو، حدود 20 ماه ادامه داشت تا سرانجام در 14 ژوئيه 2015 (23 تير 94) در وين به سرانجام رسيد.
در اين دو سال، اجراي برجام با فراز و نشيب‌هايي روبه‌رو بوده و کميسيون مشترک برجام نيز در وين به‌طور مرتب تشکيل جلسه داده و به روند اجراي آن نظارت کرده است.


خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب فوق  نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
 
https://taghribnews.com/vdcenp8wpjh8fzi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی