تاریخ انتشار۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : 256653

بازتاب دیدار میشل عون با پادشاه سعودی در رسانه های لبنان

ژنرال "میشل عون"هفتاد روز بعد ازانتخابش به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری لبنان در نخستین سفر خارجی خود به سعودی رفت و با "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه و تعدادی از وزیران سعودی دیدار کرد.
بازتاب دیدار میشل عون با پادشاه سعودی در رسانه های لبنان
 به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،مذاکرات رسمی ژنرال عون و ملک سلمان روز سه شنبه در قصر"الیمامه" ریاض درباره مسائل مورد اهتمام مشترک و اوضاع منطقه ای و لبنان برگزار شد.

دیدار ژنرال عون و ملک سلمان در رسانه های لبنانی که صبح امروز منتشر شدند، بازتاب داشت و در این میان روزنامه "الجمهوریه" با تردید آمیز خواندن صادر نشدن بیانیه مشترک، نوشت که اکنون چند سؤال درباره نتایج سفر ژنرال عون به سعودی مطرح است.

الجمهوریه نوشت: ناظران در خصوص سفر ژنرال عون به سعودی می گویند که این سفر برای ایجاد تعادل سیاسی در صحنه لبنان با توجه به حضور محور ایرانی – سوری، ضروری بود؛ به همین خاطر بود که مقامات سعودی با درک ابعاد مختلف این سفر، از ژنرال عون و هیأت همراه او به گرمی و به طور ویژه استقبال کردند.

الجمهوریه به نقل از منابع نزدیک به هیأت لبنانی در سفر به سعودی نوشت که  سعودی قصد دارد در مرحله آینده از اقتصاد و نیروهای نظامی و امنیتی لبنان حمایت کند و دو طرف تمایل داشتند که نتایج سفر ژنرال عون به گشوده شدن پرونده هبه نظامی سعودی به لبنان منحصر نشود و بر روی تحول روابط ریاض و بیروت در چند ماه آینده تأکید شود.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد که به نظر می رسد، طرف سعودی مواضع خود در قبال لبنان را تعدیل کند و از سیاست بایکوت کردن، به سیاست تسهیل در روابط منتقل شود.

الجمهوریه در عین حال صادر نشدن بیانیه مشترک ریاض و بیروت را که به طور عادی در پایان سفرهای رسمی منتشر می شود و بر سه محور روابط دوجانبه، دیدگاه دوکشور در خصوص پرونده های منطقه و جهان و مبادله اقتصادی متمرکز است، تردید آمیز خوانده است.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع خود نوشت: غیبت "محمد بن سلمان" جانشین قدرتمند ولیعهد سعودی از مذاکرات سعودی–لبنانی به مقامات سعودی فرصت داد تا بتوانند سرنوشت تعدادی از پرونده های بین لبنان وسعودی را مورد ارزیابی قرار دهند.

الجمهوریه خاطرنشان کرد که ناظران درباره سفر ژنرال عون به سعودی چندین سؤال مطرح کرده اند که اهم آنها بدین شرح است:
1. آیا سعودی امتیاز از سرگیری کمک ها به لبنان را به رئیس جمهوری و یا نخست وزیر لبنان می دهد؟
2. آیا سعودی کمک های به لبنان را بعد از اینکه ژنرال عون ریاض را ترک کند، اعلام می کند و یا در جریان سفر آینده یک مقام ارشد سعودی به لبنان اعلام می شود؟

این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به هیأت لبنانی نوشت: اگر چه مذاکرات ژنرال عون و پادشاه سعودی جنبه عمومی داشت اما "عادل الجبیر"  و "جبران باسیل" وزیران خارجه سعودی و لبنان به طور آشکار درباره پرونده هائی که همچنان روابط ریاض و بیروت را متشنج و طرف سعودی را نگران و خشمگین کرده است، گفت وگو کردند.

الجبیر بعد از ملاقات با همتای لبنانی خود با زبان دیپلماتیک گفت: معتقدیم لبنان از یک مرحله دشوار با انتخاب رئیس جمهوری و تشکیل دولت جدید عبور کرد، برای لبنان خیر می خواهیم و تلاش می کنیم که لبنان مستقل و خالی از مداخله های خارجی باشد و بتواند وحدت، امنیت و ثباتش را حفظ کند و اینها اموری هستند که مورد اهتمام لبنانی ها، عرب ها از جمله سعودی است.

الجبیر در کنفرانس خبری مشترک با جبران باسیل گفت: سعودی به کشورهائی که میزبان تعداد زیادی از پناهجویان سوری هستند، کمک می کند اما تمایل دارد که آوارگان سوری در آینده نزدیک به کشورشان بازگردند.

جبران باسیل هم با بیان اینکه راه های بهبود روابط سعودی و لبنان را پیگیری می کند، گفت که از الجبیر دعوت کرده است تا به لبنان سفر کند و تبادل مقامات سعودی و لبنانی ادامه یابد.

الجمهوریه همچنین به اختلاف نظرها درباره احتمال پرداخت هبه نظامی سعودی به لبنان اشاره و تأکید کرد: منابع نزدیک به هیأت لبنانی و برخی منابع دیگر می گویند سعودی تصمیم دارد، این هبه نظامی را بپردازد اما برخی هم تأکید دارند که سعودی در جریان سفر ژنرال عون در این زمینه مطلبی جدید نگفته است.

پادشاه سعودی با بیان اینکه کشورش در کنار لبنان می ایستد، از بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی ابراز خرسندی کرد؛ ملک سلمان گفت که سعودی تمایل دارد از روابط تاریخی با لبنان محافظت کند تا این روابط توسعه یابد.

وی با بیان اینکه سعودی نمی خواهد در امور داخلی لبنان دخالت کند، افزود: سعودی، لبنانی ها را به حال خود رها می کند تا آنچه می خواهند، برگزینند و تصمیم بگیرند.

ملک سلمان افزود: سعودی بین لبنانی ها با دیگران فرقی نمی گذارد و خواستار ثبات و امنیت همه کشورهای عربی از جمله لبنان است.

علاوه بر دو ملاقات عمومی و خصوصی ژنرال عون و ملک سلمان، دیگر مقامات سعودی با همتایان لبنانی خود ملاقات و درباره روابط و همکاری های اقتصادی، امنیتی، نظامی و گردشگری گفت وگو کردند.

ژنرال عون هم در ملاقات با پادشاه سعودی بر تمایلش برای فعال شدن، توسعه و مستحکم شدن روابط سعودی – لبنان تأکید کرد و گفت: روابط تاریخی، لبنانی ها و سعودی ها را به هم پیوند زده است و این روابط ادامه می یابد و برای تأکید بر آن به ریاض آمده ایم.
 
https://taghribnews.com/vdcenp8wxjh8npi.b9bj.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی