تاریخ انتشار۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : 276651
​معاونت ایران مجمع تقریب:

زبان رسانه در پیشبرد اهداف تقریب اهمیت بسزایی دارد/ تفکر داعش هنوز از بین نرفته است

معاونت امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اهمیت زبان رسانه در پیشبرد اهداف تقریبی، اعلام کرد که با وجود ساخت برنامه های متعدد در زمینه تقریب و وحدت، اما ما هنوز به معیارهایی که مد نظرمان است دست نیافته ایم.
زبان رسانه در پیشبرد اهداف تقریب اهمیت بسزایی دارد/ تفکر داعش هنوز از بین نرفته است
حجت الاسلام "سید حامد علم الهدی" معاونت امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در ادامه سلسله نشستهای تخصصی خبرگزاری تقریب که امروز سه شنبه در این خبرگزاری برگزار شد، به فعالیت های معاونت ایران اشاره کرد و گفت: این فعالیت ها به دو بخش فعالیت های روزانه و فعالیت های برنامه ریزی شده تقسیم می شوند.
 
وی فعالیت های روزانه این معاونت را رسیدگی به مراجعات اهل سنت عنوان کرد و درباره فعالیت های برنامه ریزی شده نیز گفت: برگزاری همایشها، اردوهای فرهنگی، سفرهای کارشناسی معاونت ها، اعزام مبلغین در مناسبت های ملی یا مذهبی و اصلاح ذات البین و ایجاد صلح بین طوایف اهل سنت برخی مناطق کشور، از عمده فعالیت های این معاونت است.
 
علم الهدی در خصوص تلاش هایی که برای تعامل بیشتر با اهل سنت کشور صورت گرفته نیز خاطرنشان کرد: مطالبات اهل سنت به عنوان شهروند ایرانی، مطابق قانون اساسی تعریف شده است و تجربیات ما نشان می دهد که این بزرگواران خواستار احترام و توجه هستند. خوشنامی مجمع تقریب در کشور نیز مرهون برخورد کارشناسانه اعضای این مجمع با اهل سنت بوده است.
 
وی درباره بُعد مردمی رابطه میان شیعیان و اهل تسنن کشور نیز گفت: در داخل کشور در مسأله تقریب، مردم از ما جلوتر هستند؛ ازدواج، تجارت و تعامل شیعیان و اهل سنت بسیار زیاد است و میان علمای سنی و شیعه نیز رابطه خوبی برقرار است. اهل سنت حتی در مراسم مذهبی شیعیان مانند دهه عاشورا مشارکت می کنند و این نشان دهنده ارتباط خوب آنان با یکدیگر است.
 
معاونت ایران مجمع جهانی تقریب با اشاره به فعالیت های دشمن خارجی برای ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی در داخل کشور افزود: دشمن خارجی در طول سالیان متمادی تلاش کرده است که اهل سنت ایران را اقلیتی نشان دهد که به آنها ظلم شده است، اما در واقعیت این گونه نیست و اهل سنت ایران در مناطق مختلف کشور فعالیت های گسترده ای در همه زمینه ها اعم از امور مذهبی و سیاسی چون انتخابات انجام می دهند.
 
وی نقش اردوهای فرهنگی در ایجاد وحدت و تقریب را تأثیرگذارتر از برگزاری همایش دانست و اظهار داشت: با وجود زیاد بودن هزینه برگزاری همایشها، اما نتایج آن چندان ماندگاری ندارد. در صورتی که برگزاری اردوهای فرهنگی برای اهل سنت، علاوه بر اینکه هزینه کمتری دربر دارد، نتیجه ماندگارتری نیز خواهد داشت.
 
علم الهدی در پاسخ به این سوال که "کدام عوامل درون سازمانی یا کدام عوامل محیطی در پیشبرد اهداف تقریب نقش بیشتری داشته است" خاطرنشان کرد: مسأله وحدت و تقریب، یک جنگ فرهنگی است که در بعضی موارد ما پیشروی کرده ایم و در برخی موارد دشمن. مسأله جریان های تکفیری و داعش نیز به اسلام بسیار ضربه زده است و با وجود اینکه اسلام دین رحمت و محبت است، اما چهره بسیار خشنی از اسلام را ارائه داده اند.
 
وی افزود: با وجود اینکه با پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه های سوریه و عراق، دست داعش و تکفیری ها کوتاه شده است اما تفکر داعشی هنوز وجود دارد و باید از بین برود.
 
معاون ایران مجمع تقریب با بیان اینکه زبان رسانه در پیشبرد اهداف تقریبی نقش بسزایی دارد، گفت: متاسفانه مجمع تقریب تا کنون رسانه و شبکه مستقلی نداشته است اما با وجود اینکه تاکنون برنامه های خوبی در زمینه وحدت و تقریب از طریق شبکه های مختلف و با همکاری معاونت ایران مجمع تقریب ساخته شده است، ما هنوز به آن معیار عالی که مد نظرمان است دست نیافته ایم و تنها برگزاری یک کنفرانس در سال، برای رسیدن به این اهداف کفایت نمی کند.
 
وی با اشاره به سخن آیت الله اراکی که گفته اند: "اکنون زمان کشاندن تقریب به میان مردم است"، اظهار داشت: بیشتر فعالیت ما در مرحله اول بین روحانیون اهل سنت و شیعه و در مرحله دوم معلمان و فرهنگیان بوده است اما اگر بخواهیم به همه اهداف خود برسیم باید این فعالیت ها را بین همه اقشار جامعه گسترش دهیم.
 
حجت الاسلام علم الهدی درباره تأثیر شکست جریان های تکفیری در عراق و سوریه بر روند وحدت شیعه و سنی داخل کشور نیز گفت: ایجاد حرکت متحجرانه داعشی و تکفیری در عراق و سوریه و پشتیبانی قدرت های جهانی از آنها، صدمه زیادی به مسلمانان وارد کرد اما شکست این جریان ها طبعاً همه اقشار جامعه اعم از سنی و شیعه را شادمان کرد چون این پیروزی، پیروزی ما نیز هست. همچنین وجود این حرکت های تکفیری موجب بیداری بسیاری از بزرگان اهل سنت و به دست گرفتن پرچم مبارزه با داعش توسط آنها شد.
 
وی در خصوص نقش حوزه های علمیه و مراکز دانشگاهی در وحدت میان شیعه و سنی نیز خاطرنشان کرد: الحمدلله امروز حوزه های علمیه شیعیان از شخصیت های اهل سنت بسیار خوب استقبال می کنند و اگر ارتباط حوزه علمیه قم با الازهر نیز برقرار شود، به دلیل اینکه این ارتباط بسیار ارزش دارد، گام بلندی در جهت تقریب برداشته شده است.
 
معاونت امور ایران مجمع تقریب در پایان در خصوص فعالیت های انجام شده برای کنفرانس وحدت امسال خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی کنفرانس مقدمات لازم را برای برگزاری این کنفرانس فراهم کرده اند و از اعضای دبیرخانه کنفرانس نیز می خواهیم که هرچه زودتر موضوع کنفرانس امسال و فراخوان مقالات را اعلام کنند تا فرصت کافی برای نوشتن مقالات، ارزیابی و چاپ آنها وجود داشته باشد.

گزارش کامل این نشست متعاقبا منتشر می شود

پیوند گزارش تصویری
https://taghribnews.com/vdcenp8wzjh8fpi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی